فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گزاري آريا- پياز از قديمي‌ ترين سبزيها و صيفيجات در دنيا و ايران است که خاستگاه اصلي آن ايران و افغانستان ذکر شده است. 

خواص پياز , فوايد پياز , خاصيت پيازخواص پياز , فوايد پياز , خاصيت پياز

تاريخچه گياه پياز

پياز از قديمي‌ ترين سبزيها و صيفيجات در دنيا و ايران است که خاستگاه اصلي آن ايران و افغانستان ذکر شده است. پياز به خانواده آلياسه (Alliaceae) متعلق است و گياهي است دو ساله با رشد بوته‌اي ضعيف، برگهاي استوانه‌اي شکل تو خالي که در سال اول با توجه به طول روز مورد نياز خود تشکيل سوخ (Bulb) داده و در سال دوم با کشت سوخها و پس از ظهور ساقه (هاي) گل دهنده و چترها توليد بذر مي‌نمايد. مهم‌ترين فاکتورهاي محيطي مؤثر در تشکيل سوخ درجه حرارت و طول روز است و بر اين اساس ارقام پياز به سه گروه شامل ارقام روز بلند، روز متوسط و روز کوتاه تقسيم بندي مي‌شوند. اهميت اين موضوع در تعيين زمان مناسب کاشت است به طور مثال براي کاشت ارقام روز بلند مانند قرمز ايلخچي به طور معمول فروردين ماه اقدام به کاشت مي‌شود. اين محصول سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح در مصر کشت شده و بر اساس برخي اسناد کارگراني که در ساختن اهرام مصر فعاليت مي‌کرده‌اند از پياز به عنوان غذاي اصلي استفاده مي‌کردند. مصري ها نه تنها بعنوان پول از آن استفاده مي کردند بلکه بر سر قبر شاهان مي گذاشتند و اين به منزله هديه اي براي مرده بشمار مي رفت که اين هديه اهميت روحي براي مرده در زمان زندگي پس از مرگ او داشت.

پياز  در طول زمان نه تنها در آشپزي بلکه خاصيتهاي درماني آن مورد توجه قرار گرفته است. در اوايل قرن ششم به عنوان دارو در هند استفاده مي شد. هنديها در استفاده پياز شهرت داشتند. در يونان باستان آن را با مخلفات اضافي مخلوط مي کردند چون مردم آن را خيلي تند و تيز نمي دانستند، با اين حال، بخاطر بوي بدآن ، پياز در ميان مردمان فقير در سراسر دنيا که مي توانستند به راحتي از اين گياه ارزان براي خوش طعم کردن غذاهايشان استفاده کنند شهرت يافت. پيازها بعنوان يک گياه بي قيد و شرط در ترکيبات مواد غذايي بسياري از کشورهاي اروپايي در دوره قرون وسطي مورد استفاده قرار مي گرفت و بعدها بعنوان يک صبحانه سالم و کلاسيک استفاده مي شد. کريستف کلمب پياز را به هند غربي آورد. پرورش آنها در سرتاسر نيمکره غربي گسترش يافت. امروزه چين، هند، ايالت متحده آمريکا، روسيه و اسپانيا از توليدکنندگان برتر پياز هستند.

خواص پياز , فوايد پياز , خاصيت پيازخواص پياز , فوايد پياز , خاصيت پياز

گياه پياز


خواص پياز براي ديابت

دريافت مقدار زيادي از پياز موجب کاهش قند خون مي‌شود. بنابراين بيماران ديابت ي مي‌توانند با خيال راحت پياز بخورند. تحقيقات پزشکي نشان مي‌دهد که پياز داراي ماده‌اي به نام آلل پروپيل است که با افزايش انسولين موجب کاهش قند خون مي‌شود. پياز همچنين خواص سبزيجات-خواص ميوه ها سبزيجات و سلامت – خوبي از کروميوم، يک ماده معدني مفيد است که به سلول‌ها کمک مي‌کند تا به انسولين پاسخ بدهند. يک فنجان پياز خام حاوي بيش از 20 درصد مواد معدني مفيد و مهم براي بدن است.


پياز ضد کلسترول

پياز خواص ضد کلسترولي دارد. اين خاصيت پياز مديون خواص آنتي اکسيداني و امگا 3هاي موجود در آن است. در واقع پياز به کمک امگا3هاي خود به کاهش ميزان تري گليسيريد خون کمک مي کند. تري گليسيريدها چربي هايي هستند که بدن به عنوان انرژي از آن ها استفاده مي کند. هنوز به طور دقيق ارتباط بين تري گليسيريد و کلسترول مشخص نشده است اما متخصصان بر اين باورند زماني که ميزان تري گليسيريد بالا مي رود ميزان کلسترول خوب کاهش مي يابد و به اين ترتيب کلسترول بد خطرناک تر شده منجر به بسته شدن رگ هاي خوني مي شود.


خواص پياز براي قلب

مصرف منظم پياز، همانند سير ميزان کلسترول و فشارخون بالا را کاهش داده و از بيماري آترواسکلروز يا سختي عروقي و ديابت و بيماري‌ هاي قلبي جلوگيري مي‌کند. اين اثرات پياز به دليل وجود مواد سولفور، کروميوم و ويتامين 6B موجود در آن است که با کاهش ميزان ماده‌اي به نام هموسيستئين از خطر سکته و حملات قلبي کم مي‌کند تحقيقات دانشمندان روي افرادي که از پياز بيشتري استفاده مي‌کردند نشان مي‌دهد پياز، چاي، سيب و کلم بروکلي که سرشار از فلاونوئيدها هستند تا 20 درصد از خطرات بيماري‌هاي قلبي کم مي‌کند.


فوايد پياز جهت پيشگيري از سرطان روده

طبق تحقيقات دانشمندان، مصرف منظم پياز البته دو تا چند بار در هفته، به طور واضح خطر سرطان روده بزرگ را کم مي‌کند. پياز سرشار از فلاونوئيدها است و از رشد تومورها در حيوانات جلوگيري مي‌کند بنابراين مي‌تواند سلول‌هاي روده بزرگ را از آسيب حفظ کند. پختن گوشت با پياز مي‌تواند به کاهش مواد سرطان‌زا که در هنگام پخت گوشت در حرارت ايجاد مي‌شوند، کمک کند. تحقيقات دانشمندان حاکي از آن است که پياز اثرات حمايتي و مهمي در پيشگيري از گسترش سرطان روده بزرگ دارد.


خواص پياز براي استخوان‌ ها

شير تنها ماده غذايي موثر در تقويت سلامت استخوان‌ها نيست. پياز هم مانند شير مي‌تواند در نگهداري سلامت استخوان‌ها موثر باشد. به نوشته مجله غذاي آمريکا، پياز فعاليت استئوکلاست‌ ها (سلول‌ هايي که باعث از بين رفتن استخوان) مي‌شود را مهار مي‌کند. پياز اثرات سودمندي هم براي زنان دارد. زناني که در معرض خطر پوکي استخوان هستند و يا در دوران يائسگي قرار دارند مي‌توانند علاوه بر شير از پياز هم کمک بگيرند. داروي آلندرونات که توسط پزشک براي پيشگيري از کاهش توده استخواني تجويز مي‌شود مانند پياز فعاليت استئوکلاست را کاهش مي‌دهد. با اين تفاوت که اين دارو ممکن است عوارض جانبي کمي داشته باشد اما عارضه جانبي پياز تنها بوي پياز در تنفس است. البته دقت کنيد که هيچگاه نبايد بدون نظر پزشک دارويي را مصرف و يا آن را قطع کنيد.


پياز ضدالتهاب قوي

مواد ضدالتهابي متعددي که در پياز وجود دارد باعث کاهش علايم مربوط به بيماري‌هاي التهابي مانند درد، تورم و آرتروز مي‌شود و بيماري‌هاي آلرژي مانند آسم و بيماري‌ها احتقاني دستگاه تنفس مانند سرماخوردگيبا مصرف پياز بهتر مي‌شود. پياز و سير هر دو حاوي موادي هستند که آنزيم‌هايي را که پروستاگلندين‌هاي التهابي ايجاد مي‌کنند را مهار مي‌کنند. بنابراين به مقدار زيادي مي‌توانند التهاب را کاهش بدهند. اثرات ضدالتهابي پياز نه تنها به دليل ويتامين C موجود در آن بلکه به دليل وجود مواد ديگري به نام ايزوتيوسيانيدها است. در مجموع مي‌توانيم بگوييم که فلاونيدهاي موجود در پياز مي‌توانند بسياري از باکتري‌ها را از بين ببرند و خوردن آنها در فصول سرد و هنگام سرماخوردگي بسيار مفيد است.


خواص پياز و رگ هاي خوني

اگر چه اين خاصيت پياز به پاي سير نمي رسد اما بايد بدانيد که پياز به گردش خون بهتر کمک زيادي مي کند. نتايج يک پژوهش انگليسي نشان مي دهد افرادي که روزانه سوپ پياز مي خورند کمتر دچار انباشتگي جرم در رگ هاي خوني شان مي شوند. البته مطالعات در اين زمينه همچنان ادامه دارد. در واقع پياز حاوي آنتي اکسيدان ها و ترکيبات سولفيدي (گوگرددار) است و براي همين براي رگ ها مفيد است. همچنين بايد بدانيد که اين ماده غذايي مفيد حاوي امگا 3 نيز هست که ميزان کلسترول خون را پايين مي آورد. پتاسيم موجود در آن، نمک بيش از اندازه ي بدن را دفع مي کند و براي همين قلب و رگ هاي خوني را در سلامت نگه مي دارد. حتماً سر سفره پياز خام داشته باشيد. در تهيه ي سالادهايتان از اين ماده ي غذايي غافل نشويد. توجه داشته باشيد پياز خام حاوي آنتي اکسيدان هاي بيشتري است.


خواص پياز براي لاغري

اصلاً هر ماده ي غذايي که باعث لاغري شود عزيزتر است. اگر مي خواهيد لاغر شويد پياز را وارد برنامه ي غذايي تان بکنيد. اول به خاطر اين که پياز حاوي فيبر است. فرقي نمي کند که خام باشد يا پخته! فيبرهاي موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجيم مي شود و براي همين احساس گرسنگي را کاهش مي دهد. اين ماده ي غذايي همچنين ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک مي کند. در نهايت بايد بگوييم که پياز ميزان تري گليسيريد خون را کاهش مي دهد. تري گليسيريدها چربي هاي انباشته شده در بافت هاي چربيبدن هستند که در شکم، ران ها و غيره انباشته مي شوند. فرقي نمي کند چه پيازي باشد! اگر مي خواهيد لاغر شويد پياز سفيد، قرمز، زرد، خام و پخته ميل کنيد. توجه داشته باشيد که در پخت آن از روغن بيش از حد استفاده نکنيد.


خاصيت پياز ضد درد

براساس تحقيقي کلينيکي که در سال 1990 در داکوتاي شمالي انجام شد، زناني که رژيم غذايي غني از منگنز دارند، کمتر دچار علايم نشانگان قبل از قاعدگي مثل دردهاي شکمي يا بدخلقي مي شوند زيرا پياز يکي از منابع خوب منگنز به شمار مي رود و اين ماده معدني مانند يک ضددرد عمل مي کند.


خواص پياز در هضم غذا

خوردن پياز خام به همراه غذا ، مخصوصا برنج. پياز براي هضم غذا بسيار مفيد است و بدن را قوي ميکند. براي همين سعي کنيد حتما در غذا هاي دير هضم از اين گياه استفاده کنيد. پياز خاصيت ضد باکتري دارد پس سعي کنيد در حين مسافرت حتما پياز بخوريد. کساني که سنگ کليه دارند ميتوانند طبق توضيحاتي که در مطلب خواهيم داد از شربت پياز استفاده کنند.


خواص پياز و تقويت کلاژن سازي

پياز هم مانند سير بر فعاليت 2 نوع آنزيم که سبب ايجاد التهاب و تحريک پذيري پوست مي شود، تاثير گذاشته و با کاهش يا متوقف کردن فعاليت اين دو آنزيم مي تواند پوستي زيبا و بدون چين و چروک به ما هديه دهد. پياز علاوه بر دارا بودن ويتامين C و آنتي اکسيدان، حاوي ترکيباتي است که خاصيت ضدالتهابي دارد و موجب تقويت کلاژن سازي در پوست شده و در نتيجه از شل شدن و افتادگي پوست جلوگيري و آن را سفت مي کند.


فوايد پياز : ضد چين و چروک

يکي از خواص پياز، خاصيت آنتي اکسيداني آن است .همانطور که مي دانيد ،آنتي اکسيدان ها تاثير بسزايي در مراقبت از پوست دارند. آنتي اکسيدان هاي موجود در پياز با راديکال هاي آزادي که باعث ايجاد چين و چروک مي شوند مقابله کرده و پوست شما را از چين و چروک محافظت مي کنند.


پياز : ضد فشار خون

پياز مانند سيب داراي نوعي آنتي اکسيدان به نام کرکتين است. تحقيقات پژوهشگران که نتايج آن در سال 2007 منتشر شد، نشان داد کرکتين تاثير ويژه اي بر کاهش فشارخون دارد و از تخريب ديواره عروق پيشگيري مي کند و به اين ترتيب خطر بروز بيماري هاي قلبي- عروقي را کاهش مي دهد.


خواص پياز براي درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا

بيشتر ما از بوي تند پيازها اطلاع داريم. آيا مي دانستيد که اين بو سلاح مخفي پيازها در مقابل ويروس ها و باکتري ها مي باشد؟ اين بوي تند به خاطر وجود ترکيبات سرشار از سولفور مي باشد که به افزايش سلامتي و تندرستي بدن کمک مي کنند. بوي تند پياز باعث ريزش آب از چشم و بيني مي شود و آن در نتيجه تحريک سيستم ايمني بدن به منظور مبارزه با عفونت باکتريايي يا ويروسي مي باشد. اين کار به بدن کمک مي کند تا ويروس را دفع کرده و از افزايش التهاب جلوگيري کند.


پياز لايه بردار پوست

عصاره پياز چون داراي اسيدهاي گياهي است روي پوست مي تواند پيلينگ مناسب انجام دهد، يعني باعث ريزش و رفع لايه سلول هاي مرده و کراتيني پوست شود و اين فعاليت، شادابي پوست را فراهم مي آورد که ثمره اين عملکرد داشتن پوستي بدون لک، جوش، تميز و با طراوت بوده که در بررسي ها و تحقيقات به اثبات رسيده است. بعد از شستن پوست اگر لازم باشد بهتر است به مقدار لازم کرم گياهي روي پوست ماليده شود. البته پوست هاي چرب معمولا نياز به کرم ندارند.


پياز ضد آکنه

يکي ديگر از ترکيبات پياز کروميم (chromium) است. يکي از عوامل مهم در بروز آکنه وجود باکتري است که کروميم مي تواند ميزان آلودگي هاي باکتريايي را کم کرده و به کمتر شدن آکنه کمک کند. بنابراين، با وارد کردن اين ماده غذايي در رژيم غذايي روزانه خود مي توانيد پوستي شاداب و زيبا داشته باشيد.


 

عکس پياز ، خواص پياز


نگاهي به ساير خواص پياز

# براي تقويت نيروي جنسي چه زن و چه مرد گوشت را همراه پياز زياد بپزيد.
# پياز پخته همراه با چربي دفع کننده اخلاط سينه مي‎باشد.
#  زياده روي در خوردن پياز موجب تشنگي، استفراغ، تيرگي چهره و حتي فراموشي مي‌ شود.
# پياز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتي گوگرد وارد خون و ريه‌ها گردد با عفونت‌هاي مجاري تنفسي، مانند آسم ، برونشيت و گريپ و غيره مبارزه مي ‌کند.
# يک پزشک هندي به نام مِنون در پي تحقيقات دو ساله ي خود در دانشکده ي پزشکي، دانشگاه نيوکاسل انگلستان، اعلام نمود که: پياز خام، پخته و يا سرخ کرده از تشکيل لخته ‌هاي خون در رگ ها جلوگيري نموده و مانع از بروز سکته ي قلبي و مغزي  مي ‌شود.
# پياز قادر است که کلسترول  و چربي هاي خون را کاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ ها جلوگيري نمايد.
# پياز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.
# براي درمان زردي پياز را در سرکه سيب پخته ميل کنيد.
# براي درمان ورم طحال به روش 25 استفاده کنيد.
# اگر کسي دچار هاري شد يعني سگ هار او را گاز گرفت، روزانه حدود 300 گرم آب پياز همراه آب به مدت 3 روز بخورد در عين حال جهت زدن واکسن از پزشک فراموش نکند.
# يک روش ديگر براي سوختگي، آب پياز را با عسل مخلوط کرده به‎صورت مرهم روي سوختگي بماليد.
#  کساني که مي‎خواهند چربي خونشان کم شود روزانه 60 گرم پياز خام بخورند.
# جا دارد يک دستور علمي زيبا از حضرت رسول(ص) در اين جا در رابطه با پياز نوشته شود. در هر شهري که وارد شديد قبل از هر چيز از پياز و سبزي‎هاي آن شهر بخوريد ايمن مي‎شويد از دردهاي آن شهر، ناراحتي‎ها را بيرون کرده نيروي عضلاني و قوه شما را تأمين خواهد نمود و براي تب نافع است.
# براي درمان چين و چروک پوست صورت يک پياز را خرد کرده زياد درشت يا ريز نباشد با يک ليوان آب بپزيد تا آب ليوان به نصف برسد، صبح ناشتا بنوشيد اگر حساسيت داشتيد منصرف شويد.
# مخلوطي از آب پياز و عسل، ناراحتي سرماخوردگي، سرفه، گلودرد، حساسيت، تب و … را برطرف مي کند.
# قرار دادن برش هاي پياز روي پيشاني، از بروز عارضه جانبي تب پيشگيري مي کند.
# مصرف روزانه يک عدد پياز، بي خوابي يا اختلال خواب را برطرف مي کند.
# با افزايش ترشح معده، ناراحتي گوارشي را برطرف مي کند.
# پياز از لخته شدن خون جلوگيري مي‎کند در نتيجه براي امراض وخيم قلبي بسيار مفيد است.
# کساني که دستگاه هاضمه ضعيفي دارند کمتر پياز استفاده کنند.
# کساني که تب دارند پياز داغ را روي شکم خود بگذارند وقتي سرد شد از روي شکم بردارند.
# براي معالجه ترک دست و پا پياز را رنده کرده دست خود را داخل آن بگذاريد روزي 2 بار اين عمل را تکرار کنيد.
# کساني که ناخن ‎هاي آن‎ها درد مي‎کند پياز را در آتش يا در فر پخته ضماد پياز پخته را روي ناخن‎ها بگذارند.
# به‎خاطر وجود گوگرد در پياز براي تقويت سلسله اعصاب بسيار مفيد است.
# ترکيبات شيميايي که در پياز وجود دارد از لخته شدن خون جلوگيري ميکند اين ترکيبات مانع تجمع پلاکت در شريانها و همچنين تشکيل لخته هاي خوني در سياهرگ  که دو عامل موثر در بروز سکته هاي قلبي و مغزي است ؛ مي شوند
# پياز از قديمي ترين سبزي هايي است که بشر استفاده مي کند. از اين سبزي نه تنها براي طعم دادن به غذا، بلکه حتي براي بسياري حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهايشان به کار مي برده اند .
# ارزشي که قديما براي پياز قائل بودند، بي دليل نيست زيرا تحقيقات گسترده پژوهشگران در دهه اخير از حقايق جالبي در اين زمينه پرده برداشته است. اگر از افرادي هستيد که علاقه اي به مصرف پياز ندارند، حتما اين مطلب را بخوانيد.
# گرفتگي بيني و سردرد براي هيچکس خوشايند نيست. خوردن پياز باعث نرم شدن مخاط بيني شده و از جدي تر شدن مشکلات سينوسي جلوگيري مي کند. پياز سبب تخليه مخاط هاي سينوسي مي شود.
# پياز در درمان بي خوابي سودمند است.
# کساني که قند خونشان کمتر از حد طبيعي است از خوردن پياز خودداري کنند.
# براي درمان ميگرن پياز خام را له کرده بر پيشاني بگذاريد.
# براي ساکت کردن سوزش گزش زنبور از ضماد پياز استفاده کنيد.
# از بروز پوکي استخوان پيشگيري مي کند.
# التهاب ايجاد شده در مفصل ها را برطرف مي کند.
# ماليدن مخلوطي از آب پياز و زردچوبه، لکه هاي تيره روي پوست را از بين مي برد.
تقويت کننده حافظه و سيستم عصبي است.
# اگر پياز پخته گرم را بر روي دمل قرار دهيد باعث باز شدن آن مي‎شود.
# براي درمان بواسير پياز پخته را به‎صورت ضماد در محل بگذاريد.
# براي تحريک ميل شهوت تخم پياز را کوبيده همراه نبات روزي يک قاشق چاي‎خوري ميل شود.
# براي رفع بوي پياز بعد از خوردن کمي گردو بجويد.
# براي جلوگيري از خونريزي بيني پياز را به‎صورت برش برش درآورده به پشت گردن خود بماليد.
# کساني که دچار ورم‎هاي مفصلي مخصوصاً ساق پا مي‎باشند از شربت پياز به‎خصوص خود پياز استفاده کنند.
# براي درمان دندان درد پنبه‎اي را با آب پياز آغشته کرده روي دندان بگذاريد.
# براي درمان درد گوش پياز پخته را که در فر پخته شده باشد با کمي گره مخلوط کرده داخل يک پارچه بگذاريد و پارچه را در سوراخ گوش قرار دهيد پس از ساکت شدن درد پارچه را بيرون آوريد.
# براي درمان تنگي نفس آب پياز + آب ليمو همراه آب مخلوط نموده ميل شود. ليمو يک عدد + آب پياز 2 قاشق + آب يک ليوان.
# براي رفع گرفتگي صدا پياز را زير آتش يا در فر پخته با کره مخلوط نموده ميل شود.
# خوردن پياز باعث مي‎شود که رنگ چهره باز و جذاب گردد به خاطر همين خانم‎هايي که مي‎خواهند چهره‎اي قشنگ و زيبا داشته باشند همراه غذا پياز بخورند.
# کساني که درد سياتيک دارند محل درد پياز رنده شده را به‎صورت ضماد بگذارند.
# پياز درمان کننده کمبود ويتامين ث مي‎باشد.
# فيتوکميکال موجود در پياز عملکرد ويتامين C را در بدن بهبود مي بخشد.
# کروم آن باعث تنظيم قندخون مي شود.
# قرن هاست که از پياز براي کاهش التهاب و درمان عفونت استفاده مي شود.
# مصرف پياز خام، ميزان کلسترول مفيد را افزايش مي دهد و در نتيجه باعث حفظ سلامت قلب مي شود.
# ترکيب قوي موجود در آن به نام کورستين، نقش چشمگيري در پيشگيري از سرطان دارد.
# روي گزيدگي زنبور، بلافاصله آب پياز بماليد تا درد و سوزش آن تسکين پيدا کند.
# با از بين بردن راديکال هاي آزاد، خطر بروز زخم معده را کاهش مي دهد.
# براي بيماري برص پياز کوبيده با عسل و نمک و باروت مخلوط نموده به‎صورت مرهم بگذارند.
# پياز براي بيماران ريوي و عفونت مفيد است.
# به‎ خاطر فسفري که در پياز وجود دارد براي کساني که کار فکري دارند و سخت مي‎خوابند بسيار مفيد است.
# کساني که ورم پروستات دارند از شربت پياز استفاده کنند روزي 4 قاشق با يک ليوان آب.
# پياز دندان‎ها را محکم و از نرمي استخوان جلوگيري مي‎کند.
# براي درمان تب‎هاي تيفوئيدي پياز را رنده کرده و پاها را تا قوزک پا در پياز رنده شده بخوابانيد حدود 2 تا 3 کيلو پياز لازم است.
# کساني که ديفتري گرفته‎اند از آب پياز به‎عنوان ضدعفوني کننده استفاده کنند آب پياز را با آب رقيق کرده و غرغره کنند و استنشاق نمايند کودکاني که توان استنشاقي ندارند داخل دهان را با يک پنبه آغشته به آب پياز رقيق شده با آب بشويند و از آب پياز خيلي رقيق شده چند قطره در بيني کودک بچکانيد براي کودک قطره کلروسديم بهتر است (آب نمک).
# براي سردردهاي عصبي پيشاني را با آب پياز رنده شده کمپرس کنيد.
# براي درمان سوختگي‎ها پياز رنده شده را با نمک دريايي مخلوط کنيد به‎صورت ضماد روي پوست بگذاريد.
# به‎خاطر پتاسيمي که در پياز وجود دارد مقوي قلب مي‎باشد.
# پياز را در خاکستر داغ يا در فر پخته سپس به‎صورت ضماد کف پا بگذاريد براي امراض قلبي مفيداست.
# اگر گوش شما وزوز مي‎کند پنبه آغشته به آب پياز را در گوش بگذاريد.
# هميشه همراه برنج پياز بخوريد زيرا در مغز برنج ماده‎اي است که نابود کننده ويتامين ب مي‎باشد و پياز مانع آن مي‎شود.
# براي اينکه پشه از اطراف تخت شما دور شود پياز را برش زده و اطراف تخت خود بگذاريد.
# کساني که تصلب شرائين دارند از پياز پخته استفاده کننده و سعي کنند مواد گياهي را بيشتر از مواد غيرگياهي استفاده کنند.
# براي زيبايي چهره آب پياز يک قاشق + آب شاهي يک قاشق با کمي آب بنوشيد.
# براي رفع لکه‎هاي قهوه‎اي صورت آب پياز يک قاشق + آب خيار يک قاشق با کمي عسل مخلوط کرده به مدت 3 تا 4 ساعت روي پوست بگذاريد، سپس بشوييد.
# خوردن پياز از بيماري جذام جلوگيري مي‎کند.
# براي کساني که آلبومينوري دارند (اين بيماري با وجود آلبومين در ادرار تشخيص داده مي‎شود علت آن احتقاق يا تورم و التهاب کليه‎ها است که براي پيدايش موانعي در جريان گردش خون به وجود مي‎آيد، اين بيماري در دوران حاملگي در بيماران قلبي، ريوي و کبدي بروز مي‎کند). براي درمان اين بيماري پياز را جزء برنامه غذايي خود قرار دهيد همچنين شب‎ها سعي کنيد غذاهاي سبک مخصوصاً ميوه بخوريد.
# هنگام حمله‎هاي عصبي پياز را دو قسمت نموده جلوي بيني بگيريد و نفس عميقي بکشيد.
# براي درمان گرفتگي صدا پياز در برگ کلم پيچيده در خاکستر آتش يا فر پخته نموده سپس با روغن زيتون مخلوط کرده ميل شود.
# کساني که بيماري قند دارند پياز خام را در برنامه غذايي خود قرار دهند.
# پياز به علّت داشتن فسفر ، کارهاي فکري را آسان مي‌ کند.
# براي افرادي که دچار بي‌ خوابي  هستند، مفيد است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.
# پياز، براي کودکان کم ‌رشد و پيرمردان ضعيف مفيد است.
# براي جلوگيري از خون دماغ مي ‌توانيد چند قطره سرکه را روي پياز رنده شده بريزيد و آب آن را در بيني بچکانيد، تا از خونريزي جلوگيري نمايد.
# پياز لثه‌ها را تقويت مي ‌کند و رنگ چهره را روشن مي ‌سازد.
# پياز سرشار از ويتامين‌هاي A  و B و C  مي باشد ونيزداراي آهن، آهک، فسفر ، پتاسيم  ، سديم  ، گوگرد، يد،سلنيوم، سيليس و قند است که به طور مستقيم جذب بدن مي‌ شود.
# پياز خام، براي پوست، موهاي سر، کليه‌ها و مثانه مفيد است.
# پياز پخته، مليّن (نرم کننده) است و براي کساني که روده‌ي ضعيفي دارند، غذاي مناسبي است. البته سرخ کردن پياز با روغن، آن را سنگين مي‌ نمايد، مگر آنکه زياد سرخ نشود و روغن کمي مصرف گردد.
# پياز نيز مانند سير خاصيت ضدعفوني دارد و قادر است از تجمع پلاکت ها جلوگيري کند و در تجزيه ي فيبرين(لخته ي خون) دخالت نمايد.
وجود ترکيبات گوگردي در پياز، موجب جلوگيري از تجمع پلاکت ها شده، از لخته شدن خون داخل رگ ها پيشگيري مي نمايند.
# آب پياز براي دندان‌ درد مفيد است. براي تسکين درد بايد آب پياز را روي دندان ريخت و کمي نگاه داشت، اين عمل را مي‌توان با پنبه انجام داد.
# خوردن پياز همراه با غذاهاي چرب، مخصوصاً در مهماني ‌ها يا مسافرت ها، سبب هضم چربي ها مي شود.
,خواص سبزيجات، خواص ميوه جات ،خواص خوراکيها،سبزيجات
# در استعمال خارجي، پياز پخته، تسکين دهنده ي سوختگي‌ها و بواسير است.
# مرهمي که از پياز خام رنده شده درست مي ‌کنند اگر به پايين شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان مي‌سازد و اگر بر روي پيشاني گذاشته شود سردردهاي شديد نيمه ي ‌سر و سردردهاي عصبي را آرام مي‌کند.
# تحريکي که در هنگام پوست کندن پياز حاصل مي ‌شود، دردهاي شديد نيمه ي سر ( ميگرن ) را بر طرف کرده و زکامي را که تازه شروع شده است از بين مي ‌برد.
# برگ‌ هاي سبز پيازچه که بيش تر هنگام بهار يافت مي‌ شود، داراي مقدار زيادي ويتامين C است.
# پياز،تقريبا تمام خواص سير را در معالجه ي فشارخون، مرض ‌قند، درمان بيماري کرمک و غيره را دارد.
# مصرف پياز پخته، باعث لينت يا نرمي مزاج مي‌شود.
براي برطرف کردن بوي بد پياز بعد از مصرف آن، مي توانيد يک عدد گردو يا مقداري نان سوخته ميل نماييد و يا چند عدد باقلا را جويده و مدتي در دهان نگاه داريد.
# استفاده از پيازي که با چربي پخته شده باشد، براي دفع اخلاط چسبنده از سينه مفيد است.
# مصرف پياز پخته با چربي براي رفع يبوست  و نفخ روده‌ها مفيد است. براي اين منظور پياز را با ملايمت بپزيد و در هنگام پختن به تدريج به آن کره اضافه نماييد و سپس مصرف کنيد.
# اگر ورقه‌هاي نازک پياز در شير، پخته و مصرف شود، براي درمان دردهاي حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتي‌هاي شکم مفيد است.
# پياز پخته، حبس البول و کم شدن ادرار را شفا مي ‌دهد و ادرار آور خوبي است.
مصرف پياز پخته به هر شکل که باشد براي رفع ناراحتي‌ هاي روحي مفيد است.
# مصرف پياز پخته شده در سرکه، براي تقويت هاضمه، زردي (يرقان)  ، ورم طحال  و استفراغ صفراوي مفيد است.
# تخم پياز طبيعت گرم دارد و خوردن 4 تا 5 گرم آن براي تحريک نيروي جنسي موثر است.
# قرار دادن پياز پخته و گرم در محل سوختگي و يا قرار دادن آن در محل بواسير اثر شفا بخش دارد، زيرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ‌ هاي بواسيري مي ‌کاهد.
# اگر با آب پياز چيزي روي کاغذ بنويسيد، ديده نمي ‌شود ولي همين‌ که آن را گرم کنيد و حرارت دهيد، کلمات ظاهر مي ‌گردد.
# دانشمندان علم گياه‌شناسي معتقدند که، مصرف پياز خام براي رفع ناراحتي‌هاي حاصل از آشاميدن آب‌هاي مختلف در هنگام مسافرت و جلوگيري از ناراحتي‌هاي ناشي از هواي آلوده، مفيد مي‌باشد.
# براي برطرف ساختن صداي داخل گوش مي‌توان پنيه اي را به پياز آغشته کرد و در گوش قرار داد. به زودي صداي گوش شما برطرف مي ‌شود.
# خوردن پياز خام در روز خستگي  شما را برطرف مي ‌نمايد و اعصاب را تسکين مي‌ بخشد.
# براي معالجه ي ترک خوردگي دست، يک پياز تازه را رنده کنيد و آب آن را به مدت 12 دقيقه روي دست خود بماليد. اگر هر روز دو بار اين کار انجام شود، ترک ‌هاي دست شما بهبود خواهد يافت.
# براي معالجه ي ورم و آماس بدن مي ‌توان 2عدد پياز را رنده نمود و يک ليتر شير که به جوش آمده است را داخل آن ريخت و پس از 24 ساعت که دم کشيده و سرد شد، آن را صاف نمود و هر روز سه ليوان کوچک از آن را نوشيد.
# براي درمان نيش زنبور و مگس مي ‌توانيد يک پياز تازه را رنده کنيد و آب آن را به صورت پماد و مرهم روي محل نيش‌ زدگي بگذاريد. پس از مدتي ورم کم شده و درد تسکين پيدا مي ‌کند.
# براي معالجه ي کورک و دمل نيز مي توان از روش بالا سود جست.
پياز به دليل داشتن موادي از جمله پروستاگلاندين ها، رگ هاي خوني را گشاد مي کند و موجب کم شدن فشار خون مي شود.
# پياز داراي مخمر است که براي آسان نمودن هضم نشاسته مفيد است. بايد توجه داشت هضم پوست هاي نازکي که ورق پياز را پوشانده خيلي دشوار است و بايد هنگام مصرف آن را جدا نمود.
# پياز اشتها آور و کاهش ‌دهنده ي ناراحتي‌هاي مربوط به نفخ شکم و غيره است.
# پياز براي پيش گيري از ابتلا به تصلب شرايين هم به کار مي رود. سازمان بهداشت جهاني مصرف پياز را براي درمان نارسايي هاي رگ هاي خوني سالمندان  توصيه نموده است.
# پياز به واسطه ي داشتن انسولين گياهي، موجب شفاي بيماري ديابت  مي گردد، پس براي اشخاص مبتلا به بيماري قند مضر نيست.
# پياز داراي هورمون دياستازي است که غدد اشک و آميزشي و گوارشي را تقويت مي ‌کند. اين مواد در اثر حرارت از بين مي ‌روند. بنابراين پياز پخته در نيروي جنسي و هاضمه تأثيري ندارد و اشک ‌آور هم نيست.
# بو کردن آب پياز به ويژه زمان پوست گرفتن آن، براي به هوش آمدن فردي که سست يا بي هوش شده و همچنين براي رفع تشنج ، بسيار مفيد است.


 

فوايد پياز , گياه پياز


شربت پياز و خواص آن

طرزتهيه شربت پياز: آب پياز 100 گرم + آب 400 گرم + شکر 400 گرم را جوشانده تا به‎صورت شربت درآيد:

#براي درمان آنژين يا گلودرد پياز پخته را له کرده و گرماگرم دو طرف گلو قرار دهند همچنين شربت پياز هم بخورند.
#پياز از سرطان پيش‎گيري مي‎کند.
#براي برطرف کردن ازدياد فشارخون هفته در ميان از شربت پياز روزي 3 قاشق استفاده شود.
# شربت پياز آلبومين ادرار را برطرف مي‎کند و کساني که مبتلا به ورم کليه هستند درمان مي‎شود.
# کساني که شاش‎بند (حبس‎البول) هستند پياز خام را له کرده به‎صورت مرهم زير شکم بگذارند و روزي 3 قاشق شربت پياز همراه آب بخورند.
# کساني که شکم‎ آن‎ها آب آورده است پياز خام يا شربت پياز استفاده کنند و همچنين پياز پخته را به‎صورت مرهم روي شکم بگذارند.
#کساني که دچار بيماري سيروز هستند از شربت پياز و پيازخام استفاده کنند.
#کساني که سرطان کبد دارند پياز را در برنامه غذايي خود قرار دهند.
#بيماران ورم عضله قلب (ميوکارديت) روزي 3 قاشق غذاخوري شربت پياز همراه آب بخورند.
#بيماران ذات‎الجنب يا پلورزي از شربت پياز استفاده کنند.
#کساني که دردهاي عصبي دارند پياز يا شربت آن را بخورند.


نحوه خريد و نگهداري از پياز

پيازهايي انتخاب کنيد که تميز هستند و شکل خوبي داشته باشند و هيچگونه شيار يا شکافي روي آنها نباشد و پوستشان ترد و خشک باشد. آنهايي که جوانه زده اند يا نشانه هايي از کپک دارند را انتخاب نکنيد. همچنين پيازهاي درجه 2 که لکه هايي صاف دارند و گردن آنها مرطوب و داراي لکه هاي سياهي هستند را انتخاب نکنيد چون اينها نشانه فاسد شدن هستند. مدت زمان ذخيره سازي پيازها به نوع آنها بستگي دارد. آنهايي که خيلي بدبو هستند مثل پياز زرد را مي توان مدت زمان بيشتري به نسبت نوع شيرين آن مثل پياز سفيد نگهداري کرد. همه پيازها را بايد جدا از سيب زميني نگهداري کرد، چون آنها رطوبت و گاز اتيلن را به خود جذب مي کنند که باعث فساد پيازها مي شوند. باقيمانده پياز خرد شده را بايد در يک کيسه پلاستيک يا يک ظرف در دار نگهداري کرد و بايستي تا يکي دو روز آينده استفاده شوند، چون پيازها اکسيده مي شوند و مواد غذايي خود را سريعاً از دست مي دهند. پياز پخته در يک ظرف کيپ بهتر مزه خود را حفظ مي کند و ميتوان آن را تا چند روز نگهداري کرد. هرگز آنها را در يک ظرف فلزي نگهداري نکنيد چون اين کار باعث تغيير رنگ آنها مي شود.  مي توان پياز پوست گرفته و خرد شده را فريز کرد ولي اين کار باعث مي شود که بعضي از طعمهاي خود را از دست بدهند.
پياز هايي که پوست نرم دارند و يا حالت خيسي و رطوبت در ناحيه سر دارند و يا داراي لکه هستند، خراب هستند. بهترين دما براي نگهداري پياز، دماي اتاق است. نبايد پياز را در نور خيلي زياد نگهداري کرد. بهتر است پياز در جايي قرار گيرد که تهويه کافي وجود دارد و مدت نگهداري پياز بستگي به نوع پياز دارد. پيازهاي تند که به رنگ زرد هستند را مي‌توان به مدت طولاني‌تري نگهداشت اما پيازهايي که طعم شيرين دارند مانند پيازهاي سفيد، زودتر خراب مي‌شوند. در صورتي که نيمي از پياز را استفاده کرده‌ايد و بقيه آن باقي مانده است، مي‌‌توانيد آن را درون پلاستيکي قرار داده و در حدود يک هفته در يخچال نگهداري کنيد اما در صورتي که آن را به قطعات ريز درآورده‌ايد و رنده کرده‌ايد، بايد ظرف يکي دو روز استفاده کنيد چون سريعا اکسيده مي‌شوند و مواد مغذي خود را از دست مي‌دهند. پيازها بايد دور از سيب‌زميني قرار داده شوند چون مي‌توانند رطوبت سيب زميني و گاز اتيلن را جذب کنند و اين باعث مي‌شود که زودتر فاسد شوند. پختن پياز بهترين راه نگهداري پياز با طعم و مزه خوب است، پياز پخته شده و تفت داده شده را تا چند روز هم مي‌توان نگهداشت اما اين پياز به اندازه قبل خاصيت ندارد. پياز را نبايد در ظروف فلزي نگهداري کرد چون رنگ خودش را از دست مي‌دهد.
پيازي خريداري کنيد که سالم و جوانه نزده باشد؛ در ضمن براي نگهداري آن مانند سيب زميني، مکاني تاريک و به دور از رطوبت را انتخاب کنيد. بعضي افراد پيشنهاد مي کنند براي انبار پياز در شرايط فوق، آنها را به حالت وارونه به صورتي که قسمت ريشه آن به سمت بالا قرار گيرد نگهداري کنيد. از مصرف پياز بريده شده خودداري کنيد، زيرا جاذب ميکروب است مگر اينکه روي نيمه باقي مانده کمي کره يا روغن بماليد که هم مدت بيشتري تازه مي ماند و هم ميکروب موجود در هوا را به خود جذب نخواهد کرد.


دليل اشک آمدن از چشم هنگام مصرف پياز و روش مقابله با آن

پيازداراي مواد گوگردي است که اين مواد خواص مختلفي از خود نشان مي‌‌دهند که يکي از آنها اشک آور بودن است. زماني که پياز را برش مي‌‌دهيم، سلول‌هاي پياز باز مي‌شوند. اين سلول‌ها دو بخش دارند: بخش آنزيمي که به آليناز معروف است و بخش گوگردي. آنزيم آليناز، ترکيبات گوگردي پياز را تجزيه کرده و ترکيبات ناپايدار گوگردي ايجاد مي‌کند که به گاز فراري تبديل مي‌شوند. اين گاز که حاوي ترکيبات گوگردي است، وارد هوا مي‌شود و به چشم انسان مي‌‌رسد (البته ابتدا وارد مجراي بيني مي‌شود). در چشم انسان، اين گاز با آب واکنش نشان داده و اسيد سولفوريک توليد مي‌کند. اسيد سولفوريک، بر پايانه‌هاي اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم مي‌شود. در نهايت در پاسخ به اين سوزش، غدد اشکي، اشک ترشح مي‌کنند که اين ماده گوگردي به همراه اشک از چشم خارج شود. قطرات اشک مي‌توانند تنها چند ثانيه پس از برش پياز ظاهر شوند.

اگرچه ما معمولاً اشک آوري پياز را دوست نداريم و باعث ناراحتي ما مي‌شود، اما اين خاصيت پياز آن را در برابر موجودات ريز زنده ي خارجي حفاظت مي‌‌نمايد. زماني که پياز را برش مي‌‌دهيم،گازي که حاوي ترکيبات گوگردي است، وارد هوا مي‌شود و به چشم انسان مي‌‌رسد. در چشم انسان، اين گاز با آب واکنش نشان داده و اسيد سولفوريک توليد مي‌کند. اسيد سولفوريک، بر پايانه‌هاي اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم و در نهايت ريزش اشک مي‌شود.

روش‌هايي براي کاهش اشک آوري پياز وجود دارد که عبارتند از :
1- قرار دادن پياز در يخچال قبل از پوست کندن آن. زماني که پياز را داخل يخچال قرار مي‌‌دهيم، خنک شدن پياز، ترکيب اشک آور آن را ضعيف مي‌کند و ديگر پياز زياد اشک را در نمي‌آورد.
2- پوست کندن پياز در آب. همچنين زماني که پياز را زير آب پوست مي‌‌گيريم، بخش اعظم ماده اشک آور پياز با آب شسته مي‌شود و از خاصيت اشک آور بودن آن کاسته مي‌گردد.
3- خيس کردن پياز و دستان پيش از بريدن پيازهم مفيد به نظر مي‌‌رسد. با اين عمل، بخشي از گاز توليد شده با رطوبت دستان شما و همچنين رطوبت پياز، واکنش نشان داده و شدت سوزش چشم کمتر خواهد بود.
4- به علاوه نفس کشيدن تنها از راه دهان در طول پوست گرفتن و خرد کردن پياز هم روش خوبي است.

پوست کندن پياز کار بسيار دشواري است ؛ به طوري که اغلب از آن فرار مي کنند و حاضر به پوست کندن پياز نيستند .اما چند راه ساده هست که مي توان از بو، سوزش چشمها و جاري شدن اشک جلوگيري کرد:

5- قسمت ريشه پياز را نگيريد و از سر پياز آن را ريز کنيد.

6- پياز را در يخچال قرار دهيد و پس از چندساعت آن را ريز کنيد.

7- به هنگام خردکردن پياز، دهان خود را ببنديد.

8- پياز را هنگام پوست کندن زير شير آب سرد بگيريد.

9- پيازهاي خيلي تند را يک ساعت در آب سرد خيس کنيد، پياز شيرين مي شود.


از بين بردن بوي بد دهان بعد از مصرف پياز

خيلي ها از ترس بوي دهان از مصرف پياز خام خودداري مي کنند. با اين حال مقابله با بوي بد دهان بعد از خوردن پياز خام کار چندان سختي نيست. کافي است مقداري جعفري، موز يا کيوي ميل کنيد. بعد از مصرف سير يا پياز مقداري جعفري خام بجويد. خواهيد ديد که موثر واقع مي شود.


ترکيبات و ارزش غذايي پياز

مواد موجود در 100 گرم پياز عبارتند از :
کروم 24٫80 ميکرو گرم
ويتامين C10.24  ميلي گرم
فيبر 2٫88 گرم
منگنز0٫22 ميلي گرم
ويتامين B60.19 ميلي گرم
تريپتوفان0٫03 گرم
فولات30٫40 ميکروگرم
پتاسيم251٫20 ميلي گرم
فسفر52٫80ميلي گرم
مس0٫10 ميلي گرم

فوايد ، خواص دارويي و درماني پياز
فوايد ، خواص دارويي و درماني پياز

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.