فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

از گل محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی از جمله قطره گل سرخ استفاده می‌شود که دارویی ضد افسردگی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، گل‌محمدی از نظر کاربرد دارویی دارای خواص ارزشمندی است که همواره مورد توجه گیاه شناسان و اطبای بنام بوده است.


ابن سینا درباره ارزش دارویی مربای گل سرخ در درمان بیماری سل و نتایج مفید آن سخن گفته است. گیاه شناسان معروفی همچون جالینوس، دیوسکوریه و پلین برای گل محمدی ارزش طبی فراوانی قائل بودند، به طوری که بر تأثیر گلاب در درمان ناراحتی‌های گوش، دستگاه گوارشی، عوارض پوستی و استخوانی اذعان داشتند و قرقره گلاب را برای زخم‌های دهان و لثه و تورم لوزه‌ها مفید دانسته‌اند.

گل محمدی یکی از گونه‌های گل سرخ (رُز) است و متعلق به گیاهان خانواده Rosaceae و نام علمی آن Rosa damascene و زادگاه آغازین گل محمدی سرزمین کهن ایران و مناطق دیگری از خاورمیانه است.

همزمان با بهار و ماههای اردیبهشت و خرداد، گل‌های محمدی با عطری دل‌انگیز محیط پیرامون را عطرآگین می‌کنند. در این زمان کارگاههای سنتی و صنعتی مختلف گلابگیری در اقصی نقاط، با وسایل تقطیر، گلها را هر روز صبح زود، قبل از باز شدن کامل غنچه، چیده و به همراه بخار آب در دیگ‌های مختلف، تقطیر می‌کنند.

حسن پویان، مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی اظهارکرد: از گل محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی از جمله قطره گل سرخ استفاده می‌شود که دارویی ضد افسردگی است.

وی با اشاره به اینکه گل محمدی، درختچه‌ای پر شاخ و برگ با انشعابات فراوان که به خانواده گل سرخ تعلق دارد، افزود: در سطح گیاه تیغ‌هایی وجود دارد که منشأ اپیدرمی دارند و گل‌های آن صورتی و معطر است که در تهیه اسانس و گلاب استفاده دارد.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در گلبرگ‌های آن اسانس وجود دارد که از دو قسمت تشکیل شده است، تصریح کرد: بخشی از آن مایع و "اولئوپتن" نام دارد که روغنی و بسیار معطر و بخش دیگر آن جامد و بی‌بو است به نام "استئاروپتن" که تا 30 درجه سانتی‌گراد حالت جامد دارد.

پویان بیان کرد: در اسانس آن علاوه بر این ماده، "سیترونلول" نیز وجود دارد و مصرف گل آن مفرح و مسهل است و برای رفع اخلاط خونی و درمان یبوست نیز از آن استفاده می‌شود.

وی یادآورشد: در بیماری‌های سردرد، ضعف قلب، تقویت لثه‌ها، زخم دهان و لثه‌ها و به صورت استعمال خارجی برای ترمیم زخم‌ها، رفع بوی ناشی از ترشحات رحمی در زنان و قطع زگیل، ناراحتی‌های پوستی، رویاندن گوشت تازه بر زخم‌های عمیق، تحلیل ورم اعضا، شکستگی اعضا و رفع بدبویی عرق کاربرد دارد.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی افزود: قسمت کوزه مانند گیاه برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین C و درد کلیه‌ها مصرف می‌شود و روغن گل سرخ بر روی پیشانی، سردرد را برطرف و برای رفع بی‌خوابی نیز موثر است.

پویان ادامه داد: از گل‌محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی استفاده می‌شود که برخی از آنها "سنالین"، "پودر سنالین" و "قطره گل سرخ" است.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: مقدار خوراک روزانه از گلاب 90 تا 100 میلی لیتر و برای تهیه دم کرده گل از 20 گرم گل خشک در یک لیتر آب استفاده می‌شود.

پویان با اشاره به اینکه پودر سنالین به صورت پودر در بسته‌های 40 گرمی ساخته شده و برای برطرف ساختن کوتاه مدت یبوست به کار می‌رود، تصریح کرد: سنالین به صورت قرص روکش‌دار، 500 میلی گرمی ساخته شده که از آن برای برطرف ساختن کوتاه مدت یبوست، یبوست‌های غیر انسدادی، یبوست‌های مزمن و یا در مقادیر تعیین شده به عنوان مسهل به کار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: قطره گل سرخ به صورت قطره در شیشه‌های 15 میلی لیتری ارائه شده که در موارد ضد افسردگی، نشاط آور و افزایش میل جنسی از آن استفاده می‌شود.

برداشت بیش از 81 تن گل‌محمدی از باغات خراسان‌جنوبی

هاشم ولی‌پور مطلق، رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان‌جنوبی از پیش‌بینی تولید بیش از 81 تن گل محمدی طی امسال خبر داد و گفت: در سال گذشته 76.09 تن گل محمدی از سطح باغات استان برداشت شد.

وی با بیان اینکه امسال حدود 61 هکتار از باغات استان زیر کشت گل محمدی است، افزود: در هر هکتار بطور متوسط حدود 950 تا 1400 کیلو گل محمدی برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، با اشاره به موارد مصرف گل محمدی در استان اظهار کرد: موارد استفاده در استان علاوه بر گلاب‌گیری در واحدهای سنتی و صنعتی، صادرات به سایر استان­ها است.

ولی‌پور مطلق تاکیدکرد: بر اساس فروش گل تر به ازای هر کیلو 50 هزار ریال امسال 3 میلیون 846 هزار ریال تولیدات گل محمدی درآمد برای استان حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به روش تکثیر گل محمدی عمدتاً به سه روش جداسازی پاجوش، ریشه‌دار نمودن قلمه و کشت بافت کار تکثیر این محصول انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از هر کیلو گل خشک حداقل یک لیتر گلاب درجه یک یا دو لیتر گلاب درجه 2 یا 3 لیتر گلاب درجه 3 قابل استحصال است و از هر 58 کیلوگرم گل تر یک لیتر گلاب بدست می­آید.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.