فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با ابراز نگرانی از روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر ۹۳ درصد از آب دریاچه ارومیه خشک و تنها ۷ درصد آن باقی مانده است. 
حسن عباس‌نژاد به مهر، گفت: ظهور پدیده‌های شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، کانون ریزگردها، خروج حیات وحش، از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا، تأثیر خشک شدن دریاچه بر میکروکلیمای منطقه و غیرقابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه‌های جانوری، بخشی از مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه طی چندین سال اخیر است. 

وی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای احیای تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه طی یک دوره سه ساله با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال انجام شده است، ادامه داد: همچنین ۲۰۰ کیلومتر لایروبی نهرها به طور سنتی انجام شده و ۳۰۰ میلیارد ریال برای استقرار سیستم‌های صنعتی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تخصیص یافته است. 

عباس‌نژاد بر لزوم ایجاد ایستگاه‌های هیدرومتری در مصب رودخانه‌های آذربایجان غربی منتهی به دریاچه ارومیه تأکید کرد و افزود: سال گذشته دو ایستگاه هیرومتری خریداری و امسال این تجهیزات نصب می‌شوند. به اعتقاد مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی، حفاظت از ذخایر ژنتیکی، تعیین ظرفیت پوشش گیاهی جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه، تجهیز یگان‌های حفاظتی، ایجاد ایستگاه‌های سنجش ریزگردهای نمکی و ایجاد سطوح آبگیر در جزایر دریاچه ارومیه باید اجرایی شود. 

وی از وضعیت دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد و اذعان داشت: با توجه به مشکلات پیش رو هر روز از میزان آب دریاچه کم شده و در حال حاضر ۳/۲ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و سهم ۷ درصدی را به خود اختصاص داده و به این معناست که ۹۳ درصد از آب این سرمایه ملی خشک شده و میزان شوری آب در دریاچه ارومیه ۴۰۰ گرم در هر لیتر است که تقریباً دو برابر میزان استاندارد آن بوده و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است. 

کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه 
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌‌های ایران از مشارکت دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار برای کمک به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است. 

محسن سلیمانی از مشارکت دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار برای کمک به دریاچه ارومیه اختصاص داده که این مبلغ در راستای اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه و در محورهای استقرار کشاورزی پایدار، مدیریت و حفاظت از تنوع‌زیستی در معرض خطر و برنامه‌های آموزش و اطلاع‌رسانی هزینه خواهد شد. 

سلیمانی با اشاره به شروع پروژه کشاورزی پایدار در شش شهرستان از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی دو استان، عملیات کشاورزی پایدار در ۴۰ سایت جدید شروع شده و مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته سهم قابل توجهی از مصرف آب در مزارع صرفه‌جویی خواهد شد. 

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌‌های ایران به همکاری برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و نقش کلیدی کشاورزان محلی در اجرای این پروژه اشاره کرد و اظهار داشت: منابع جدیدی نیز از سوی دولت ایران و از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی برای اجرای هرچه بهتر و وسیع‌تر این پروژه فراهم خواهد شد و اولین گام مهم و اجرایی از اصلاح روند توسعه در حوضه آبریز و احیای دریاچه ارومیه عملیاتی می‌شود.

كمک ژاپن برای احيای درياچه اروميه
كمک ژاپن برای احيای درياچه اروميه

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.