فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، ارسباران را با مناظری زیبا و بی نظیر با طبیعتی بکر و دست نخورده قسمتی از بهشت گمشده در آذربایجان شرقی برای جذب گردشگران دانست.

جوان،از تبریز؛میرمحسن حسینی قمی با بیان ویژگی های متمایز کننده جنگل‌های ارسباران از نظر زیست محیطی افزود: منطقه حفاظت شده ارسباران به اندازه یک نوزدهم تنوع گیاهی قاره اروپا و به اندازه یک چهارم تنوع گیاهی کشور فرانسه را در خود جای داده است.

وی با اشاره به پوشش گیاهی و گونه های شاخص گیاهی در جنگل‌های ارسباران افزود: در منطقه حفاظت شده و ذخیرگاه زیستکره ارسباران بیش از یکهزار گونه گیاه وجود دارد که به لحاظ شرایط توپوگرافی و تنوع آب وهوایی و موقعیت جغرافیایی از تنوع گیاهی و ذخیره‌گاه ژنتیکی فون و فلور بسیار غنی تشکیل شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: گونه های گیاهی این منطقه به دلیل عدم از بین رفتن در عصر یخبندان به عنوان فسیل زنده مورد توجه محققان است که بررسی ها نشان می دهد از نظر فرماسیون گیاهی این منطقه دارای چهارفرماسیون جنگل، درختچه زار، بوته زار و علفزار است .

حسینی قمی گفت: در منطقه حفاطت شده ارسباران، 103 گونه گیاهی با ارزش دارویی، 19 گونه دارای کاربرد صنعتی و 26 گونه زینتی وجود دارد که گونه های گیاهی سرخدار، قره غات، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و توت فرنگی وحشی از گونه های در معرض تهدید ارسباران محسوب می شود.

وی در خصوص حیات وحش و گونه های شاخص منطقه بیان کرد: در جنگل‌های ارسباران 48 گونه پستاندار، 215 گونه پرنده، 29 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی در زیستگاه های منطقه شناسایی شده که گونه های شاخص مارال، شوکا، سیاه خروس قفقازی، قرقاول ارسبارانی، پلنگ، خرس قهوه ای، هامستر طلایی، هامستر خاکستری، لک لک سیاه ، بزوحشی و گراز است.

قائم مقام اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین گفت: گونه های در خطر انقراض این منطقه پلنگ، شوکا و گونه های سیاه خروس قفقازی، قرقاول ارسبارانی، کبک دری، دارج و لک لک سیاه  است.

حسینی قمی به جاذبه های گردشگری منطقه حفاظت شده ارسباران اشاره کرد و افزود: این منطقه دارای قابلیت ها و پتانسیل های زیادی است بطوریکه  کلیساهای  منطقه  ارسباران حدود 100 سال قدمت داشته که جزء جاذبه های تاریخی محسوب می شوند و گورستانهای تاریخی متعدد در منطقه برخی از آنها مربوط به سده های پیش از میلاد است.

وی همچنین گفت: قلعه های منطقه از مصالح بوم آور ساخته شده که بر جاذبه های منطقه ارسباران افزوده است و کمپ قلعه بابک و دره قلعه بابک کلیبر از مراکز گردشگری عمده منطقه محسوب می شود که در کمپ مکیدی و قلعه بابک امکانات نسبی برای تفرج متمرکز فراهم شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: منطقه ارسباران قلمرو یکی از ایلات کهنسال و اصیل کشور یعنی ایل قره داغ یا ارسباران است که فعالیت اقتصادی طوایف عمدتا دامپروری و کشاورزی است.

حسینی قمی در ادامه افزود: عمده تعارضات و آسیب های زیست محیطی ذخیره گاه زیستکره شامل جاده سازی، چرای مفرط دام های اهالی محلی، تخلفات شکار، تغییر کاربری و تصرف اراضی ملی و تبدیل آن به اراضی دیم، بازگشت ساکنین شهرهای بزرگ به روستاها که منجر به تغییر کاربری اراضی با اهداف رفاهی و تفریحی صرف می شود، طرح های گردشگری بدون ارزیابی و ورود گردشگر یا توریسم بیش از ظرفیت به ذخیره گاه است.

گفتنی است؛  ارسباران منطقه ای کوهستانی و مرتفع در شهرستان های کلیبر و خداآفرین با وسعت 77493 هکتار دارای شکل های متنوعی از ارتفاعات، دره های عمیق، دامنه های بلند و پرشیب، زمین های جنگلی، مراتع علفزاری، کوهستانی و رودخانه است و ارتفاعات این منطقه ادامه رشته کوههای قفقاز است که توسط رودخانه ارس از همدیگر جدا شده اند.

بهشت گمشده برای جذب گردشگران
بهشت گمشده برای جذب گردشگران

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.