فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


آويشن گياهي از خانواده نعناع است که در مصر باستان براي موميايي کردنو در يونان به‌ عنوان عود به کار مي بردند. گياه آويشن به‌ دليل خواص درماني از قبيل نقش آن در درمان آکنه و فشارخون بالا شناخته شده است.

 1. درمان آکنه با عصاره آويشن
افرادي که به آکنه مبتلا هستند مواد دارويي بسياري را براي درمان اين عارضه پوستي امتحان مي‌کنند که اغلب نتيجه خوبي نمي‌گيرند. اما آويشن به‌ دليل دارا بودن خواص ضدباکتريايي ممکن است در آينده به عنوان عنصر مقابله ‌کننده با آکنه مورد استفاده قرار گيرد. همچنين بررسي‌ها حاکي از آن است که اين گياه يک روش طبيعي بهتر از داروهاي شيميايي ضدآکنه براي درمان اين عارضه عمل خواهد کرد . تاريخ استفاده از داروهاي گياهي براي درمان بيماري‌ها به چند هزار سال پيش برمي‌گردد.

 يکي از مشکلاتي که اغلب نوجوانان و جوانان با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند، آکنه يا غرور جواني است. آکنه به وسيله يک باکتري با نام پروپيوني باکتريم به وجود مي‌آيد. اين باکتري منفذهاي پوست را عفوني مي‌کند و در نتيجه تبديل به جوش مي‌شود. در حال حاضر براي درمان آکنه از آنتي‌بيوتيک، کرم‌هاي موضعي و بنزوئيل پراکسيد شيميايي استفاده مي‌شود. همان‌طور که مي‌دانيد، اين گونه داروها با عوارض جانبي زيادي همراه است، براي مثال باعث بروز سوزش و التهاب روي پوست مي‌شود، همچنين ممکن است سيستم ايمني بدن را تضعيف کند، حتي اين احتمال وجود دارد که با گذشت زمان باکتري نسبت به آنتي‌بيوتيک مذکور مقاوم شود. به همين سبب محققان دانشگاه ليدزمترو پوليتان تحقيقاتي را در اين زمينه انجام دادند و توانستند محلولي را با استفاده از گياه آويشن کشف کنند که اغلب تحت عنوان تنتور از آن ياد مي‌شود.

 اين دارو نسبت به کرم‌ها و محلول‌هاي شيميايي بهتر مي‌تواند باکتري‌هاي آکنه را از بين ببرد. مارگاريتا گومز، رئيس اين گروه تحقيقاتي مي‌گويد: گياهاني مانند مُر، گل هميشه بهار و آويشن مورد آزمايش قرار گرفت و مشخص شد که عصاره‌هاي آن ها در از ميان بردن باکتري آکنه بسيار مفيد است، البته در ميان آن ها آويشن بهتر عمل مي‌کند، به همين علت ما به دنبال آن هستيم تا تنتور آويشن را جايگزين داروهاي ضد آکنه امروزي به ويژه بنزوئيل پراکسيد کنيم.

 گياه آويشن به مدت چند هفته در الکل قرار داده مي‌شود تا از اين طريق ترکيبات آن خارج شود. مقداري پايه الکل نيز به تنتور آويشن اضافه مي‌شود تا خاصيت ضدعفوني آن بيشتر شود. در حالي که گفته مي‌شود اين محصول به شکل اسپري به بازار عرضه خواهد شد شما هم مي‌توانيد در خانه به راحتي اين عصاره را آماده کنيد. به اين صورت که نيم فنجان آويشن خردشده را با چند قاشق چايخوري چاي سبز مخلوط کنيد، سپس آن را بجوشانيد و دم‌کرده آن را در يخچال نگه داريد. پنبه‌اي را به مايع مذکور آغشته کنيد و روزانه روي صورت بماليد و شاهد معجزه اين گياه باشيد.

  2. درمان سرفه با آويشن
روغن آويشن که از برگ‌هاي آن گرفته مي‌شود اغلب به‌ عنوان داروي طبيعي براي سرفه کاربرد دارد. در يک مطالعه مشخص شد ترکيب آويشن با برگ‌هاي گياه «پاپيتال» به تسکين سرفه و ديگر علائم برونشيت کمک مي‌کند.

 3. آويشن براي افزايش ايمني بدن
تأمين تمامي ويتامين‌هاي مورد نياز بدن در روز از طريق خوردن مواد غذايي تا حدودي سخت است. اماآويشن منبع غني از ويتامين C و A است. همچنين از ديگر فوايد آويشن وجود مس، فيبر، منگنز و آهن در آن است.

  4. خاصيت آويشن در گندزدايي کردن
گرد و خاک يکي از خطرناک‌ترين آلاينده‌هاي هوا در فضاي خانه است که مي‌توان براي از بين بردن آن از روغن آويشن استفاده کرد. روغن اين گياه داراي خواص ضدقارچي است.

  5. خلاصي از آفات با آويشن
آويشن يکي از عناصر تشکيل دهنده بسياري از حشره‌کش‌ها به حساب مي‌آيد و براي از بين بردن ويروس، باکتري‌ها، موش‌ها و ديگر جانوران موذي استفاده مي‌شود. براي ساخت يک آفت‌کش خانگي چهار قطره از روغن آويشن را با روغن زيتون ترکيب کنيد.

 6. آويشن بهبوددهنده خلق‌وخو
روغن آويشن اغلب براي معطر کردن استفاده مي‌شود چرا که حاوي ماده فعالي به نام «کارواکرول» است. در مطالعه انجام شده در سال 2013 مشخص شد کارواکرول با تأثير روي فعاليت اعصاب موجب تقويت احساس سرحالي و شاد بودن در فرد مي‌شود.

  7. آويشن؛ مناسب براي فشارخوني‌ها اما …
مصرف آويشن براي افرادي که از فشارخون بالا رنج مي‌برند توصيه نمي‌شود. قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنيد. اما نتايج يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد عصاره آويشن به‌ طور چشمگير ميزان ضربان قلب را در موش‌هاي مبتلا به فشارخون بالا کاهش مي‌دهد و همچنين به پايين آوردن ميزان کلسترول کمک مي‌کند. کارشناسان توصيه مي‌کنند يکي از روش‌هاي مطمئن استفاده از آويشن براي کاهش ضربان قلب جايگزين کردن آن با نمک در مواد خوراکي است.

آويشن و خواص دارويي و درماني آن
آويشن و خواص دارويي و درماني آن

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.