فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  


شاهدانه و خواص دارويي آن در طب سنتيشاهدانه و خواص دارويي آن در طب سنتي

شاهدانه همانطور که از نامش پيدا است يعني شاه دانه ها. خواص شاهدانه بسيار فراوان است و بيماري هاي بسيار زيادي در طب سنتي با دانه شاهدانه درمان مي شوند. 
تحقيقات روي گياه شاه دانه براي توليد دارويي به عنوان درمان بيماري‌هاي ناتوان کننده سيستم عصبي بدن ادامه دارد. محققان موفق به کشف يک ماده شيميايي در گياه شاه دانه شده‌اند که تاثير ضدافسردگي دارد. آنان دريافته‌اند که اين ترکيب شيميايي مي‌تواند به توليد دوباره سلول‌هاي عصبي کمک کند.

 

شاه‌ دانه گياهي يک ساله با برگ‌هاي قطره‌اي است. ميوهٔ اين گياه ريز و روغني بوده و خاصيت آرامش بخش دارد که از آن براي درمان نيز استفاده مي‌شود. از بخش‌هاي مختلف اين گياه مشتقات فراواني از جمله تخم شاه‌دانه، الياف شاه‌دانه و مواد روانگردان شامل ماري‌جوانا و حشيش تهيه مي‌شود.

 

مشخصات گياه شاه‌دانه
گياهي شبيه به گزنه که بلنديش تا دو متر مي‌رسد. داراي غنجهاي متعدد، برگهاي کشيده و دانه‌هاي ريز است. همچنين از دانه‌ها جهت تهيه روغن و توليد صابون استفاده مي‌شود. برگ‌ها و غنچه مستقيماً يا جهت توليد بنگ استفاده مي‌شد. تي. اچ. سي در گونه ماده اين گياه غلظت بيشتري دارد. بر طبق بيانات مورخين، شاهدانه از اولين گياهاني بوده که توسط بشر کشت شده‌است و استفاده از برگ و غنچه شاهدانه (کانابيس) به عنوان کانابانويد به بيش از 3000 سال قبل از ميلاد مي‌رسد.

 

در بعضي از کتب قديمي به کانابيس گياه مقدس مي‌گفتند. از اين گياه جهت درمان بعضي بيماري ها-کم کردن درد قاعدگي خانم ها-درمان افسردگي و… استفاده مي‌شود. شاهدانه در استانهاي فارس، اصفهان، تهران و شمال ايران کشت مي‌شود. اين گياه در ايران به نام ويد يا کنف نيز شناخه مي‌شود.

 

خواص دارويي شاهدانه 
دانه شاهدانه، يکي از مغذي‌ترين و قابل هضم‌ترين مواد غذايي روي زمين است. دانه شاهدانه سرشار از پروتئين،‌ اسيدهاي آمينه ضروري و اسيدهاي چرب ضروري است.

 

دانه‌هاي شاهدانه داراي خواص تغذيه‌اي فراواني هستند و منبع خوبي از اسيدهاي چرب ضروري و اسيدهاي آمينه ضروري و نيز مواد معدني هستند.

 

طبق نتايج تحقيقات، افرادي که به طور منظم دانه‌هاي شاهدانه را مصرف مي‌کنند فشار خون و همچنين ميزان کلسترول بد در خون آن‌ها با کاهش روبرو خواهد شد.

 

پروتئين و آنزيم‌هاي موجود در دانه‌هاي بدون پوست شاهدانه، از آن جا که موجب کاهش ورم و التهاب مي‌شود کمک خوبي براي مبتلايان به آرتروز و همچنين درد مفاصل محسوب مي‌شود.

 

اگر به دنبال راهي براي کاهش وزن خود هستيد، شاهدانه را همراه با صبحانه ميل کنيد. مصرف شاهدانه هنگام صبح و در وعده صبحانه، باعث احساس سيري طولاني طي روز در شما خواهد شد و به اين ترتيب ديگر نسبت به خوردن غذاهاي شور و شيرين اشتهاي کاذب نخواهيد داشت.

 

مصرف شاهدانه همچنين موجب تقويت سيستم ايمني بدن و نيز تنظيم هورمون‌ها خواهد شد.

 

برخي از مبتلايان به بيماري «ام اس» براي برطرف کردن علائم مشکل خود، به طور قانوني از شاهدانه استفاده مي‌کنند.

 

تحقيقات روي گياه شاه دانه براي توليد دارويي به عنوان درمان بيماري‌هاي ناتوان کننده سيستم عصبي بدن ادامه دارد.

شاه دانه ضد اسپاسم و انقباضات عضلاني است

 

دانشمندان آمريکايي اعلام کرده‌اند ترکيب شيميايي گياه شاهدانه مي‌تواند مانع گسترش سلول‌هاي سرطان سينه در بدن شود.

 

محققان موفق به کشف يک ماده شيميايي در گياه شاه دانه شده‌اند که تاثير ضدافسردگي دارد. آنان دريافته‌اند که اين ترکيب شيميايي مي‌تواند به توليد دوباره سلول‌هاي عصبي کمک کند.

 

شاه دانه  ضد اسپاسم و انقباضات عضلاني است.

 

شاه دانه  مسهل است و در درمان يبوست کاربرد دارد.

 

– براي افرادي که دچار احتباس ادرار شده‌اند، شاه دانه کارساز است.

 

– روغن شاه دانه گرم و خشک است و براي درد گوش مفيد است.

 

گياه شاه دانه مسکن واقعي و موثري براي درد شکم و معالجه ميگرن و درد اعصاب و روماتيسم است.

 

اگر به دنبال راهي براي کاهش وزن خود هستيد، شاه دانه را همراه با صبحانه ميل کنيد. مصرف شاه دانه هنگام صبح و در وعده صبحانه، باعث احساس سيري طولاني طي روز در شما خواهد شد و به اين ترتيب ديگر نسبت به خوردن غذاهاي شور و شيرين اشتهاي کاذب نخواهيد داشت.

شاهدانه و خواص دارويي آن در طب سنتي
شاهدانه و خواص دارويي آن در طب سنتي

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.