فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:7 تولیدکننده قارچ صنعتی متقاضی حضور در گیلان هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، پرورش انواع قارچ‌های خوراکی با توجه به ارزش غذایی و دارویی که دارد از اهمیت بسزایی در دنیا برخوردار شده و پیشرفت‌های علمی و عملی قابل توجه و چشمگیری داشته است.

با توجه به اینکه قارچ از بقایای مواد گیاهی از قبیل کاه وکلش، برگ و بقایای محصولات جنگلی و صنعتی سلولزدار تغذیه می‌کند و سالانه بیش از 3 هزار و 500 میلیون تُن ضایعات کشاورزی از قبیل ضایعات پنبه، کنجد، زیتون، حبوبات، نیشکر و... در سطح جهان تولید می‌شود که عموماً در مزارع و یا در مراکز فرایند سوزانیده یا پراکنده وبه صورت غیر مفید باقیمانده و باعث از بین رفتن غیرمفید آنها می‌شود، از طرفی باعث آلودگی محیط زیست می‌شود و استفاده از آنها شاید قبلاً برای بشر هیچگونه ارزشی نداشته، ولی حالا می‌توان با آموزش صحیح اصول تولید و پرورش قارچ وعرصه‌ی بذور با محصول‌دهی بالا از آنها در جهت پرورش این نعمت خدادادی و با ارزش استفاده کرد.

قارچ خوراکی یکی از سودمندترین بخش‌های اقتصادی تبدیل شده است

از دیگر مزایای کشت وپرورش قارچ های خوراکی، امکان پرورش آنها در سالن‌های دربسته است به خصوص زمانی که هدف صرفه جویی در استفاده از زمین باشد. در سالن‌ها قارچ را بر روی قفسه‌های عمودی پرورش می‌دهند و بیشترین میزان محصول را در واحد سطح کمتر نسب به سایر سبزیجات تولید می‌کنند، همچنین بعضی از قارچ‌های خوراکی از قبیل قارچ صدفی در تجربه‌ کاه موثر است و می‌توان از آن به منظور تبدیل کاه به یک جیره غذایی غنی و پرارزش برای دام‌ها استفاده کرد، در حال حاضر پرورش قارچ خوراکی به یکی از سودمندترین بخش‌های اقتصادی در بیشتر کشورهای پیشرفته و درحال توسعه تبدیل شده است و در جهت اشغالزایی افراد نیز سهم بسزایی را ایفا می‌کند.

حبیب جهانساز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در گیلان به‌طور میانگین هزار و 500تن قارچ در گیلان تولید می‌شود و مصرف قارچ در استان نیز رو به افزایش است.

وی افزود: در حال حاضر قارچ در لیست اقلام صادراتی نیست، اما با توجه به بازارهای هدف کشورهای همسایه مانند روسیه می‌توان برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این خصوص داشت.

7 تولیدکننده صنعتی قارچ در گیلان وجود دارد

جهانساز با بیان اینکه 7 تولیدکننده صنعتی قارچ در گیلان وجود دارد، ادامه داد: 7متقاضی جدید صنعتی برای تولید قارچ به بانکها معرفی شده‌اند و با اعطاء تسهیلات به این متقاضیان و راه‌اندازی واحدهای صنعتی جدید تولید قارچ در گیلان میان تولید قارچ در استان به 3هزار تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: شهرستان‌های املش، رشت، صومعه سرا، آستانه و... از قطب‌های تولید قارچ در استان هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: قارچ سرشار از پروتئین، ویتامین، موادمعدنی و از مجموع 20 نوع اسیدهای آمینه سازنده پروتئین‌های بدن 18نمونه آن در قارچ موجود است و دارای 14 نوع اسید چرب و فیبر است و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای گوشت خواهدبود که ضمن تهیه‌ی غذای مناسب و ارزان قیمت می‌توان خیلی از امراض را که در اثر کمبود مبتلا می‌شویم، را درمان کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، افشار عضو هیأت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی نیز گفت: با افزایش تقاضا در بازارهای داخلی همچنین قیمت قارچ درجه یک به شش‌هزار تومان رسید و درجه دو با فاصله‌ای اندک به قیمت پنج‌هزار و 300 تا پنج‌هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد، همچنین قیمت قارچ‌های بسته‌بندی به‌صورت ثابت است و قارچ‌های فله‌ای روزانه قیمت‌گذاری می‌شوند.

قارچ هنوز به ‌عنوان یک عنصر اصلی غذایی در سبد غذایی مردم قرار ندارد

وی اضافه کرد: به‌طور متوسط 400 تا 450 تن در روز در سراسر ایران قارچ تولید می‌شود که این مقدار به‌صورت فله‌ای و بلانچ به‌صورت تازه‌خوری و در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افشار خاطرنشان کرد: سرانه مصرف داخلی قارچ در کشور 1.2 کیلوگرم برآورد شده است، در حالی که هنوز قارچ به‌عنوان یک عنصر اصلی غذایی در سبد غذایی مردم قرار ندارد.

وی ادامه داد: قارچ با توجه به ارزش غذایی آن می‌تواند یکی از منابع دریافت پروتئین گیاهی محسوب شود که برای قرار گرفتن در سبد صادراتی نیاز به حمایت وزارت جهاد کشاورزی و فرهنگ‌سازی‌های صداوسیما دارد.

افشار گفت: تبلیغات تلویزیونی برای پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی بسیار بالا است، اما انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی در یک چانه‌زنی با صداوسیما بتواند زمینه لازم برای تبلیغات رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی در جهت اصلاح الگوی سبد غذایی ایرانیان ایجاد و بخش خصوصی بتواند از این فرصت استفاده کند.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.