فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی با بیان اینکه برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج معمولی (سفید) و حتی سایر دانه‌ها، دارای ارزش‌های غذایی ویژه است که به این دلیل آن را برنج سلامتی نیز نامیده‌اند, نکاتی مفید درباره برنج قهوه‌ای را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, محمد دریایی درباره برنج سفید و قهوه‌ای, اظهار داشت: تفاوت بین برنج قهواه‌ای و سفید تنها در رنگ آنها نیست.

به گفته وی دانه کامل برنج دارای چندین لایه است. اگر فقط یک لایه خارجی (چلتوک) آن را برداریم، آنچه نامیده می‌شود، برنج قهواه‌ای است. در اثر این فرایند، مواد مغذی موجود در برنج، به  مقداری خیلی کم از بین می‌روند.

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی افزود: حال اگر برنج قهوه‌ای آسیاب شود، مقدار زیادی از لایه‌های دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذی آن از بین می‌روند و آن چه باقی می‌ماند، همان برنج سفید است.

دریایی ادامه داد: در طی آسیاب کردن برنج قهوه‌ای و تبدیل آن به برنج سفید، 67 درصد ویتامین B3؛ 80درصد ویتامینB1 ؛ 90درصد ویتامین B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، 60 درصد آهن و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از بین می‌روند.

وی اضافه کرد: برنج قهوه‌ای به دلیل حفظ مواد مغذی روغنی دانه طبیعی برنج هنگام کامل شدن، که به صورت یک  غشاء پوسته مانند روی دانه شکل می‌گیرد، بسیار مفید و دارای خواص و فواید ویژه است و موجب شده است کارشناسان تغذیه در سراسر دنیا مصرف آن را شدیداً توصیه و تبلیغ کنند.

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی بیان داشت: برنج قهوه‌ای در مقایسه با برنج معمولی(سفید) و حتی سایر دانه‌ها، دارای ارزش‌های غذایی ویژه است که به این دلیل آن را برنج سلامتی نیز نامیده‌اند.

دریایی اضافه کرد: برنج قهوه‌ای حاوی منابع غنی فیبر، آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، انواع ویتامین به خصوص B1  B6 - B2- تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و کولین همچنین وجود ترکیبات فنولیکس و سلنیوم است.

وی ادامه داد: برنج قهوه‌ای به دلیل وجود ترکیبات فنولیکس در حد میوه و سبزیجات تازه، همچنین به دلیل روغن و فیبر موجود که کاهش دهنده کلسترول نوع LDL است موجب پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، به دلیل وجود سلنیوم و آنتی اکسیدان‌ها در پیشگیری سرطان و مقابله با آن حتی ترمیم DNA مفید است، در پیشگیری ابتلا به آسم کودکان حتی بیش از سبزیجات و لبنیات، به خصوص توام با مصرف ماهی، موثر است.

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل سرعت پایین فرآیند جذب قند خون برای مبتلایان به دیابت توصیه شده است و به دلیل دارا بودن منبع غنی منیزیم همین طور کلسیم موجب سلامت استخوان می‌شود, وجود فیبر در آن از طرفی موجب عدم جذب نشاسته، و چربی سوزی به هنگام هضم، و از طرف دیگر سیری زود هنگام شده و برای مقابله با اضافه وزن توصیه می‌شود.

نکاتی مفید درباره برنج سلامتی
نکاتی مفید درباره برنج سلامتی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.