فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

بنه ؛ این درخت دیر زیست که منبع شیره سقز است در شرایط مناسب تا 300 سال و یا حتی بیشتر عمر می‌کند اما بهره‌برداری‌های بی‌رویه در کنار دیگر مشکلات طبیعی چهره‌ی شاداب این درختان را دگرگون کرده است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، سقز صمغی به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده است که استفاده دارویی فراوان داشته و به‌عنوان یک ملین قوی در درمان یبوست و درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود.

25 درصد از شیره سقز حاوی روغن پرارزش و صنعتی تربانتین است که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد.

علاوه بر این از شیره سقز در تهیه آدامس، عطر، خوشبوکننده‌ها، حشره‌کش‌ها و در صنعت داروسازی در تهیه نرم‌کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده می‏‌شود.

به علت نبود صنایع تبدیلی مناسب، اکثر سقز تولیدی در ایران به خارج از کشور صادر می‌شود و به‌عنوان مواد پایه بسیاری از صنایع فوق‌الذکر بکار برده می‌شود.

«رضا احمدی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در این زمینه به ایسنا گفت: سالانه با احتساب یک‌سوم برداشت از جنگل‌های بنه که شامل 300 تن شیره سقز است و ارزش آن حدود 75 میلیارد تومان ارزش آن برآورد می‌شود و بهره‌برداری‌های بی‌رویه این درخت پرثمر را نیازمند ریکاوری کرده است.

وی از مردم مناطق مختلف استان مخصوصا روستاییان خواست که ضمن مراقبت از این درخت در بهره‌برداری از آن تجدیدنظر کنند.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.