فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اراک - تولید و نگهداری گل ها و گیاهان زینتی از دیرباز علاوه بر تاثیر روحی و ایجاد طراوت در زندگی بشر، دارای صرفه اقتصادی نیز بوده است.

گل به عنوان نماد تازگی، زندگی، عشق، محبت و احترام مطرح بوده ولی با گسترش روزافزون زندگی ماشینی و شهرنشینی، توجه به آن کمرنگ شده است.

استفاده از این محصول در بین خانواده های ایرانی محدود به مراسم و مناسبت ها شده و افزایش سرانه خرید آن که باعث رونق تولید نیزمی شود، نیازمند توجه مسوولان و برنامه ریزی مناسب است.

سطح زیر کشت گل ها و گیاهان زینتی در استان مرکزی یکهزار و 91 هکتار است که از این میزان 371 هکتار گلخانه ای و بقیه فضای باز است.

استان مرکزی در تولید انواع گیاهان زینتی در کشور رتبه های اول تا سوم را دارد که مهمترین بخش در گسترش این حوزه توجه بیشتر به بخش تولید و صادرات آن است که نیازمند حمایت مسوولان است.

شهرستان محلات به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور توانایی رقابت با نقاط مطرح جهان را در این حوزه دارد.

نایب رییس اتحادیه گل و گیاه کشور و رییس هیات مدیره تعاونی گل و گیاه محلات گفت: شهرستان محلات با توجه به اقلیم مناسب در کشور رتبه دوم تولید گل و گیاه را دارد و بعد از تهران قطب تولید این محصول است.

ˈغلامعلی ابراهیمیˈ افزود: گیاهان زینتی در بین محصولات کشاورزی رتبه اول را در صادرات استان مرکزی به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده های تولید و فروش گل و گیاه نسبت به سال گذشته موجب کاهش سرمایه بهره برداران و توان خرید مصرف کنندگان شده است.

نایب رییس اتحادیه گل و گیاه کشور بیان کرد: نبود هماهنگی میان دستگاه های اجرایی، نداشتن تفکر صادراتی و نبود زمینه تولید محصول رقابتی و نبود پایانه عرضه گل و گیاه از دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان است.

ابراهیمی ادامه داد: بهره گیری از توان بخش خصوصی و ادغام ساختار سنتی و صنعتی با هم از راهکارهای مهم در ارتقای بخش گل و گیاه در استان است که باعث ارزآوری در کشور و رشد اقتصادی این بخش می شود.

وی یادآور شد: راه اندازی شهرک های گلخانه ای بدون ایجاد زیرساخت های لازم و نبود افراد متخصص و با تجربه در این واحدها علاوه بر اتلاف اعتبارات باعث رکود بازار نیز می شود.

رییس هیات مدیره تعاونی گل و گیاه محلات اضافه کرد: وضعیت سازه های گلخانه ای باید با نظارت دقیق نظام مهندسی طراحی و اجرا شود و داشتن الگوی واحد برای همه گلخانه ها و اقلیم های مختلف اصولی و علمی نیست و با مشکلاتی مواجه می شود.

ابراهیمی گفت: تبدیل سازه های قدیمی به جدید با الگوهای مطابق با کشت و وضعیت آب و هوایی از نکات مهم در رسیدن به محصولی پایدار و با کیفیت است.

یکی از تولید کننده گل های شاخه بریده در استان مرکزی گفت: زیر ساخت های گلخانه ای به دلیل گذشت زمان فرسوده شده اند و اکنون به دلیل شرایط دشوار در تهیه وثیقه های بانکی، کار مرمت و بهسازی آنها با مشکل روبرو است.

ˈمحمود امینیˈ افزود: ایجاد محدودیت پرداخت تسهیلات برای گلخانه های کمتر از سه هزار مترمربع روند تبدیل گلخانه های چوبی به فلزی را مختل کرده است.

وی ادامه داد: وسایل سرمایشی و گرمایشی غیراستاندار نه تنها به تولید بهینه کمک نمی کند بلکه ضایعات را افزایش می دهد و هزینه های هنگفتی در پی دارد.

وی افزود: انتقال گل ها و گیاهان هم اکنون با ماشین های فرسوده و روش کاملا سنتی انجام می شود بنابراین تعویض و بهسازی ناوگان حمل آن نیازمند تسهیلات و اعتبارات دولتی است.

امینی گفت: لزوم ساماندهی بازار گل داخلی تاثیر بسزایی در کاهش نوسان شدید قیمت این محصول دارد.

وی یادآور شد: واردات گیاهانی شامل لاکی بامبو و ارکیده که با محیط کشور سازگار نیست علاوه بر ایجاد بازار کاذب بر روند تولید داخلی تاثیر گذاشته و به ضرر تولید کنندگان است.

وی گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران و ترویج فرهنگ خرید و مصرف گل از نیازهای اصلی این بخش است.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز خاطرنشان کرد: روش های سنتی تولید گل و گیاه، نبود اعتبار کافی برای احداث گلخانه، بالا بودن سود تسهیلات بانکی و کمبود اعتبارات عمرانی از مشکلات عمده این بخش است.

ˈاحمد اسدیˈبیان کرد: رونق روزافزون صنعت تولید گل و گیاه درگرو تامین و ایجاد زیر ساخت های نوین است که علاوه بر تنوع باعث افزایش میزان تولید نیز می شود.

وی با بیان اینکه اکنون50 درصد از گلخانه های استان مرکزی دارای سازه فلزی هستند، گفت: تمام سازه های چوبی باید به فلزی تبدیل شود که این امر نیازمند تسهیلات است .

وی افزود: انوع گل و گیاه ازاین استان به کشورهای عراق، افغانستان، حوزه خلیج فارس و روسیه و گاهی به هلند صادر می شود که نشان از ظرفیت های بالای این حوزه دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: ارزش صادرات گل ها و گیاهان زینتی استان امسال بالغ بر سه و نیم میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد رشد داشته است.

ˈبهنام نصراللهیˈ افزود:عمده گل های شاخه بریده استان شامل رز، میخک، گلایل و داوودی و بیشترین میزان صادرات استان مربوط به گیاهان باغچه ای و فضای سبز است.

وی تاکید کرد: بهره برداری از پایانه صادراتی گل و گیاهان زینتی استان در محلات از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است زیرا این پایانه خط مقدم صادرات استان است.

معاون جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: این پایانه دارای هفت هزارو 200 مترمربع زیربناست که در صورت رفع مشکلات و موانع موجود آغاز به کار خواهد کرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بیش از 123 میلیون شاخه انواع گل و گیاهان زینتی از ابتدای امسال تاکنون در این استان تولید شده که با توجه به ظرفیت های موجود زمینه تولید بیشتر این محصول باید فراهم شود.

ˈعلی اصغر زارعیˈ افزود: میزان تولید گل شاخه بریده این استان امسال 250 میلیون شاخه، گل های آپارتمانی شش میلیون و 500 هزار گلدان، گیاهان فصلی و نشایی 591 میلیون بوته، درختچه زینتی 30 میلیون اصله و پیازچه چهار میلیون و 400 هزار کیلوگرم است که عمده آن مربوط به شهرستان محلات است.

وی ادامه داد: شهرستان محلات با 838 هکتار، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: تعداد افراد شاغل در حوزه گل و گیاهان زینتی این استان یکهزار و 725 نفر است که در زیر بخش های مختلف گلخانه ای و فضای باز فعالیت دارند و اکنون یک سوم جمعیت محلات در این بخش کار می کنند.

زارعی اظهار کرد: این استان مقام اول در تولید گیاهان فصلی و نشایی، مقام دوم در تولید گل های شاخه بریده و مقام سوم تولید گل های آپارتمانی، درختچه های زینتی و پیاز گل را در کشور دارد.

وی افزود: تبدیل تدریجی گلخانه های چوبی به فلزی، افزایش طول عمر گل های شاخه بریده با تغذیه مناسب، تبدیل روش های تولید از خاکی به هیدروپونیک از اهداف کیفی برنامه پنجم توسعه در این حوزه است.

بنا بر نظر کارشناسان واردات ارقام جدید شامل بذر، پیاز و قلمه به منظور ارتقای کیفیت ، احداث واحدهای سردخانه، دسته بندی و کاهش ضایعات و استفاده از روش های غیر شیمیایی در تولید محصولات از بهترین روش ها در کیفی سازی بخش گل و گیاهان است که با هم افزایی و تکیه بر دانش و تخصص امکان پذیر است.

همچنین استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب و استاندارد، ترویج ارقام پر محصول، توسعه مکانیزاسیون گلخانه ای و خودروهای حمل سردخانه دار از دیگر اولویت های توسعه تولیدات گل و گیاه در استان است.

تلفیق دانش و تجربه و درگیر کردن بخش خصوصی با برنامه ریزی های تولیدی باید در مباحث مدیریتی گنجانده شود تا روند تولید و مصرف گل بهبود یابد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.