٣/٢/١٤٤٢ --- 9/21/2020 --- ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | فروشگاه  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تبریک و تهنیت باد       
جستجو  
آخرین مطالب
تصویر روز
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  121  نفر
بازدید امروز :  15056  بازدید
بازدید دیروز :  17930  بازدید
تبلیغات متفرقه
سبزیجات >> خوراکيهاي نجات بخش در برابر آلودگي هوا
 

خوراکيهاي نجات بخش در برابر آلودگي هوا

 
خبرگزاري آريا-از همان جايي که نشسته ايد، نگاهي به بيرون بيندازيد.
 آسمان را چه رنگي مي بينيد؟ شايد رنگ اصلي آسمان هم کم کم يادمان خواهد رفت و به همين آسمان دودگرفته عادت خواهيم کرد. جرات مي کنيد پنجره را باز کنيد؟ جرات مي کنيد چند نفس عميق بکشيد و هوايي تازه کنيد؟ به نظرتان حال ريه هاي ما در اين هوا چطور است؟ دراين هواي دودآلود با اين ريه هاي سياه از گرد و غبار بايد چه کار کنيم و چطور مانع ابتلا به انواع بيماري ها شويم؟


فکر مي کنيد چرا مصرف انواع ميوه و سبزي يکي از توصيه هاي جدي در هر برنامه  غذايي بويژه برنامه هايي است که با هدف حفظ سلامت در زمان آلودگي هوا توصيه مي شود؟ باز هم به نظر شما چرا در زمان آلودگي هوا، مصرف انواع لبنيات بويژه شير توصيه مي شود؟ اين توصيه ها دلايل متعددي دارد که مهم ترين علت آنها بالا بودن ميزان آنتي اکسيدان هاي موجود در ميوه و سبزي و ترکيب هاي مفيد ديگر در لبنيات است.

ويتامين C، اولين نجات بخش

بررسي وضع بيماران بستري در بخش ريه يکي از بيمارستان هاي لندن که براي مدتي تحت درمان با استفاده از ويتامين C بودند، نشان داد کساني که ويتامين C کمتري دريافت مي کردند در روزهايي که هوا آلوده است، مشکلات تنفسي شان تشديد مي شود. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه بريتيش کلمبيا نشان مي دهد مصرف مواد غذايي حاوي ويتامينC، به دليل ويژگي آنتي اکسيداني که دارند، بدن را در مقابل آلودگي هوا بيمه مي کنند. اين ترکيب خوراکي باعث حفاظت بدن در برابر آسيب راديکال هاي آزاد مي شود.

يکي از دلايل ايجاد راديکال هاي آزاد در بدن، ورود هواي آلوده به ريه هاست. ورود اين ذرات به اين عضو از بدن زمينه ساز است. آنتي اکسيدان ها با اتصال به راديکال هاي آزاد موجب خنثي شدن آنها پيش از آسيب رساندن به سلول ها مي شوند.

منبع اصلي اين ويتامين نجات بخش، منابع غذايي مختلف است، اما ميزان آن در بعضي خوراکي ها بيشتر و در بعضي کمتر است.

1 ـ مرکبات: شايد يکي از دلايلي که در فصل هاي سرد سال مرکبات به وفور در دسترس است، ضرورت مصرف آن در اين فصل است. دليل آن هم مشخص است. اين ويتامين باعث تقويت سيستم ايمني بدن شده و به اين ترتيب بدن در مقابل ابتلا به انواع بيماري ها مصون مي ماند. در فصل زمستان و پاييز بايد به وفور انواع مرکبات بويژه انواع ترش آنها را مصرف کنيد. چون اين خوراکي ها سرشار از ويتامينC هستند.

2 ـ پهن برگ ها: سبزي هايي که رنگ سبزتيره دارند مانند کلم بروکلي، اسفناج و کاهو سرشار از ويتامين C هستند. بنابراين مصرف اين خوراکي ها ويتامين C مورد نياز بدن را تامين مي کند.

باوجود اين که ويتامين C جزو آنتي اکسيدان هاي قوي بوده و مي تواند باعث کاهش اثرهاي منفي ناشي از آلودگي هوا شود، اين ويژگي در افراد سيگاري کمرنگ است. به اين دليل که دود سيگار باعث از بين رفتن بخش اعظمي از ويتامين C دريافتي مي شود.

ويتامينE، نجات بخش دوم

ويتامين E يکي ديگر از ترکيب هاي مهمي است که بدن را درمقابل اثرات زيان آور آلودگي هوا مصون مي کند. ويتامين E با اکسيژن ترکيب مي شود و راديکال هاي آزاد را از بين مي برد. ويتامين E، چربي هاي اشباع نشده و ديگر ترکيبات حساس به اکسيژن مانند ويتامين A را از واکنش هاي اکسيدکننده محافظت مي کند. بنابراين مصرف موادغذايي حاوي ويتامينE علاوه بر مصون کردن بدن در مقابل آلودگي ها، مانع از بين رفتن ويتامين A نيز مي شود.

شير و دوستان

روزانه چند ليوان شير مي نوشيد؟ اصلا ميانه اي با مصرف لبنيات داريد؟ براي مبارزه با تاثير منفي آلاينده ها يکي از بهترين نوشيدني ها شير است. با نوشيدن شير، ميزان کلسيم بدن افزايش يافته و سيستم ايمني بدن و اسکلت استخواني در برابر آلاينده ها مقاوم مي شود. نوشيدن آن باعث تميزشدن مجاري گوارشي مي شود.

اين نوشيدني سرشار از فسفر و منيزيم است و دريافت اين دو ماده، بدن را در مقابل مسموميت ناشي از قرارگرفتن درمعرض آلاينده ها مصون مي کند. ماست و دوغ نيز تاثير مشابهي دارند. اگر نمي توانيد شير بنوشيد، روزانه دست کم سه فنجان ماست براي جلوگيري از تاثير آلاينده ها مناسب است. مصرف لبنيات پروبيوتيک تاثير به مراتب بيشتري روي جلوگيري از تاثير آلاينده ها روي بدن دارد.

اهميت ويتامين E

خاصيت آنتي اکسيداني ويتامين E باعث حفاظت غشاي سلولي مي شود. به  طور مثال ويتامين E، سلول هاي ريه را که به طور دائم با اکسيژن و گلبول هاي سفيد خون براي مقابله با بيماري ها در تماس هستند، محافظت مي کند، اما فوايد ويتامين E فقط به اين موارد محدود نمي شود.

1 ـ قلب و ويتامين E: ويتامين E در زمان آلودگي هوا باعث حفظ سلامت قلب مي شود.

2 ـ مغز و ويتامين E: در زمان آلودگي هوا، اين ويتامين باعث کمک به دريافت اکسيژن توسط سلول هاي مغز شده و همين مساله زوال عقل و پيري سلول هاي مغز را به تاخير مي اندازد.

3 ـ سلول ها و ويتامين E: يکي از مشکلات ناشي از آلودگي هوا، افزايش خطر ابتلا به انواع سرطان هاست. بنابراين با خوردن موادغذايي حاوي اين ويتامين، بدن در مقابل ابتلا به انواع سرطان ها مصون مي ماند.

4 ـ DNA و ويتامينE : يکي از دلايل بروز مشکلات ژنتيکي آسيب به ژن ها بويژه DNA است. مصرف ويتامين E مانع آسيب به ژن ها و DNA در زمان آلودگي هوا مي شود.

5 ـ سيستم ايمني و ويتامينE : مصرف مواد غذايي حاوي اين ويتامين باعث افزايش عملکرد سيستم ايمني بدن شده و همين مساله باعث حفظ سلامت بدن در زمان آلودگي هوا مي شود. در نتيجه فرد هنگام آلودگي هوا به انواع بيماري ها از سرماخوردگي ساده تا بيماري هاي سخت دچار نمي شود.

6 ـ قرنيه و ويتامين E: در زمان آلودگي هوا يکي از اندام هايي که بشدت در معرض آسيب قرار دارد، چشم بويژه قرنيه آن است. مصرف ويتامين E باعث محافظت از قرنيه در مقابل آسيب هاي ناشي از آلودگي هوا مي شود.

7 ـ پوست و ويتامين E: در زمان آلودگي هوا، پوست در معرض آسيب قرار دارد. بنابراين براي جلوگيري از آسيب به پوست و چروک خوردن آن، مصرف ويتامين E ضروري است. منبع آن کجاست؟

غذاهاي دريايي: يکي از بهترين منابع حاوي ويتامينE، غذاهاي دريايي است. انواع ماهي و ميگو حاوي ويتامين E است.

آجيل ها: انواع خام اين خوراکي ها سرشار از ويتامين E هستند. مصرف روزانه يک سوم فنجان آجيل خام مناسب است.

سبزي ها: انواع سبزي هاي پهن برگ با رنگ تيره، حاوي ويتامين E هستند. بنابراين در زمان آلودگي هوا از انواع سبزي ها بويژه اسفناج، کاهو و کلم استفاده کنيد.


مطالب این صفحه را پسندیدم
Like
 
برای ثبت نظر و یا پرسش میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود
 
 
فروشگاه اینترنتی نارگیل  
Instagram Nargil
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | فروشگاه  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت