فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

قدس آنلاین - ایلام: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: چاله های اطراف نهال های طرح نهال کاری مشارکتی در مهران، سفره های آب زیرزمینی را غنی تر می کند.

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، رضا احمدی با بیان اینکه تحول عظیم در زمینه نهال‌کاری، توسعه جنگل‌کاری اقتصادی با استفاده از روش‌های ذخیره نزولات آسمانی و با مشارکت مردم در شهرستان مهران تا پایان امسال در سطح 5000 هکتار در استان اجرا می‌شود، اظهارداشت: تولید چوب، محصولات فرعی جنگل، تولید گیاهان دارویی، توسعه صنعت اکوتوریسم و جذب گردشگر، مبارزه با پدیده ریزگردها و مهار گردو غبار، جلوگیری از بیابانی شدن منطقه، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت پوشش گیاهی و ... از ویژگی‌های نهال‌کاری در مهران است.

وی با اشاره به اینکه طرح نهال کاری مشارکتی در مهران برای نخستین بار در کشور از تلفیق جنگل و باغ و نهال‌های کاشته شده صورت گرفته است، افزود: در این طرح‌  از گونه‌های اقتصادی و سازگار و بومی شامل کنار، کهور، رملیک، بنه، پسته، خرما، انار و اکالیپتوس است که با آب‌ و هوای منطقه سازگار هستند، استفاده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام مهار ریز گردها و ایجاد سدی در مقابل پدیده ریزگردها و حفاظت از جنگل‌های طبیعی را از دیگر فواید این طرح عنوان و تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ بی‌سابقه جنگل‌کاری، چهره شهرستان مهران به‌عنوان یکی از مناطق مستعد گردوغبار، عوض می‌شود.

رضا احمدی به غنی کردن سفره های آب زیرزمینی ایلام در طرح نهال کاری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: چاله‌های احداث‌شده برای نهال‌کاری در ابعاد 1 و 2 مترمکعبی بوده که ضمن تأمین آب مورد نیاز نهال سالانه مقدار یک‌میلیون و 300 هزار مترمکعب آب حاصل از بارندگی‌ها را به سطح سفره‌های زیرزمینی می‌افزاید که موجب غنی شدن این سفره‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه با کاشت گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی مانند مرزه کوهی، گل نرگس، علف مار، هندوانه ابوجهل و ختمی در زیر اشکوب این نهال‌ها سالیانه مقدار قابل ‌توجهی گیاه صنعتی و دارویی و زینتی تولید و مورد استفاده مردم این شهرستان قرار می‌گیرد، بیان داشت: اجرای طرح‌های عظیم جنگل‌کاری جام 1 و 2 ، جماب و... باعث تولید چوب و صنایع چوبی، محصولات فرعی جنگل، تولید گیاهان دارویی، خوراکی و زینتی، توسعه فضای سبز شهرستان و استان می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام فواید طرح های جنگل کاری را بسیار دانست و یادآور شد: این طرح ها توسعه صنعت اکوتوریسم و جذب گردشگر، مبارزه با پدیده ریز گردها و مهار گرد و غبار، جلوگیری از بیابانی شدن منطقه، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت پوشش گیاهی و ایجاد تفرجگاه چشم‌انداز زیبا و افزایش سرانه فضای سبز در استان را سبب می‌شود.

غنی کردن سفره های آب زیرزمینی ایلام در طرح نهال کاری
غنی کردن سفره های آب زیرزمینی ایلام در طرح نهال کاری

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.