فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بهترين تغذيه در سالمندان غذاهاي ساده و کم ‎حجم است.

اگرچه دوران سالمندي به 60 سال و بالاتر اطلاق مي‌شود، اما تغييرات سالمندي از سال‎ها قبل آغاز مي‎شود.
توجه به تغذيه در اين دوران به ‎دليل تغيير نيازهاي تغذيه‎اي بدن از اهميت بسزايي برخوردار است. نياز سالمندان به موادمغذي متاثر از داروها، بيماري‎ها و پديده‎هاي بيولوژيکي دوران ميانسالي و سالمندي بوده و در افراد مختلف با يکديگر متفاوت است.

 

مهم‌ترين توصيه تغذيه‎اي براي اين سنين تهيه غذاهاي ساده و کم ‎حجم است، به‎ طوري که تمام نيازهاي فرد به موادمغذي تامين شود و در عين‎حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

 

انتخاب نوع غذا در برنامه ‎غذايي روزانه از اهميت خاصي برخوردار است، نکته اساسي در برنامه‎ غذايي سالمندان، مصرف مواد‎غذايي کم‎ چربي و کم‎ کلسترول مانند شير و لبنيات کم‎چرب،کاهش مصرف روغن، کره، خامه و ... کم‎نمک و پرفيبر است.

 

در افراد مسن مصرف روزانه شش تا هشت ليوان مايعات ترجيحا آب براي پيشگيري از يبوست و کم‎ آبي بدن توصيه مي‎شود، زيرا افراد مسن عليرغم نياز واقعي به مايعات، کمتر احساس تشنگي مي‎کنند و به ‎همين ‎دليل بيشتر مستعد کم‎ آبي و يبوست هستند.

 

با افزايش سن نياز به انرژي کاهش مي‎يابد و به همين علت نياز متابوليسمي بدن به انرژي کمتر از ساير گروه‎هاي سني است.
افراد مسن فعاليت بدني کمتري دارند و در نتيجه نيازمند غذاي کمتري براي ثابت نگه‎ داشتن وزن‌شان هستند، براي محدود کردن دريافت انرژي، توصيه مي‎شود غذاهاي کم‎ حجم و غني از موادمغذي را بيشتر مصرف کنند و مصرف موادشيرين و چربي‎ها را نيز کاهش دهند.

 

کلسترول خون, تغذيه افراد مسنکلسترول خون, تغذيه افراد مسن

مصرف جگر و روغن کبدماهي براي تامين ويتامين دي در سالمندان توصيه مي شود.

 

از آنجا که در سالمندان نياز به انرژي کاهش مي‎يابد، پروتئين موردنياز بدن بايد از منابع با کيفيت بالا (از لحاظ پروتئين) مانند گوشت‎هاي کم‎چربي، مرغ، ماهي، سفيده تخم‎مرغ، فرآورده‎هاي لبني بدون‏‎ چربي يا کم‎ چربي تامين شود.

 

غلات و حبوبات نيز از منابع گياهي پروتئين هستند که اگر با هم مصرف شوند تمامي اسيدهاي آمينه ضروري مورد نياز بدن را تامين مي‎کنند، پروتئين حدود 15 درصد کل انرژي روزانه را تشکيل مي‎دهد و توصيه مي‎شود حدود نيمي از پروتئين مصرفي از نوع حيواني و مصرف گوشت در سنين سالمندي بايد متعادل (حدود سه نوبت در هفته) باشد.

 

مصرف چربي‎ها بايد در رژيم‎غذايي سالمندان محدود شود، دريافت چربي نبايد بيش از 30 درصد کل انرژي دريافتي در روز باشد، خصوصا سهم چربي‎اشباع شامل چربي پنهان در گوشت، انواع روغن ‎جامد و کره بايد تا حداکثر 10درصد انرژي دريافتي روزانه کنترل شود.

 

با افزايش سن مقدار توده‎ چربي بدن سالمندان افزايش مي‎يابد و در نتيجه احتمال چاقي و خطر ابتلا به بيماري‎هايي نظير افزايش فشارخون، ديابت و بيماري‎هاي قلبي ‎وعروقي افزايش مي‎يابد.
کنترل شديد چربي‎خون براي سنين 50 تا 70 سال مفيد است و به‎ طور کلي بايد ميزان کلسترول مصرفي کمتر از 300 ميلي‎گرم در روز باشد.

 

 

جذب کلسيم و ويتامين D بدن با افزايش سن کاهش مي‎يابد، با افزايش سن نياز بدن به مصرف منابع غني کلسيم (مانند شير و لبنيات) و ويتامين D افزايش و از‎طرف ‎ديگر ميزان توليد ويتامين D در پوست از طريق نور آفتاب کاهش مي‎يابد، بنابراين مصرف جگر و روغن کبدماهي براي تامين اين ويتامين توصيه مي‎شود.

 

با افزايش ‎سن، توانايي جذب ويتامين B12 بدن کاهش پيدا مي‎کند. بنابراين مصرف مقدارمناسبي از گوشت قرمز، ماهي، شير و تخم‎مرغ به عنوان منابع ويتامين B12 را با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتي فرد و بيماري‎هاي زمينه‎اي احتمالي، کنترل و مورد تاکيد قرار دهيد.

 

کم‎خوني فقرآهن در سالمندان نسبت به افراد ديگر شيوع کمتري دارد، اما در افرادي که غذاهاي کم‎انرژي مصرف مي‎کنند يا مشکوک به سوءتغذيه هستند، شايع است.

نياز مردان و زنان سالمند به آهن يکسان است و ميزان توصيه‎ شده روزانه به ‎طور متوسط هفت ميلي‎گرم است و زرده تخم‎مرغ، گوشت، ماهي، جگر، حبوبات و سبزي‎هاي برگ‎ سبزتيره مانند جعفري، برگ‎چغندر، گشنيز و بخش‎هاي تيره برگ‎ کاهو از منابع آهن هستند.
توصيه‌هاي مهم تغذيه‌اي براي سالمندان
توصيه‌هاي مهم تغذيه‌اي براي سالمندان

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.