فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

اکوفارس: مجری طرح زیتون گفت:امسال با توجه به کاهش پدیده گرما تولید 110 الی 115 هزار تن زیتون برآورد می شود.
  

به گزارش اکوفارس رمضان ملک رودی مجری طرح زیتون و مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تولید زیتون در سال جاری اظهار داشت:  براساس گزارشات استان ها سال گذشته حدود 104 هزار تن تولید میوه و روغن زیتون داشتیم که امسال با توجه به کاهش پدیده گرما تولید  110 الی 115 هزار تن زیتون برآورد می شود.



وی با بیان اینکه خسارت آفت مگس زیتون به باغات در دوسال گذشته به حداقل رسیده اشاره کرد و گفت:  با همکاری معاونت باغبانی با سازمان حفظ نباتات در سه استان شمالی گیلان، زنجان و قزوین این آفت کنترل شد به طوریکه سال گذشته تنها یک درصد خسارت در شهرستان رودبار داشتیم.

ملک رودی ادامه داد: امسال علی رغم کمبود اعتبار برنامه کنترلی برای این امر داشتیم که همواره امیدواریم این برنامه در ماه های آینده نیز پیگیری شود تا خسارت به باغات به حداقل برسد.

مجری طرح زیتون با اشاره به استان های اصلی تولید کننده بیان کرد: استان زنجان با 19 هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و استان های گیلان، قزوین، گلستان، فارس، کرمانشاه، سمنان ، خراسان شمالی و جنوبی و لرستان در مراحل بعدی تولید قرار گرفتند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات روغن زیتون گفت: با توجه به عملکرد باغات عمده میوه زیتون قابلیت تبدیل به روغن را دارد اما برای تحقق این امر همواره لازم است که مردم انگیزه کافی برای تولید روغن را داشته باشند چرا که برخلاف دنیا عمده محصول تبدیل به کنسرو می شود.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه کنسرو زیتون در کشور ما دوبرابر متوسط مصرف جهانی است، افزود: متاسفانه میزان مصرف روغن در کشور ما حداقل و میزان مصرف کنسرو حداکثر برآور شده است.

ملک رودی با اشاره به واردات روغن زیتون بیان کرد: با توجه به سرانه مصرف  سالانه 12 الی 15 هزار تن روغن زیتون در کشور باید گفت که تنها 5 هزار تن آن در داخل تولید و مابقی به ناچار از طریق واردات تامین می شود.

مجری طرح زیتون در ادامه یادآور شد:  اغلب روغن زیتون وارداتی بی کیفیت و مخلوط با سایر روغن ها است اما به سبب قیمت پایین روغن وارداتی در مقایسه با روغن زیتون داخلی و عدم آشنایی مصرف کنندگان، گرایش  و ذائقه افراد به این سمت و سو بیش تر است به طوریکه آنها از مصرف روغن زیتون خوب اجتناب می کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با ضرروت توجه به واردات روغن زیتون ادامه داد: با توجه به فصل تولید و میزان مصرف می توان گفت که بخش قابل توجهی از روغن زیتون با کیفیت را می توان در داخل تولید کرد که در این صورت از واردات نیز بی نیاز خواهیم شد.

وی با اشاره به قاچاق روغن زیتون عنوان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر بحث کنترل قاچاق انتظار داریم که براین امر در استان های مرزی بیشتر نظارت شود چرا که هیچ کنترلی بر کیفیت محصولات قاچاق نیست از این رو لازم است که در صورت رویت همانند سایر محصولات قاچاق امحا شوند.

افزایش 11 هزار تنی تولید زیتون در راه است
افزایش 11 هزار تنی تولید زیتون در راه است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.