فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

عضو هیات علمی دانشگاه اراک گفت: پرورش گیاهان دارویی تولید ثروت محلی، صادرات غیر نفتی و اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- محمد صالحی ارجمند در کارگروه توسعه روستایی استان مرکزی با این توضیح که آنطور که باید در این سال‌ها به کشاورزی اهمیت داده نشده است، گفت: باید با توجه به این وضعیت و نیز با توجه به لغو تحریم‌ها به حوزه کشاورزی که می‌تواند خودکفاترین بخش حوزه روستایی باشد بیشتر پرداخته شود.

محمد صالحی ادامه داد: مزیت‌های حوزه کشاورزی باید مد نظر قرار گرفته شود. به عنوان نمونه استان مرکزی در تولید چند محصول می‌توانست در جهان مطرح شود که نشد. در کل باید بانک اطلاعاتی ظرفیت های موجود در استان در این حوزه تهیه شود.

وی افزود: جزیره‌ای عمل کردن سبب شده کشاورزی تاثیر مورد انتظار را در اقتصاد نداشته باشد. تحقق تاثیر مورد نظر با تشکیل اتحادیه و مشارکتی کار کردن ممکن می‌شود.

این استاد دانشگاه با این توضیح که کمبود آب به عنوان یکی از عوامل محدود کننده کشاورزی مطرح می‌شود، بیان کرد: این موضوع دلیل نمی‌شود که سهم کشاورزی از صادرات به این حد کاهش پیدا کند، بلکه باید از راهکارهایی مناسب با شرایط موجود جهت تاثیر بیشتر کشاورزی بر اقتصاد استفاده شود.

صالحی ادامه داد: از 13 اقلیم 11 اقلیم را در ایران داریم و این ویژگی شرایط مطلوبی برای پرورش گیاهان متنوع از جمله گیاهان دارویی است.

وی هزار و 300 گونه بومی گیاهان دارویی را فرصت مناسبی جهت اشتغال دانست و افزود: پرورش گیاهان دارویی تولید ثروت محلی، صادرات غیر نفتی و اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: طبق پیش بینی کارشناسان در سال 2050 حجم گردش مالی از طریق تجارت گیاهان دارویی پنج هزار میلیارد دلار خواهد بود، در صورتی که حجم گردش مالی نفت در حال حاضر با در نظر گرفتن فروش روزانه 75 بشکه شش میلیارد دلار است.

صالحی ارزش افزوده مطلوب و بهره‌وری مصرف آب را از جمله محاسن پرورش گیاهان دارویی دانست و بیان کرد: پرورش این گیاهان با اقلیم استان مرکزی تناسب دارد و می تواند گزینه مناسبی برای رونق بخش کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده اقلیم استان مرکزی با اقلیم خراسان جنوبی هماهنگی دارد، گفت: بر این اساس و تجاربی که استان خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی داشته کاشت زعفران، عناب و گیاهان دارویی برای استان مرکزی می تواند بسیار گزینه مناسبی باشد.

این استاد دانشگاه افزود: البته کشت های استراتژیک مانند گندم را نمی‌توان حذف کرد، اما باید با اصلاح عملکرد می‌توانیم تولید به صرفه‌تری داشته باشیم.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.