فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

دولت بهار: بانک جهانی بذر یا دانه سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) مخزن انبار دانه‌های مختلفی از سرتاسر جهان است که در جزیره اسپیتزبرگن بنا شده که در انبار‌های غار مانند و زیرزمینی آن تنوعی گسترده از دانه‌ها و بذرهای گیاهان برای روزهای نیاز،‌نگهداری می‌شوند.
  

به گزارش دولت بهار، این بانک بذر بزرگ در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در فاصله هزار و 300 کیلومتری از قطب شمال واقع شده است.

دانه‌هایی که در این مرکز جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شوند نسخه‌های تکثیرشده و یا کپی شده از دانه‌هایی هستند که در بانک‌های ژن سرتاسر جهان وجود دارند.

این ذخایر تلاشی برای اطمینان از تامین بودن ذخایر دانه‌های جهان در صورت نابودی ناگهانی دیگر ذخایر در بانک‌های ژنتیکی است،‌ همچنین درصورت وقوع فاجعه منطقه‌ای یا جهانی گسترده‌ می‌توان از این انبار به عنوان پشتوانه‌ای برای کشاورزی استفاده کرد.

این مرکز تحت قوانینی که طی توافق‌نامه‌ای سه جانبه میان دولت نروژ،‌انجمن جهانی تنوع محصولات کشاورزی یا GCDT و مرکز منابع ژنتیکی نوردیک تعیین شدند،‌ بنا شده‌است.
 


منبع: رویترز

 بزرگترین بانک بذر جهان در نروژ
 بزرگترین بانک بذر جهان در نروژ

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.