فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  



تولید زعفران گیاه بومی سرزمین ایران است و معمولا سالانه ۲۸۰ تن تولید می شود.


به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ معاون مدیر کل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ در معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: بیش از 85 درصد زعفران کشور در استانهای خراسان رضوی و بخشی هم در خراسان جنوبی تولید می شود و سهم استانهای دیگر اندک است.

وی افزود: کشت زعفران از نظر اشتغالزایی و درآمدزایی در مناطق کم آب بسیار مؤثر است و تقریباً‌ این محصول در جهان به نام ایران شناخته می شود.

مجد گفت: البته کشورهای خارجی این محصول را عمدتاً به صورت فله ای از ایران خارج و پس از بسته بندی با نشان برند خود صادر می کنند که باید تلاش کنیم این محصول به طور کامل با نام ایران صادر و همه ارزش افزوده آن نصیب کشورمان شود.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه پایدار محصولات زراعی دارای مزیت از جمله زعفران برنامه ریزی می شود و هدف ما این است که نشان جغرافیایی و ژنتیکی زعفران را به اسم ایران ثبت کنیم.





زعفران مهمترین صادرات غیرنفتی پس از پسته



مجد تصریح کرد: زعفران به عنوان طلای سرخ ایران با ارزش ترین محصول کشاورزی و گران ترین ادویه جهان در تاریخ صادرات کشورمان همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده و پس از پسته مهم ترین محصول صادراتی غیرنفتی کشور است اما همه ارزش افزوده و زنجیره اقتصادی ان در اختیار ایران نیست.

در حال حاضر کشور ما بیش از 78 هزار گونه ای گیاهی دارد که حدود 10 هزار آن ثبت و شناسایی شده است. با توجه به تنوع آب و هوایی و فعالیت های بیش از حد گیاهان دارویی که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، در 15 سال گذشته حدود 800 نوع داروی گیاهی تولید شده است.

کشورهای آسیایی 41 درصد واردات و 48 درصد از صادرات کشور را در دست دارند که در راس آنها چین و هند قرار دارد.

ایران در سال 80 رتبه ششم در دنیا را داشته است که به رتبه 32 نزول کرده ایم.

در حال حاضر افغانستان در زمینه کشت زعفران جزء نخستین هاست در صورتی که 5 سال پیش کشت زعفران در افغانستان 300 کیلو بود. ایران حدود 250 تن تولید دارد و 90 هزار هکتار زمین زعفران داریم.

سالانه ۲۸۰ تن، تولید زعفران ایران
سالانه ۲۸۰ تن، تولید زعفران ایران

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.