فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا- خوشبختانه ما ايراني‌ها نه تنها از سبزيجات معطر براي تهيه‌ي غذاهايي مانند دلمه، آش و همچنين براي تزيين غذا استفاده مي‌کنيم بلکه سبزي خوردن نيز پاي ثابت سفره‌هايمان است. اين گونه است که هم مي‌شود از عطر و طعم آن‌ها لذت برد و هم از خواص بي شمارشان. در اين مقاله گوشه‌اي از اين خواص را مرور مي‌کنيم.

شويد: دوست شب هاي بي‌خوابي
شويد يکي از سبزيجات معطر پرطرفدار است که اتفاقاً خواص فوق‌العاده‌اي دارد. اطباي مصري سال‌ها پيش از اين سبزي به عنوان دارو استفاده مي‌کرده‌اند. بايد بدانيد که شويد براي درمان مشکلات معده(به خصوص بي اشتهايي) و همچنين براي رفع اختلالات خواب‌ فوق‌العاده است.

حتماً شويد را وارد برنامه‌ي غذايي‌تان بکنيد. چه به صورت سبزي خوردن و چه در داخل غذاها. تخم شويد را براي درمان بي اشتهايي مصرف کنيد. کنار خوراک‌هايي مانند ماهي يا مرغ شويد بگذاريد. مي‌توانيد داخل سس نيز شويد خرد شده بريزيد. اگر به دنبال يک پيش غذاي سريع و خوشمزه مي‌گرديد دو قاشق غذاخوري ماست را با يک قاشق خردل و سه قاشق غذاخوري شويد خرد شده مخلوط کنيد. دو عدد خيار را نگيني خرد کرده و به آن اضافه کنيد. نمک بزنيد و ميل کنيد.

گشنيز: گياهي تقويت کننده
نگاهي به برگ‌هاي نازک و ظريف گشنيز بيندازيد. عطر گشنيز هوش از سر آدم مي‌برد. بايد بدانيد که اين سبزي معطر اشتهاآور است و براي تقويت دستگاه گوارش فوق‌العاده عمل مي‌کند. گشنيز تازه به همراه زيره يا ادويه‌ي کاري طعم خوب و تازه‌اي به غذاها مي‌دهد.

کنار گوشت‌ها و مرغ گشنيز بگذاريد. در آخرين مرحله پخت کمي گشنيز تازه به غذاهايتان بزنيد تا عطر و طعم دل انگيزي به آن‌ها بدهد. تخم گشنيز براي معطر کردن غذاهاي سرخ کردني و يا سالاد فوق‌العاده است. براي خوش طعم کردن غذاهايي که در مايه مي‌خوابانيد مقدار کمي گشنيز اضافه کنيد. خواهيد ديد که طعم خوبي پيدا مي‌کنند.

جعفري: گنجينه‌ي جواني
جعفري يکي از پر مصرف‌ترين و قهرمانان سبزيجات معطر است. اين سبزي معطر بسيار مغزي بوده و سرشار از ويتامينC، کلسيم، فيبر، ويتامينB9، آهن و آنتي‌اکسيدان‌ها مي‌باشد. سعي کنيد هميشه در آشپزخانه‌تان جعفري داشته باشيد و براي تهيه و تزيين غذاها از آن استفاده کنيد. هميشه از جعفري تازه استفاده کنيد. خشک کردن جعفري چندان ايده‌ي جالبي نيست چون خشک شده‌ي اين سبزي خاصيتي ندارد. کنار مرغ، گوشت و ماهي جعفري گذاشته و داخل سوپ و پوره‌هايتان نيز از اين سبزي معطر استفاده کنيد. حتماً داخل سبزي خوردنتان نيز جعفري داشته باشيد.

 

آويشن: آنتي‌بيوتيک طبيعي
آويشن خواص زيادي دارد: اين سبزي معطر آنتي‌بيوتيک، ضد ويروس و هضم کننده‌ي غذا است (به خصوص جوشانده‌ي آن). اگر دچار بي‌اشتهايي شده‌ايد مي‌توانيد روي اين سبزي معطر حساب کنيد. از طرف ديگر آويشن شهرت زيادي در رفع خستگي دارد. داخل مايع خوش‌طعم کننده‌ي گوشت و مرغ آويشن اضافه کنيد. حتي مي‌توانيد براي تهيه‌ي مايه‌ي ماکاروني يا لازانيا نيز از اين سبزي خوش عطر استفاده کنيد.

سير: دوستدار قلب نازنين شما
سير باعث جريان بهتر خون شده و فشار خون را کاهش مي‌دهد. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که سير ميزان کلسترول بد خون را نيز کاهش مي‌دهد. اگر مي‌خواهيد غذاهايتان خوش طعم شود هميشه در منزل سير داشته باشيد. يک حبه سير پوست نکنده را به آبي که براي تهيه‌ي پاستا مي‌جوشانيد اضافه کنيد. براي خوش طعم کردن کباب‌ها و ماهي حتماً به مايه‌ي آن‌ها سير اضافه کنيد. اگر بوي سير اذيتتان مي‌کند بعد از مصرف آن جعفري و يا دانه حبه هل بجوييد.

 

هل: تضمين کننده‌ي سلامتي دستگاه گوارش
در طب چيني از هل براي مقابله با بيماري‌هاي مربوط به معده و روده‌ها استفاده مي‌شود. هل ادرارآور نيز مي‌باشد. هل به صورت دانه يا پودر به فروش مي‌رسد. مي‌توانيد براي تهيه‌ي مربا يا کمپوت از آن استفاده کنيد. حتي مي‌توانيد براي طبخ گوشت سفيد نيز از کمي هل استفاده کنيد. توصيه مي‌کنيم چاي يا قهوه‌تان را با اضافه کردن يک تا دو دانه هل کوبيده شده معطر کنيد. هل براي افرادي که قصد چاق شدن دارند خوب است.

منبع : tebyan.net

با اين سبزيجات معطر به سلامتي سلام کن
با اين سبزيجات معطر به سلامتي سلام کن

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.