فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

خبرگزاري آريا- متخصصين تغذيه بر اين باورند که برخي مواد غذايي خاص انسان‌ها را شاد مي‌کنند. در ادامه با پنج ادويه شادي‌آور آشنا خواهيد شد.

مصرف اسيدهاي چرب امگا 3 که در روغن ماهي وجود دارد، آجيل و برخي دانه‌ها براي افزايش روحيه افراد بسيار مؤثر هستند. با اين حال، گياهان و ادويه‌جات خاصي که خواص ضد افسردگي طبيعي دارند، باعث تقويت ذهن و بدن مي‌شوند. در ادامه به 5 ادويه شادي‌آور مي‌پردازيم.


1- زعفران
تنها بوي زعفران کافي است که حواس شما را به سفري در دوردست ببرد. در طب سنتي شرقي زعفران به عنوان يک ادويه شادي‌آور در نظر گرفته مي‌شود. طبق يک تحقيق ايراني در سال 2015، زعفران اثري مشابه اثر داروهاي ضد افسردگي دارد. متخصصين معتقدند زعفران مشکلات مربوط به خلق و خوي و افسردگي و همچنين مسائل رفتاري مربوط به تغذيه را هدف قرار مي‌دهد. توجه داشته باشيد که اين ادويه شادي‌آور براي زنان باردار يا کودکان زير 6 سال توصيه نمي‌شود.

2- دارچين
دارچين باعث تحريک سلول‌هاي عصبي مي‌شود و با افزايش تمرکز، حافظه و توجه، بر عملکرد مغز تأثير بسزايي دارد. همچنين دارچين يک راه عالي براي جلوگيري از اشتياق به خوردن مواد قندي است. دو نوع دارچين وجود دارد؛ اولي دارچين سيلان که ريز و گران است و دومي دارچين چيني که درشت‌تر و ارزان‌ است.

3- زردچوبه
اين ادويه زرد رنگ که به خاطر خواص ضد التهابي و آنتي‌اکسيداني‌اش معروف شده، باعث تحريک توليد سروتينين، يک هورمون شادي‌زا، مي‌شود. اين ادويه اغلب بر روي غذاهاي هندي پاشيده مي‌شود يا به عنوان ادويه ماهي تايلندي با شير نارگيل مخلوط مي‌شود. همچنين در غذاهاي ايراني نيز از زردچوبه زياد استفاده مي‌شود. بهتر است زردچوبه از منطقه کرالا در هند تهيه شود؛ زيرا داراي ميزان بيشتري کورکومين است.

4- رزماري
اين ادويه علاوه بر عطر و طعم مديترانه‌اي و خوشمزه‌اش داراي خواص درماني   نيز هست. رزماري به هنگام خستگي جسمي يا رواني، فرسودگي و افسردگي مي‌تواند به بدن انرژي دهد. رزماري با آرام کردن اعصاب، براي افرادي که از بي خوابي رنج مي‌برند، بسيار مفيد است.

5-   آويشن
اين گياه نيز مانند رزماري با تحريک ذهن و آرامش اعصاب يک ادويه مناسب براي رفع خستگي رواني، استرس و بي‌خوابي است. آويشن حاوي ليتيوم، يک ماده معدني است که داراي خواص ضد افسردگي است. همچنين آويشن با داشتن تريپتوفان اسيدهاي آمينه باعث توليد سروتينين مي‌شود که يک هورمون ضروري براي خواب است.
با ادويه شادي‌آور آشنا شويد!
با ادويه شادي‌آور آشنا شويد!

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.