فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از وجود تعداد سه ذخیره‌گاه جنگلی واجد گونه‌های درختی و درختچه‌ای نادر در استان مرکزی خبر داد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از وجود تعداد سه ذخیره‌گاه جنگلی واجد گونه‌های درختی و درختچه‌ای نادر در استان مرکزی خبر داد.

یوسف یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، ذخیره‌گاه جنگلی را منطقه و رویشگاهی با ویژگی‌های خاص و گونه‌های نادر، در حال انقراض، منحصربه‌فرد یا گونه‌های بومی که در مقایسه نسبی با سایر گونه‌ها دارای ارزش ژنتیکی برتر هستند، عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه ذخیره‌گاه‌های جنگلی به لحاظ ارزش و اهمیت ویژه‌ای که دارد، طبق برنامه‌ای مشخص، محصور و مدیریت و از هرگونه دخل و تصرف در محدوده آن جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: اقدامات و عملیات تعریف‌شده‌ای با اهدافی در راستای حفاظت و حمایت از این ذخیره‌گاه تعریف و اجرا می‌شود، تا گیاهان به طور طبیعی امکان زادآوری و بازگشت به کلیماکس(اکوسیستم در حال تعادل پایدار با محیط) را در روند طبیعی در زیست‌گاه‌های خود داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اینکه حفظ این گونه‌های با ارزش در محیط‌های طبیعی تنها در سایه حفاظت جدی و مدیریت علمی اکوسیستم امکان‌پذیر است، مطلوب‌ترین روش جهت حفظ گونه‌های نادر و در حال انقراض و در معرض تهدید با صفات ژنتیکی برتر را حفاظت از آنها در رویشگاه‌های اصلی و طبیعی تحت عنوان حفاظت در نقطه منشاء دانست.

وی با تاکید بر اینکه در مدیریت ذخیره‌گاه باید تا حد امکان زادآوری به‌صورت طبیعی انجام گیرد و زمینه توالی و تواتر طبیعی پوشش گیاهی به‌ویژه گونه ذخیره‌گاهی فراهم شود، تصریح کرد: در صورت ناکافی بودن زادآوری طبیعی و لزوم بذرکاری از کاشت بذر از ایستگاه‌هایی غیر از ایستگاه ذخیره‌گاهی مورد نظر خودداری شود، همچنین از کاشت بذر سایر گونه‌ها در منطقه مذکور به‌شدت باید خودداری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با توجه به این موارد در استان مرکزی سه ذخیره‌گاه جنگلی شامل ذخیره‌گاه بلوط به وسعت 210 هکتار در شازند و ذخیره‌گاه سماق به وسعت 75 هکتار در در جنوب روستای خلج مالمیر این شهرستان و ذخیره‌گاه بنه و پسته وحشی در روستای فرک تفرش به وسعت 20 هکتار در مجموع وسعت ذخائر جنگلی استان را به 305 هکتار می‌رساند.

یوسفی با تاکید بر اینکه خط قرمز ما در منطقه حفظ این سه ذخیره‌گاه است خاصه جنگل‌های بلوط شازند که بازمانده جنگل‌های بلوط غرب کشور است، درخصوص توسعه این گونه بلوط در منطقه گفت: بلوط گیاهی کندرشد است و به سختی رشد می‌کند، اما با این حال چندی پیش با اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان گونه‌های بلوط در جهت توسعه و حفاظت بیش از پیش از این ذخیره‌گاه اقدام شد.

منبع: ایسنا

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.