فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

خبرگزاري آريا- يکي از بهترين روغن هاي گياهي که در درمان بسياري از بيماري ها موثر است روغن کرچک است.

 روغني که سال ها جزو درمان هاي خانگي مادرها و مادربزرگ ها بوده و شايد اين روزها کمي فراموش شده است. در اين مطلب به شما خواهيم گفت اين روغن گياهي چه خواصي دارد.

 

روغن کرچک براي داشتن موها، ناخن ها و مژه هاي سالم
روغن کرچک حاوي ويتامين E و مواد معدني است و به همين دليل باعث تقويت موها، مژه ها و ناخن ها مي شود. در صورتي که دچار ريزش مو شده ايد مي توانيد از اين روغن به عنوان ماسک استفاده کنيد تا رشد مجدد موها با سرعت بيشتري صورت بگيرد. البته بهتر است اين روغن را با روغن زيتون مخلوط کنيد تا علاوه بر افزايش ويتامين هاي آن، حالت چسبندگي آن کمتر شود.

 
براي تقويت موها
بهتر است شب ها مقداري از اين روغن را به نوک انگشت ها زده و پوست سرتان را ماساژ دهيد تا جريان خون در رگ هاي موجود در کف سر افزايش پيدا کند. سپس موهايتان را با حوله ببنديد و تمام شب روغن را روي سرتان نگه داريد. صبح، موها را با شامپوي روزانه خود شستشو دهيد.

 لازم است که اين کار را به مدت چهار هفته و هر روز و يا هر دو روز يکبار تکرار کنيد. سپس سه هفته به موهايتان استراحت دهيد تا پوست سرتان به آن عادت نکند. اگر ريزش مويتان متوقف نشد (البته منظورمان ريزش موي غير ارثي و بر اثر استرس و غيره است) مي توانيد يک دوره ي ديگر از اين روغن استفاده کنيد.

 براي تقويت ناخن ها
روغن کرچک باعث افزايش استحکام ناخن ها مي شود. داخل يک نعلبکي، مقداري روغن کرچک بريزيد و انگشت هايتان را به مدت 10 دقيقه داخل اين روغن قرار دهيد. هر هفته يکبار اين کار را انجام دهيد. مي توانيد به روغن تان چند قطره ليموترش نيز اضافه کنيد.

 

 براي تقويت و رشد مژه ها
روغن کرچک به دليل داشتن ويتامين ها و مواد معدني باعث تقويت و رشد مژه ها نيز مي شود. مي توانيد ظرف خالي ريمل را شسته و داخل آن را با روغن کرچک پر کنيد. هر شب مقداري از اين روغن را به کمک برس ريمل به مژه هايتان بزنيد و اجازه دهيد تمام شب روي مژه ها بماند. صبح با شيرپاک کن، مژه هايتان را تميز کنيد.

 

روغن کرچک براي مقابله با ورم پا و سلوليت
نتايج پژوهش هاي متعدد نشان مي دهد که روغن کرچک براي تحريک دستگاه لنفاوي بدن مفيد است. اين روغن باعث فعال شدن جريان مايع لنف مي شود. اگر از ورم پا يا سلوليت ناشي از احتباس مايعات در بدن رنج مي بريد، مي توانيد از اين روغن براي بهبود وضعيت تان استفاده کنيد.

 

روش استفاده
مي توانيد چند قطره روغن گياهي گريپ فروت يا سرو کوهي به روغن کرچک اضافه کرده و پاها را از پايين به بالا با حرکات دوراني ماساژ دهيد.

 

 روغن کرچک براي تسکين دل درد
روغن کرچک ضداسپاسم و ضددرد است و براي تسکين دل درد موثر مي باشد.

 

روش استفاده
براي تسکين دل درد ناشي از قاعدگي و نفخ مي توانيد از اين روغن  به عنوان مرهم استفاده کنيد. مي توانيد مقداري ازاين روغن را روي دستمالي تميز و يا گاز استريل ريخته و روي شکم تان قرار دهيد. براي افزايش تاثيرگذاري اين مرهم مي توانيد يک بطري حاوي آب گرم و يا کوسن گرم را روي آن بگذاريد و به مدت يک ساعت دراز بکشيد.

 
روغن کرچک دوست پوست هاي خشک
روغن کرچک سرشار از اسيدهاي چرب امگا9، امگا6 و ويتامين E است. تمام اين مواد در ترکيب بيشتر محصولات آرايشي-بهداشتي مانند کرم هاي مرطوب کننده وجود دارند.

 

روغن کرچک خاصيت نرم کنندگي دارد و التيام بخش است. اين روغن باعث تنظيم pH پوست مي شود و حالت اسيدي آن را کاهش مي دهد. به اين ترتيب مي توانيد از آن براي پوست هاي آکنه دار استفاده کنيد.

 

توجه داشته باشيد زماني که حالت اسيدي پوست پايين باشد، امکان تکثير باکتري هاي بيماري زا کاهش پيدا مي کند. از اين روغن براي بهبود خشکي پوست، اگزما و پسوريازيس نيز استفاده مي شود. اگر آکنه داريد بهتر است با احتياط از اين روغن استفاده کنيد. مي توانيد اين روغن را به ميزان کم روي جوش ها بزنيد.

 

روش استفاده
قبل از خواب اين روغن را روي پوست صورت و يا دست ها، زانوها و آرنج ها که بيشتر خشک مي شوند بزنيد. علاوه بر اين مي توانيد از آن به عنوان کرم دور چشم و براي مقابله با گودي زير چشم استفاده کنيد. استفاده از اين روغن براي نرم کردن پينه دست و پا نيز توصيه مي شود.

 

روغن کرچک براي تسکين درد مفاصل
خواص ضدالتهابي روغن کرچک به اثبات رسيده است. به همين دليل براي تسکين درد مفاصل و کاهش ورم آنها موثر است. در نتيجه افرادي که دچار آرتروز و آرتريت و غيره هستند مي توانند از اين روغن استفاده کنند. نتايج يک پژوهش هندي که در سال 2009 روي آرتروز زانو انجام شده است نشان مي دهد روغن کرچک نيز به اندازه ي کپسول ديکلوفناک براي تسکين درد آرتروز موثر است و عوارض جانبي اين داروها را نيز ندارد.

 

روش استفاده
مي توانيد يک تا دو قاشق چايخوري روغن کرچک را به تنهايي و يا مخلوط شده با کمي آب، روي مناطق دردناک زده و به آرامي بماليد.

 

 روغن کرچک براي رفع يبوست
روغن کرچک ملين است. اين روغن حاوي 90 درصد اسيد ريسينولئيک است که يک اسيد چرب مفيد براي انقباض ها و ترشحات روده مي باشد، در نتيجه براي رفع يبوست به کار مي رود. البته بايد توجه داشته باشيد که اين روغن قوي مي باشد و نبايد در مصرف آن زياده روي شود، چون مي تواند باعث التهاب و آسيب روده ها شود.

 

روش مصرف
براي مقابله با يبوست مي توانيد هر دو يا سه روز يکبار، يک قاشق چايخوري روغن کرچک به تنهايي و يا مخلوط شده با کمي آب ميل کنيد. اگر مصرف اين روغن مفيد نبود، بهتر است مصرف آن را متوقف کنيد، چون يبوست در اثر عوامل متعددي بروز مي کند و بهتر است به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنيد.

خواص طبيعي و سنتي روغن کرچک براي بدن
خواص طبيعي و سنتي روغن کرچک براي بدن

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.