فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

كرج- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز يكي از مهمترين راهكارها براي جلوگيري از هرگونه آسيب جاني و آسيب به طبيعت را حفظ پوشش گياهي در مراتع دانست.

به گزارش ايرنا، حامد فرضي روز دوشنبه در نخستين همايش تشكل هاي بخش كشاورزي كه با موضوع اقتصاد مقاومتي در مركز آموزش تعاون روستايي استان برگزار شد، افزود: آب و خاك از عوامل اصلي توسعه هر كشوري هستند كه بايستي به خوبي از آن ها مراقبت شود.
وي اظهار داشت: اگر از خاك كه از سرمايه هاي اصلي هر كشوري است به درستي مراقبت نشود، خسارات جبران ناپذيري همچون سيل هاي ويرانگر و تخريب سدها و سازه ها و همچنين پديده هائي همچون خشكسالي و گرد و غبار وارد خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه ميزان فرسايش خاك در استان البرز 13.5 تن در هكتار است، گفت: استان ما در منطقه اي قرار دارد كه براي تامين علوفه دام هاي استان هاي ديگر نيز حائز اهميت است.
وي به وجود دو مرتع ييلاقي بسيار مناسب در طالقان و آسارا اشاره كرد و افزود: هر ساله دام هاي زيادي ازمناطق قشلاقي نظرآباد، ساوجبلاغ و اشتهارد به مراتع ميان بند و ييلاقي استان انتقال مي يابند كه سبب ضعف مراتع مي شود. 
وي با اشاره به اينكه از 443 هزار هكتار اراضي ملي استان را 370 هزار هكتار عرصه هاي مرتعي تشكيل مي دهند، اظهار داشت: كنترل، مديريت و مراقبت از اين عرصه ها به عنوان يكي از مهمترين برنامه هاي جدي منابع طبيعي نه تنها استان البرز بلكه كشور است. 
وي حساسيت اين مراتع براي كشور را به لحاظ ارزش افزوده آن دانست و گفت: يكي از چالش هاي عمده مراتع، دام هاي مازادي است كه هر ساله بدون داشتن مجوز وارد استان شده يا از استان عبور مي كنند. 
فرضي اضافه كرد: هر ساله حدود 200 هزار راس دام از استان هاي همجوار وارد و از مراتع استان البرز عبور مي كنند كه ورود اين دام هاي عبوري و يا غيرمجاز يكي از دلايل اصلي تخريب مراتع در بالادست ها است. 
وي به سيل سال گذشته سيجان اشاره كرد و افزود: اگر در بالادست مناطق مرتفع خاك تثبيت نشود پس از باران هاي تند تبديل در پائين دست تبديل به سيلاب هايي كشنده مي شود كه اگر به مديريت مراتع توجه نكنيم بايد بدانيم كه هر سال بيش از سال گذشته شاهد اينگونه فجايع خواهيم بود. 
اين مسئول يادآور شد: حفظ پوشش گياهي در مناطق بالادست بسيار تاثيرگذار است زيرا موجب تثبيت خاك و جلوگيري از روان شدن رسوب ها به سوي سازه ها و سدها در اثر كوچكترين باران هستند.
وي يكي از راهكارهاي عملي شدن اقتصاد مقاومتي در عرصه هاي طبيعي را حفظ و احياي مراتع، كاشت گياهان داروئي و جذب گردشگر به صورت سنتي و همچنين جنگل كاري اقتصادي برشمرد.

***چاه هاي غيرمجاز هرچه زودتر تعيين تكليف شوند
رئيس نظام صنفي كشاورزي استان البرز نيز در اين نشست با بيان اينكه بايد چاه‌هاي فاقد پروانه استان البرز ساماندهي شود، گفت: بايد اين قبيل چاه‌هاي موجود هر چه زودتر تعيين تكليف شوند كه اين اقدام يكي از اولويت مهم ما در سال جاري است.
فرشيد ترابي با بيان اينكه در بسياري از محافل در حالي مصرف بيش از 85 درصد منابع آبي در بخش كشاورزي مطرح مي‌شود كه شاهد وجود چاه‌هايي در باغ ويلاها هستيم، افزود: استفاده آب توسط اين دسته از ويلاداران نيز به حساب بخش كشاورزي نوشته مي‌شود.
رئيس نظام صنفي كشاورزي استان البرز با اشاره به اينكه اصلاح الگوي كشت از جمله دغدغه‌هاي ما در استان البرز محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: كشاورزان براي توسعه و بهبود بخش اصلاح الگوي كشت به منظور ارتقا در روند توليدات خود نيز اعلام آمادگي كرده‌اند.
وي با بيان اينكه اميد است مباحث حمايتي و تخصيص يارانه به منظور جبران و تامين بخشي از نيازهاي مهم كشاورزان مورد توجه مسئولان قرار گيرد، تصريح كرد: متاسفانه ميزان درصد سود وام‌هاي بانكي بسيار بالا است و اين امر مشكلات عديده‌اي را براي كشاورزان ايجاد مي‌كند.
ترابي با تاكيد بر اينكه اگر قرار است حمايتي از بخش كشاورزي صورت گيرد بايد موانع موجود بر مسير ارائه تسهيلات برطرف شود، اظهار داشت: انتظار داريم با جديت بيشتري در راستاي توسعه گلخانه و شهرك‌هاي كشاورزي اقدام شود.
وي با بيان اينكه از سال 93 تا كنون واگذاري در بخش كشاورزي به نظام صنفي انجام نشده اظهار اميدواري كرد اين واگذاري در سال جاري اجرا شود.

حفظ پوشش گياهي راهكار اصلي براي جلوگيري از آسيب ها است
حفظ پوشش گياهي راهكار اصلي براي جلوگيري از آسيب ها است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.