فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اردبيل - ايرنا - برداشت قارچ خوراكي وحشي از كوهستان ها و مناطق رشد اين گياه در خلخال از اوايل ارديبهشت امسال آغاز و تا نيمه هاي خرداد ادامه خواهد يافت.

به گزارش ايرنا ، بارش هاي مناسب فروردين و ارديبهشت امسال فراواني اين محصول بومي مناطق كوهستاني خلخال را به همراه داشته و پيش بيني مي شود مقدار قابل توجهي قارچ وحشي از مناطق قابل رشد اين گياه برداشت و روانه بازار مصرف شود.


بهترين زمان برداشت قارچ خوراكي وحشي در خلخال اوايل ارديبهشت تا نيمه هاي خرداد و به ترتيب در مناطق گرمسيري ، نيمه گرمسيري و سردسير خلخال است.


قارچ خوراكي وحشي در گونه هاي مختلف به رنگ هاي خاكستري ، سفيد و سياه و در وزن هاي چند گرم تا چند كيلوگرم در مناطق كوهستاني خلخال يافت مي شود. 


بزرگترين قارچ خوراكي يافت شده از مناطق كوهستاني مرتفع خلخال در بهار امسال بيش از سه كيلوگرم وزن دارد.
قارچ هاي خوراكي وحشي معمولا به دو نوع معمولي و دنبلان هستند و قارچ هاي دنبلان غالبا دسته دسته در عمق 30 سانتيمتري خاك و نزديك به ريشه هاي گياهان و درخت ها رشد مي كنند.


به گفته كارشناسان توليدات گياهي مديريت جهاد كشاورزي خلخال ، كاشت قارچ وحشي در مراكز توليد قارچ هاي خوراكي تاكنون نتيجه بخش نبوده ولي به حالت طبيعي در بسياري از زمين هاي معتدل شهرستان قابل رشد در ماه هاي اول سال است.


به عقيده اين كارشناسان ، در بين قارچ هاي خوراكي وحشي دو نوع سياه و سفيد اين قارچ خوش خوراك ترين و گران قيمت ترين قارچ ها در بين قارچ هاي دنبلان محسوب مي شود.


بيشترين ميزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران ها ، صنايع غذايي ، تهيه انواع سس ها و روغن هاي معطر و نيز داروسازي است.


قارچ دنبلان به صورت همزيستي با ريشه هاي درختان جنگلي به وجود مي آيد و در سطح تجاري در آزمايشگاهها اقدام به توليد نهال آلوده به ميسليوم هاي قارچ دنبلان مي كنند و بعد كشت درختان را در زمين انجام مي دهند.
اندازه قارچ دنبلان از يك فندق تا اندازه يك پرتقال است و شكلي شبيه سيب زميني دارد.


گزارش بهرام نقي زاده


برداشت قارچ وحشي بومي در خلخال
برداشت قارچ وحشي بومي در خلخال

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.