فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

ساری - ایرنا - معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت که بر روی یکصد هزار هکتار از اراضی شیب دار مازندران برای کشت گونه های گیاهی مثمر مطالعه شده است .

محمدعلی طهماسبی روز جمعه در نخستین جشنواره گلابگیری شمال کشور در روستای ' کلیج کلا ' شهرستان ساری افزود : در سفر هیات دولت به مازندران کشت این گونه ها در 10 هزار هکتار مصوب و تاکنون در 2 هزار هکتار اجرا شده است.
سفر استانی هیات دولت یازدهم به مازندران با عنوان کاروان تدبیر و امید ماه مهر پارسال انجام شد و تغییر الگوی کشت در اراضی شیب دار استان یکی از مصوبات آن سفر بود. 
بر اساس آمارهای رسمی حدود 300 هزار هکتار اراضی شیبدار و کم بازده در مازندران وجود دارد که کارشناسان تغییر الگوی کشت و شخم و شیار در خلاف جهت شیب را برای آن پیشنهاد کرده اند.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت : در مجموع قرار است در فاز نخست حدود 860 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور به کشت گونه‌های گیاهی مثمر اختصاص یابد.
برآوردهای اولیه وزارت جهاد کشاورزی حاکی از وجود دستکم شش میلیون هکتار زمین شیبدار در کشور است که می توان با برنامه ریزی آنها را به زیر کشت گونه های گیاهی مثمر برد.
طهماسبی توسعه کشت گونه‌های گیاهی مثمر را سیاست‌ های وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد و 
گفت که این سیاست در کنار اصلاح باغ های موجود و توسعه گلخانه‌ها از مهم ترین محورهای حوزه باغبانی در برنامه ششم توسعه کشور است.
وی اشتغالزایی ، پایداری محیط زیست و تبدیل دیم زارها و اراضی کم بازده به اراضی پربازده را از نتایج مثبت اجرای این طرح برشمرد و افزود : اجرای طرح توسعه کشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در واقع یک نوع آبخیزداری با کمک مردم است .
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اظهار این که کشت دستکم 15 گونه مثمر در اراضی شیب دار مورد هدف این وزارتخانه است ، گفت : حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن ، جلوگیری از روان آبها ، ایجاد کمربند سبز ، ایجاد اشتغال و بالابردن توان اقتصادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان از مزایای اجرای این طرح است.
وی در عین حال انجام مطالعات علمی ، تطبیق نوع کشت با آب و هوا و نوع خاک را در اجرای طرح مهم برشمرد و اظهار داشت : به عنوان مثال اراضی شیب‌دار منطقه دودانگه مازندران استعداد خوبی برای کشت گل‌محمدی و گیاهان دارویی دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت تولید محصولات سالم و همچنین فراوری مواد خام برای تولید ارزش افزوده تاکید کرد و گفت : گل‌محمدی مصارف غذایی، آرایشی و بهداشتی دارد که شرط نخست تولید این گیاه سالم بودن است.
وی افزود : آنچه امروز ما در کشور تولید می‌کنیم به ‌صورت مستقیم مصرف می شود و این رویه تفاوت بسیاری با بازار جهانی دارد که مواد خام را پس از فراوری با ارزش افزوده بالا وارد بازار می کنند تا منافع بیشتری کسب کنند.
طهماسبی با تاکید بر این که گل‌محمدی تولیدی در منطقه دودانگه به ‌دلیل همجواری با جنگل و تطبیق داشتن با آب و هوای منطقه از هر جهت سالم است ، گفت : نکته جالبی که چند هفته پیش هنگام بازدید از این منطقه توجهم را جلب کرد این بود که یکی از کشاورزان منطقه برای مبارزه با شته از دوغ استفاده می کرد.
در این مراسم علاوه بر آیین سنتی گلابگیری ، برنامه های فرهنگی دیگری نیز مانند موسیقی محلی و پذیرایی از میهمانان با غذاهای محلی اجرا و در حاشیه آن غرفه‌های ویژه فروش محصولات روستایی، عرقیات، صنایع‌دستی و مواد خوراکی نیز برپا شد.
روستای کلیج کلا در بخش دودانگه شهرستان ساری واقع است . این بخش یکی از بخش‌های شش‌گانه ساری است که 56 روستا را در خود جای داده است.
در حال حاضر حدود 20 هکتار از زمین های این منطقه زیر کشت گل محمدی قرار دارد .
هدف گذاری کشت گونه های گیاهی مثمر در 100 هزار هکتار اراضی شیب دار مازندران
هدف گذاری کشت گونه های گیاهی مثمر در 100 هزار هکتار اراضی شیب دار مازندران

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.