فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

سلامت نیوز:بر اساس آمار منتشر شده از پایگاه اطلاع رسانی محصولات بیوتکنولوژی (ISAAA) و پایگاه کلایو جیمز، سطح زیر کشت گیاهان دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در سال 2015 نسبت به سال 2014 کاهش یک میلیون و هشتصد هزار هکتاری را تجربه نموده است و برای دومین سال متوالی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز این کاهش سطح زیر کشت در حالی است که کمپانی های بیوتکنولوژی انتظار داشتند تا با وجود معرفی گیاهان تراریخته جدید، کاشت این گیاهان با اقبال جهانی بیشتری مواجه گردد.


بنابر گزارش این مرجع خبری که در تاریخ 13 آوریل منتشر شده است، ارزان شدن قیمت محصولات کشاورزی خصوصا سویا، کلزا، ذرت و پنبه دلیل کاهش سطح زیر کشت محصولات تراریخته عنوان شده است. این ارزان شدن بهای جهانی محصولات تراریخته دلیل روشنی است بر شکست نظام تک کشتی، کاهش بازدهی اقتصادی این محصولات و همچنین شعار دروغ "محصولات تراریخته برای مبارزه با گرسنگی".


به عقیده بسیاری از کارشناسان، با توجه به رویگردانی بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی از کاشت گیاهان تراریخته (تغییر یافته ژنتیکی) میزان کاهش سطح زیر کشت تراریخته ها بسیار بیشتر از میزان اعلام شده می باشد.

این در حالی است که پیش بینی افزایش سطح زیر کشت محصولات تراریخته در سال 2015 با برنامه توسعه کشت گیاهان تراریخته در کشورهایی نظیر ایران، فیلیپین، پاکستان و مولداوی با شکست مواجه شده است.

حال باید دید که آیا ایران کماکان می تواند در برابر عدم کشت محصولات تراریخته مقاومت کند؟ امید است مسئولان کشور نیز جایگاه رو به افول محصولات دستکاری شده ژنتیکی را رصد نمایند و برای تامین قوت ملت ایران از مشکلات بنیادین کشاورزی کشور غافل نشوند.

قطعا منع واردات و رهاسازی گیاهان تراریخته تصمیم عاقلانه ای برای تضمین سلامت و امنیت غذایی کشور خواهد بود.



کاهش چشمگیر سطح زیر کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی برای دومین سال متوالی
کاهش چشمگیر سطح زیر کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی برای دومین سال متوالی

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.