فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

‌رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با بیان اینکه ورود زودهنگام شماری از دام‌ها به این مراتع جامعه گیاهی و تعادل موجود در این عرصه‌ها را به هم می‌زند، گفت: دام با چرای خود از برگ و ساقه گیاهان، رشد و نمو آن‌ها را مختل کرده و از تولید بذر که ضامن بقا و تداوم گیاهان مرتعی است تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، علی اصغر جلالی با اشاره به اینکه تاکنون هشت هزار و 595 فقره پروانه چرا برای مراتع استان صادر شده است، افزود: مجموع سطوح کل مراتع استان سمنان، پنج میلیون و 500 هزار هکتار است که فقط سه میلیون و 750 هزار هکتار قابل استفاده و تعلیف دام است.

وی همچنین خشکسالی پیاپی، تغییرکاربری، نابودی پوشش گیاهی، احداث تاسیسات و ابینه‌ها(جاده‌ها) و بهره برداری از معادن در عرصه‌ها را از جمله مشکلات فراروی مراتع این استان برشمرد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان خاطرنشان کرد: بیشترین سطح مرتع این استان مربوط به شهرستان شاهرود به مقدار 2 میلیون و 740 هزار هکتار و کمترین سطح آن در شهرستان آرادان به میزان 165 هزار هکتار واقع شده است.

جلالی با تاکید بر لزوم حفظ تعادل دام و مرتع ، تصریح کرد‌: در زمان حاضر براساس پرونده‌های ممیزی مراتع، هشت هزارو 881 خانوار دامدار در مراتع این استان شناسایی شده‌اند.

وی بیان کرد: همه دام‌های بهره بردار مراتع استان سمنان یک میلیون و 400 هزار واحد دامی و دام مجاز بهره بردار از این مراتع یک میلیون و 100 هزار واحد دامی است.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر تعداد دام مناسب وارد شده به مرتع، مدت چرا و نوع چرا به گونه‌ای باشد که گیاه بتواند آنچه با چرای دام از دست داده است را جبران و تداوم بقا خود را حفظ کند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان افزود‌: در این استان متاسفانه مراتع درجه یک بسیار کم و مراتع درجه 2 بیشتر در مناطق ییلاقی واقع در حوزه شمالی استان مانند ییلاق مجن‌، تاش‌، دیباج و چاشم است و مراتع درجه سه در مناطق کویری استان واقع شده است.

وی از دامداران این استان خواست تا نسبت به ورود به هنگام دام به مرتع بر اساس طرح‌های مرتعداری یا پروانه چرا به موقع اقدام کنند.

‌رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود‌: بهره برداری از عرصه‌های منابع ملی از جمله مراتع دارای متولی خاص نیست و تداخل وظایف برخی از سازمان‌ها در امور عرصه‌های ملی مشکلات را افزون کرده است.

جلالی، تخصیص اعتبارات کم را از دیگر چالش ‌منابع طبیعی عنوان کرد و گفت‌: برای سال 94 کمتر از چهار میلیارد ریال اعتبار برای بخش مرتع این اداره کل مصوب شد که ممکن است نصف این مقدار اعتبار تخصیص یابد.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.