فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

معاون سازمان حفظ نباتات نسبت به مرگ تدریجی باغ‌های گردو آلوده به آفت کرم خراط هشدار داد و گفت: باغداران هوشیار باشند و هرچه سریعتر با یارانه دولتی در نظر گرفته شده برای مبارزه با این آفت خانمان سوز بشتابند.

معاون سازمان حفظ نباتات نسبت به مرگ تدریجی باغ‌های گردو آلوده به آفت کرم خراط هشدار داد و گفت: باغداران هوشیار باشند و هرچه سریعتر با یارانه دولتی در نظر گرفته شده برای مبارزه با این آفت خانمان سوز بشتابند.

یحیی ابطالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آفت کرم خراط جزو آفات چوب‌خواری است که هر یکسال و نیم تا دو سال تجدید نسل می‌کند و در درجه اول باعث زوال و مرگ تدریجی درختان گردو می‌شود.

وی خا طر نشان کرد: طی 17 سال گذشته که شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور خشک‌تر شده و میزان بارش‌ها نیز کمتر شده است آفت کرم خراط رشد ونمو بیشتری کرده و باعث شده است که این آفت در برخی مناطق مانند کرمان و مناطق شمالی آذربایجان شرقی و غربی طغیانی شود.

معاون سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه بیش از 80 درصد باغ‌های گردو در کشور درگیر آفت کرم خراط هستند و بالغ بر سی درصد باغ‌های گردو نیز در حال نابودی هستند‌، افزود: براساس آخرین گزارش‌های رسیده بیش از 17 هکتار از باغ‌های گردوه استان کرمان و بالغ بر 6000 هکتار از باغ‌های آذربایجان شرقی در حال نابودی و زوال هستند.

یحیی ابطالی ادامه داد:یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این آفت مدیریت تلفیقی است یعنی اینکه مبارزه با مدیریت و هرس باغ به صورت توامان و تلفیقی انجام شود. چرا که یکی از بهترین کارها در حال حاضر زنده نگه داشتن درخت از طریق آبیاری ‌،تغذیه و هرس باغ‌ها است.

وی گفت: گرچه روش‌های مبارزه‌ای مانند استفاده از سمپاشی درون ساقه درختان در گذشته نیز در ایران و جهان مرسوم بوده است اما این روش هزینه‌بر و زمان بر است و در شرایط کنونی یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این آفت برای از بین رفتن آن و جلوگیری از تجدید نسل‌، استفاده از فرمون‌ها است که در کشور نیز نتایج مثبتی داشته است.

معاون سازمان حفظ نباتات اظهار کرد: در مناطقی مانند کرمان و آذربایجان شرقی طرح استفاده فرمون با استفاده از یارانه دولتی انجام شد و نتایج بسیار مثبتی را در مبارزه با این آفت داشته‌ است و این طرح‌ را در ادامه به ستاد بحران کشور پیشنهاد دادیم تا بتواند پس از تصویب به صورت طرحی ضربتی و با کمک دولتی در سراسر کشور اجرایی شود، چرا که این آفت در همه باغ‌های گردو کشور حضور دارد و در حدود 30 درصد آنها خسارات سنگین برجای گذاشته است.

منبع: ایسنا

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.