فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از توزیع و کاشت نهال پرشین لاین لیموترش از اواخر آذرماه سال جاری در استان خبرداد.

سیدسعید مدرس در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، با اشاره به اینکه  67 درصد باغات لیموترش هرمزگان به بیماری جاروی جادوگر آلوده هستند اظهار‌داشت: سطح زیر کشت لیموترش در استان 20 هزار هکتار است که تاکنون 13 هزار هکتار آن به علت آلوده بودن به بیماری جاروی جادوگر امحاء شده است.

وی افزود: سال‌های گذشته با ورود نهال‌های مرکبات قاچاق و میوه‌های غیرمجاز باعث انتقال بیماری جاروی جادوگر از کشور عمان به ایران شد و خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: نهال‌های پرشین لاین لیمو با پایه نارنج تولید شده و در برابر بیماری جاروی جادوگر و عوامل محیطی مقاوم است.

وی با بیان اینکه از اواخر آذر‌ماه سال جاری نهال پرشین لاین بین باغداران استان هرمزگان توزیع می شود تاکید‌کرد: فقط آن دسته از باغدارانی می‌توانند اقدام به کاشت این نهال کنند که حداقل 500 اصل نهال از این نوع لیمو را به عنوان باغ الگویی کشت کنند.

مدرس با اشاره به مقاومت نهال پرشین لاین لیمو در برابر بیماری جاروی جادوگر گفت: این نهال به دلیل مقاوم بودن، جایگزین لیموترش محلی شده و از آنجایی که محصول آن اوایل بهار با قیمت بالایی وارد بازار می‌شود برای باغداران بسیار سودبخش است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه، موسسه تحقیقاتی مرکبات کشور را تنها مرجع تولید و توزیع کننده نهال پرشین لاین لیمو معرفی کرد و گفت: این نهال‌ها توسط موسسه تحقیقاتی مزبور تولید و بین سازمان جهادکشاورزی استان‌ها توزیع می‌شود.

مدرس در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نهال‌های مرکباتی وارداتی به استان باید دارای لیبل و مجوز باشند گفت: نهال‌های دارای لیبل و مجوز، عاری از هرگونه  بیماری و آفت هستند.

توزیع نهال پرشین لاین لیموترش از اواخر آذرماه در استان هرمزگان
توزیع نهال پرشین لاین لیموترش از اواخر آذرماه در استان هرمزگان

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.