فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

تهران- ايرنا- دبير اجرايي جشنواره گلاب گيري و عرقيات گياهي گفت: نخستين جشنواره گلابگيري امروز در محل باغ گياه شناسي ملي ايران در غرب تهران افتتاح شد.

فاطمه عسكري روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس برنامه ريزي انجام شده جشنواره گلاب گيري و عرق گيري از گل هاي معطر و گياهان دارويي به مدت شش روز از 8 تا 13 ارديبهشت در محل باغ گياه شناسي ملي ايران واقع در بزرگراه تهران- كرج (جنب پارك چيتگر خروجي پيكان شهر) برگزار مي شود.
وي گفت: در نظر است براساس روش سنتي گلاب گيري، گل محمدي و گياهان دارويي و معطر در اين جشنواره در معرض نمايش و بازديد مردم قرار گيرد.

عسكري با بيان اينكه مراسم گلاب گيري هر سال به صورت سنتي در شهرهاي قمصر و نياسر كاشان انجام مي شود، گفت: شهروندان تهراني و علاقمند به بازديد از اين مراسم مي توانند امسال با حضور در باغ گياه شناسي از نزديك مراحل انجام گلاب گيري و عرق گيري از گل ها و گياهان دارويي را مشاهده كنند.

دبير اجرايي جشنواره با اشاره به ارزش ديرينه گل محمدي در طب سنتي كشور اظهار كرد: بر اساس آمار در حال حاضر با بيش از 15 هزار هكتار زمين زير كشت اين محصول رفته و سالانه حدود 27 هزار تن گل محمدي در كشور توليد مي شود.

عسكري با تاكيد بر اجراي استاندارد اجباري بر فراورده هاي عرقيات گياهي كشور گفت: يكي از اهداف برگزاري اين جشنواره ترويج فرهنگ استفاده صحيح از عرقيات گياهي است كه با استاندارد سازي اين محصولات تضميني بر حفظ و ارتقاي سلامت جامعه خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه باغ ملي گياه شناسي يكي از بخش ها مهم موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع است، گفت: اين باغ محلي براي انجام تحقيقات گياهان دارويي و معطر ايران فعاليت هاي گسترده اي در زمينه شناسايي و معرفي گياهان دارويي، كشت و اهلي كردن، استخراج و آناليز مواد موثر آنها انجام مي دهد.

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع گفت: شركت كنندگان در اين جشنواره علاوه بر حضور در مراسم گلاب گيري مي توانند در يكي از زيباترين ماه هاي سال از قسمت هاي مختلف باغ ملي گياه شناسي نيز بازديد كنند.

باغ گياه شناسي ملي ايران در سال 1347 با مساحتي حدود 145 هكتار در اراضي چيتگر واقع در حاشيه بزرگراه تهران-كرج (خروجي پيكان شهر) به عنوان يكي از بزرگ ترين باغ‌هاي گياه‌شناسي جهان با هدف ايجاد مجموعه اي از گياهان بومي و غيربومي در فضاي باز يا در گلخانه ها احداث و راه اندازي شد.

اين باغ با آب و هوايي نيمه خشك و ميزان بارندگي متوسط ساليانه حدود 240 ميلي متر نقش مهمي در زمينه تحقيقات علوم گياهي و باغباني، آموزش عمومي و آشنا ساختن مردم به اهميت و تنوع گياهان و لزوم حفاظت از آنها دارد.
در اين باغ با بيش از سه هزار گونه انواع گياهان درختچه‌اي، بوته‌اي و درختي، موزه زنده اي از تشكيل رويشگاه‌هاي گوناگون كوهستاني هاي البرز و زاگرس، جنگلي خزري و بيابان هاي ايران و همچنين رويشگاه هاي مهم جهان نظير اروپا، آمريكا، آسيا (هيماليا، چين و ژاپن) است. 

علاوه بر آن در اين باغ قطعات تخصصي نظير گياهان دارويي و صنعتي، آربراتوم، گياهان پيازدار و باغ ميوه ايراني و همچنين قطعات آموزشي – نمايشي شامل باغ هاي سنگي و صخره‌اي، باغ هاي نمايشي، آبشارها و درياچه‌ها وجود دارد.
برگزاري نخستين جشنواره گلابگيري در تهران
برگزاري نخستين جشنواره گلابگيري در تهران

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.