فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا- کاسني از جمله گياهاني است که مصرف آن به سلامت شما کمک مي‌کند. عرق اين گياه قلب، کبد و کليه را فعال مي‌کند.

 

 گياه دارويي کاسني، گياهي با گل‌هاي آبي است که بيشتر در فصل بهار رشد مي‌کند و در هواي مرطوب نيز رشد آن دوچندان مي‌شود.
 حميد رضا عبدوس، کارشناس گياهان دارويي درباره‌ي خواص کاسني مي‌گويد: تمامي قسمت‌هاي کاسني اعم از ريشه و برگ مصرف دارويي دارند و مصرف دَم کرده برگ و يا ريشه کاسني به مقدار يک فنجان قبل از هر وعده غذايي اثر تقويتي بر معده داشته و اشتها را زياد مي‌کند.
 وي افزود: برگ تازه کاسني حاوي ويتامين «ث» فراوان بوده و از اين رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشي از کمبود اين ويتامين است، بهبود مي‌بخشد. براي بهبودي لثه تحليل رفته، ماليدن عصاره گياه با استعمال خارجي بر روي لثه توصيه شده است.
اين کارشناس گياهان دارويي يادآور شد: شربت تهيه شده از جوشانده ريشه کاسني براي سرفه هاي خشک و مقاوم با خلط غليظ توصيه مي‌شود.
وي افزود: کارشناسان عَرَق کاسني را در تصفيه خون موثر دانسته و نوشيدن يک فنجان در يک ليوان آب سرد صبح و شب موثر مي‌دانند.
 عبدوس همچنين با اشاره به ديگر خواص عَرَق اين گياه دارويي تاکيد کرد: بهره گيري از عَرَق کاسني براي طراوت و شادابي پوست و رهايي از جوش صورت نيز موثر است.
  زياده‌روي نکنيد
يک متخصص گياهان دارويي در دانشکده داروسازي زنجان با بيان اين که مصرف بلندمدت فرآورده‌هاي کاسني، موجب تخريب عروق شبکيه مي‌شود، گفت: مصرف طولاني مدت فرآورده‌هاي کاسني علاوه بر آنچه گفته شد، موجب افت فشار خون و افزايش ترشحات صفرا مي‌شود.
دکتر عليرضا يزدي‌نژاد با بيان اين مطلب، اظهار کرد: با توجه به اين که مصرف فرآورده‌هاي کاسني موجب انقباض عضلات رحمي مي‌شود، مصرف آن در دوران بارداري احتمال زايمان زودرس را تقويت مي‌کند.
وي، افزايش اشتها را از جمله خواص اين گياه دارويي عنوان کرد و افزود: مصرف اين گياه دارويي همچنين موجب کاهش کلسترول و LDL مي‌شود.
يزدي‌نژاد با اشاره به اين که بر اساس طب سنتي، گياه کاسني داراي خواص تب‌بر مي‌باشد، ادامه داد: اندام هوايي اين گياه مانند برگ و ساقه آن، براي هضم غذا مفيد است.
 وي با اشاره به اين که اين گياه در حاشيه جاده‌ها نيز به وفور يافت مي‌شود، گفت: بر اساس مطالب مندرج در کتب پزشکي قديمي، اين گياه همراه مسافران بوده و در بسياري مواقع نيز براي درمان گرمازدگي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.
يزدي‌نژاد با اشاره به استفاده از اندام‌هاي هوايي اين گياه در کشورمان، خاطرنشان کرد: در کشورهاي اروپايي از ريشه و ساقه‌هاي جوان اين گياه به عنوان دم‌نوش بدون کافئين استفاده مي‌شود و در بسياري از موارد حتي جايگزين قهوه و کاکائو مي‌شود.
 اين متخصص گياهان دارويي دانشکده داروسازي زنجان افزود: با وجود اينکه دم‌نوش بدون کافئين اين گياه دارويي در کشورهاي اروپايي بسيار مورد مصرف قرار مي‌گيرد، ولي در کشور ما چندان مورد استفاده نيست.

  

 کاسني در طب سنتي
ابن‌سينا، پزشک بزرگ مسلمان در مورد گياه کاسني و خواص آن گفته است:
*  کاسني بازکننده است و سموم کبد را دفع مي‌کند.
*  کاسني در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاري ادراري مۆثر است.
*  ماليدن آب کاسني به محل‌هاي خارش بدن بسيار مفيد است.
*  غرغره آب کاسني گلودرد و تورم مفصلي را از بين مي‌برد.
*  اگر آب پخته کاسني را با سکنجبين ميل کنيد بهترين داروي تب‌هاي طولاني و مداوم است.
*  ريشه کاسني در باز کردن و روان شدن اخلاط بسيار مۆثر است.
*  ريشه کاسني، مجاري گوارشي را پاک مي‌کند و بهترين تصفيه‌کننده خون است.
*  ريشه کاسني در از بين بردن ورم احشا خيلي مۆثر است.
*  ريشه کاسني بهترين دارو براي آب آوردن شکم است و در نفخ و تحليل مواد بسيار نافع است.
*  ريشه کاسني براي تقويت معده، زياد کردن ادرار و رفع درد مفاصل و يرقان مفيد است و مشکلات صفراوي را بر طرف مي‌کند.
*  کاسني در ازدياد نطفه موثر است و انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه مي‌دارد و توان و نيروهاي بدني را تجديد مي‌کند.
*  اين گياه در ضعف اعصاب، ضعف چشم و فشار خون مفيد است.
*  قلب، کليه و کبد را فعال و با نشاط مي‌کند.
*  کاسني رحم را به وظيفه طبيعي خود وا مي‌دارد و برگ آن داراي مقداري ويتامين C است لذا در حفظ جواني مۆثر است.
کاسني؛ مقاوم براي سرفه هاي خشک
کاسني؛ مقاوم براي سرفه هاي خشک

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.