فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

استان‌ها > مرکزی - تولیدکنندگان گل و گیاه محلات، گفت : واردات بی رویه انواع بذر گل نیز از مشکلاتی است که تولید کنندگان گل و گیاه شهرستان با آن دست و پنجه نرم می کنند همین امر اشتغال 1400 نفر را با مشکل مواجه کرده و از 25 تن بذر تولید شده بیش از 20 تن بر روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.
 از تولیدکنندگان گل و گیاه محلات در رابطه با مهمترین مشکلات در این عرصه، اظهار کرد: امکانات و پتانسیل های فراوانی در این شهرستان در خصوص پرورش گل و گیاهان زینتی وجود دارد؛ ولی به سبب وجود برخی مشکلات عرصه برای فعالیت تولید کنندگان بسیار تنگ شده است.

وی اظهار کرد: درخواستی که از مسوولان دارم این است که راه بخش خصوصی را باز بگذارند و سیستم های اداری با کاهش کاغذ بازی ها را ه را برای سرمایه گذاران هموار کنند.


ابراهیمی اضافه کرد: چهاردهمین نمایشگاه گل و گیاه محلات به زعم همه مشکلات و عدم دریافت کمترین بودجه دولتی با اهداف مختلفی از جمله صادرات، فرهنگ گل پروری، افزایش سرانه خرید گل، ایجاد ارتباط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان، تجهیز گلخانه های، به نمایش گذاشتن پتانسیل تولید کنندگان در حال برگزاری است؛ ولی موفقیت بیشتر تولیدکنندگان در گرو حمایت هرچه بیشتر مسؤوولان است و تولید کنندگان سال هاست که در مراسم و مناسبت های مختلف مشکلات را به مسؤوولان گوشزد می کنند؛ ولی تا کنون اتفاق خاصی نیفتاده است.


وی بیان کرد: محلات به سبب پتانسیلی که در تولید گل و گیاهان و پرورش ماهیان زینتی دارد جزء محدود شهرهایی است که نه تنها بیکار ندارد؛ بلکه نیازمند جذب نیرو از استان های همجواراست. 
ابراهیمی با تاکید بر اینکه حدود 70 درصد از گل و گیاه کشور توسط کشاورزان این شهرستان تولید می شود؛ ولی متاسفانه شهرداری اراک گل های مورد نیاز خود را از استان های همجوار تهیه می کند، افزود: این صنعت تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد استان دارد و کاملا هم جهت با سیاست های اقتصاد مقاومتی است که رهبری معظم انقلاب در بیانات مختلف بر ان تاکید دارند؛ لذا تقاضا داریم که مسوولان استان دراین راستا با تولید کنندگان همکاری بیشتری داشته باشند.


وی سنتی بودن کشت گل و گیاه را نیز از مشکلات تولید گنندگان این صنعت برشمرد و افزود: ارائه تسهیلات جهت مکانیزه کردن واحدهای تولیدی از دیگر خواسته های ما از مسوولان است و در حال حاضر900 هکتار سطح زیر کشت گل و گیاه در این شهرستا با بیش از 700 بهره بردار در این شهرستان وجود دارد.


ابراهیمی ادامه داد: واردات بی رویه انواع بذر گل نیز از مشکلاتی است که تولید کنندگان گل و گیاه شهرستان با آن دست و پنجه نرم می کنند همین امر اشتغال 1400 نفر را با مشکل مواجه کرده و از 25 تن بذر تولید شده بیش از 20 تن بر روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.


وی با اشاره به اینکه مقرر شده بود طبق برنامه ریزی ها مقرر شده بود بیش از 25 میلیون دلار صادرات داشته باشیم که فقط 9.5 میلیون دلار محقق شد، بیان کرد: دلایل مختلفی عامل عدم تحقق این امر بود و عدم پشتیبانی دولت مهم ترین عامل بود چراکه با سود 24 درصد نمی توان تولید رقابتی داشت و همچنین قراربود که 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی از سوی بخش کشاورزی به شهرستان اختصاص یابد که هنوز منتظر تحقق آن هستیم.


وی در پایان یادآور شد: تولید گنندگان با مشکلات بسیار حقوق کارگران را پرداخت می کنند؛ بنابراین اگر چاره ای اندیشیده نشود امید چندانی به رونق ای صنعت نخواهد بود و مشکلات باعث تنزل در عملکرد مطلوب تولید کنندگان می شود.


واردات بی رویه بذر باعث ایجاد مشکلات برای تولید کنندگان گل و گیاه محلات شده است
واردات بی رویه بذر باعث ایجاد مشکلات برای تولید کنندگان گل و گیاه محلات شده است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.