فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

سلامت نیوز: با روئيدن نخستين جوانه‌هاي بهاري روي سرشاخه‌هاي درختان و آمدن بوي عيد بازار ميوه و تره‌بار تكاني اساسي خورده است و قيمت سيب و پرتقال شب عيد با شيبي نه چندان ملايم رو به افزايش است؛ ميوه‌هايي كه باقي مانده سموم و كودهاي شيميايي روي آنها از مدت‌ها قبل به چالشي جدي تبديل شده، چراكه اين سموم از ارزان‌ترين نوع و از مبادي نه چندان خوشنام تهيه مي‌شود. اين در حالي است كه معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو از تغيير استراتژي واردات سموم بي‌كيفيت به سمت سموم مرغوب و با ماندگاري كمتر در پسا برجام خبر مي‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: «‌ارزاني و بي‌كيفيتي‌» كليدي‌ترين نكته‌اي است كه موجب شده باقي‌مانده سموم گياهي و كودهاي شيميايي استفاده شده در پرورش محصولات كشاورزي كشورمان خطوط قرمز سلامت را پشت سر بگذارند و بنا بر اعلام مسئولان بهداشت و درمان باقي مانده اين سموم در برخي محصولات نظير سيب درختي، ‌خيار، ‌گوجه فرهنگي، سيب زميني و پياز از حد مجاز فراتر است. به همين خاطر وزير بهداشت سال گذشته به مردم توصيه كرد سيب را بدون پوست بخورند. «تحريم» هم جدي‌ترين عاملي بود كه موجب مي‌شد تا ما سموم ارزان و بي‌كيفيت وارد كنيم؛ عاملي كه حالا با اجراي برجام برداشته شده و انتظار مي‌رود همانگونه كه رقابت غول‌هاي داروسازي را براي سرمايه‌گذاري و ورود به بازار 80 ميليوني ايران شاهد هستيم، اين بار كمپاني‌هاي توليد‌كننده سموم گياهي و كودهاي شيميايي براي توليد، ‌سرمايه‌گذاري يا لااقل صادرات سموم استاندارد به ايران پيش قدم شوند؛‌امري كه حداقل مي‌تواند محصولاتي سلامت‌تر را وارد بازار كرده و از بخش مهمي از بار بيماري‌ها در كشورمان جلوگيري كند و اين يعني نياز به داروي كمتر.

سموم چيني بر سر سفره ايراني
هرچند سونامي سرطان تكذيب شد اما شتاب رشد بيماري سرطان در جامعه موضوعي است كه مسئولان بهداشت و درمان جامعه هم آن را پذيرفته‌اند.
باقي مانده بيش از حد مجاز سموم و كودهاي شيميايي ارزان قيمت چيني و هندي از عواملي است كه نمي‌توان از تأثير‌گذاري‌اش بر بخشي از اين بيماري‌ها چشم‌پوشي كرد. به گفته محمدعلي ملبوبي، معاون فناوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري در كشاورزي ما، سموم به صورت بسيار غيرمسئولانه در حال استفاده شدن است. باقي‌مانده سموم در گياهان و محصولات كشاورزي مي‌ماند و نهايتاً در سفره غذايي مردم جاي مي‌گيرد. وي درباره كودهاي شيميايي نيز مي‌گويد: كشاورزان ايراني به طور ميانگين ۲۰۰ كيلو كود شيميايي فسفات استفاده مي‌كنند، در حالي ‌كه در اروپا ۵۵ كيلو از اين نوع استفاده مي‌شود. كود ازت، در ايران بين ۱۰۰ تا ۶۰۰ كيلو استفاده مي‌شود اما به طور ميانگين براي غلات ۳۰۰ كيلو در هر هكتار كود ازت استفاده مي‌شود، در حاليكه در اروپا، ۱۳۰ كيلو در هكتار استفاده است و آنها سعي دارند اين مقدار را به ۹۰ كيلو نيز برسانند.
رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و بهداشت شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه از سال 85 براي واردات سموم كشاورزي مناقصه برگزار مي‌شود و ارزان‌ترين و كم‌كيفيت‌ترين محصولات وارد كشور مي‌شود، مي‌افزايد: 85 درصد سموم از چين و 15 درصد از هند وارد مي‌شود كه كيفيت بسيار پاييني دارد. از سوي ديگر بر نحوه استفاده كشاورزان از سموم كشاورزي نظارت نمي‌شود، به همين خاطر است كه در حالي كه استاندارد استفاده سموم 500 كيلوگرم در هكتار است در حال حاضر تا هزار و 500 كيلوگرم در هكتار مصرف مي‌شود.

وعده واردات سموم مدرن كم‌خطر
رسول ديناروند، معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه متأسفانه آلاينده‌ها و باقي‌مانده‌هاي سموم و آفات نباتي در ميوه‌ها كنترل نمي‌شود، مي‌افزايد: ‌باقي‌مانده اين سموم در كشورمان خيلي بيشتر از استاندارد نيست اما مشكلي كه در اين بين وجود ندارد، آموزش نديدن كشاورزان است. تفاهمي در شوراي عالي سلامت با وزارت جهاد كشاورزي منعقد و تصويب شد تا هم اين وزارتخانه در توزيع سموم بين كشاورزان كنترل بيشتري داشته باشد و هم در تعيين باقي‌مانده‌هاي سموم ما به اين وزارتخانه كمك ‌كنيم و اميدوارم با اين همكاري بتوانيم در سال 95 به نتايج خوبي در اين زمينه دست يابيم. ديناروند در رابطه با واردت سموم ارزان قيمت و بي‌كيفيت از برخي كشورهاي نه‌چندان خوشنام پاسخ داد‌:‌اين اشكالي است كه به دليل تحريم‌ها وجود داشت و ما مجبور بوديم سموم ارزان‌تر را از كشورهايي كه اعتبار كمي داشته‌اند وارد كنيم اما وزارت جهاد كشاورزي قول داده در دوران پسابرجام اجازه ورود منابع معتبر سموم را بدهد. اين سموم مدرن هستند و با كيفيت بيشتر، با اثرگذاري بهتر، دوز مصرف پايين‌تر و باقي‌مانده‌هاي كمتري هستند و بنابراين خطرات كمتري دارند و اميدواريم به اين سمت حركت كنيم.

وقتي دولت همه‌كاره است
معاون فناوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست‌فناوري اما معتقد است كودهاي زيادي وارد اراضي كشاورزي كشور مي‌شود و كشاورزان به منظور دستيابي به پُرمحصولي تشويق به استفاده بيشتر مي‌شوند. از نگاه ملبوبي دليل اين امر اين است كه سيستم دولتي پشت اين مسئله وجود دارد، يعني دولت توليدكننده، واردكننده، توزيع‌كننده و تأييدكننده كودهاي شيميايي است.


سلامت نیوزسموم خطرناك چيني در سبد غذايي ايراني
سموم خطرناك چيني در سبد غذايي ايراني
سموم خطرناك چيني در سبد غذايي ايراني

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.