فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ایران گفت: مواد نگهدارنده‌ در غذاهای کنسروی ابتلا به سرطان را افزایش می‎دهد، زیرا برای ماندگاری بیشتر این مواد، از نگهدارنده‌ها استفاده می‌شود که از میزان ساخارین زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد رضا قوام نصیری امروز در همایش «همایش علمی سرطان‌های کلورکتال از شواهد علمی تا بالین» که به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هتل همای شماره ۲ این شهر در حال برگزاری است، گفت: مواد نگهدارنده‌ در صدر متهمان بروز سرطان‌های دستگاه گوارش در کشور و جهان هستند.

 

وی ادامه داد: سرطان کولورکتال در اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و بیشتر کشورهای پیشرفته و متأسفانه در آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه رو به افزایش بوده و مسلما درباره‌ علل قطعی آن می‌توان از وضعیت تغذیه‌ای نامناسب و استفاده از فست‌فودها، همبرگرها و نان‌های باگت نام برد.


 

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ایران با انتقاد از گرایش مردم به غذاهای فست فودی گفت: متأسفانه در فست‌فودها علاوه‌ بر نان نامناسب از گوشت‌های نامناسب و هم‌چنین روغن‌هایی که چندین بار سرخ شده‌اند، استفاده می‌شود که بسیار سرطان‌زا بوده و در بروز سرطان‌های گوارشی نقش پررنگی دارند.

 

استفاده از غذاهای کنسروی رفتار اشتباهی است

 

وام نصیری استفاده از غذاهای کنسروی را اشتباه بزرگ دیگر مردم دانست و افزود: مورد دیگری که احتمال ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، استفاده از غذاهای کنسروی داخل قوطی است؛ چراکه برای ماندگاری بیشتر این مواد، از نگهدارنده‌ها استفاده می‌شود که از میزان ساخارین زیادی برخوردار است که مطمئنا غیراستاندارد بوده و دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و بر روی مخاط دستگاه گوارش انسان مؤثر بوده که اثر آن بر روی معده، مری و هم‌چنین روده‌ی بزرگ دیده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه روغن‌های غیرنباتی و حیوانی برای روده‌ بزرگ زمینه‌ساز سرطان هستند، تأکید کرد: پلیپوزهای خانوادگی زمینه‌ ژنتیکی مناسب را برای ابتلای اعضای خانواده‌ فرد دارای پلیپ ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر افراد سابقه‌ ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش را در خانواده و وابستگان خود مشاهده کردند باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد.

 

افراد چاق روزانه بین ۳۰تا ۴۰  دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند

 

این پزشک متخصص استفاده از رژیم‌های غذایی غیرگوشتی و دارای فیبر آب‌پز شده را برای داشتن تعذیه سالم مهم ارزیابی کرد و گفت: استفاده از سبزیجات تازه و رفع کمبود ویتامین را باید جایگزین این عادت‌های غلط غذایی کرد.

 

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ایران به اهمیت داشتن فعالیت های بدنی اشاره کرد و متذکر شد: کاهش فعالیت‌های بدنی باعث تجمع چربی زیر پوست می‌شود که این نکته برای کسانی که چاق هستند یا زمینه‌ چاقی دارند، زنگ خطری برای ابتلا به سرطان به شمار می‌روند.

 

وی ادامه داد: اگر کسی رژیم غذایی نامناسبی داشته و نسبتا چاق محسوب می‌شود، برای پیشگیری باید حداقل به طور متوسط روزانه 30 تا 40 دقیقه از ورزش‌های هوازی که بهترین آن‌ها پیاده‌روی شناخته شده، استفاده کرده و میزان تحرک خود را بالا ببرند.

 

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ایران به فعالیت‌های این انجمن اشاره داشت و افزود: انجمن کلینیکال انکولوژی ایران انجمنی علمی و صنفی است که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کند و مانند انجمن‌های تخصصی دیگر برنامه‌های صنفی حوزه‌ی خود را پیگیری می‌کند.

 

وی ادامه داد: در این انجمن قریب به ۲۳۰ نفر با سوابق طولانی و حتی از فارغ‌التحصیلان دوره‌های اخیر دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور دارند که هدایت تمام مسائل مربوط به متخصصان فعال در حوزه‌ی درمان سرطان اعم از دستگاه‌های درمان‌گر، شتاب‌دهنده‌ها و طراح‌های رادیوتراپی و غیره را پیگیری می‌کند که به طور کلی می‌توان گفت این انجمن با حوزه‌های درگیر با هدایت نحوه‌ی درمان بیماران مرتبط است.

 

قوام‌نصیری با اشاره به برخی از فعالیت‌های این انجمن خاطر نشان کرد: تقریبا از یک سال و نیم گذشته کمیته‌ای با عنوان «بهینه‌سازی شیمی‌درمانی کشور» با همکاری معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت از این انجمن به وزارت مربوطه پیشنهاد شد و توانست موافقت وزیر را جلب کند.

 

داروهای گران قیمت سرطان مشمول ۳۰ درصد تخفیف شدند

 

این پزشک متخصص ادامه داد: با پیگیری‌های اعضای انجمن توانستیم داروهای جدیدی مانند «اَوستین» را به سهمیه‌ بیمه‌ها وارد کنیم و هم‌چنین داروهایی که گران‌قیمت بودند، با مداخله سازمان‌های بیمه‌گر، مشمول30 درصد تخفیف شوند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر داروها در سهمیه‌های بیمه‌ها قرار گرفتند که ناشی از فعالیت‌های مداوم و پیگیری‌های این کمیته بوده است.

 

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ایران از تاسیس کمیته جامع «مبارزه با سرطان» خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده در انجمن از دو سال پیش کمیته‌ جامع «مبارزه با سرطان» تشکیل شده است که برنامه‌های متعدد کوتاه‌مدت، اجرایی و اقتصادی از جمله کاهش هزینه‌های شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و هم‌چنین داروها و وارد کردن شتاب‌دهنده‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

 

قوام نصیری ضمن اشاره به برگزاری سمینار علمی «سرطان‌های کولورکتال از شواهد علمی تا  بالین» در مشهد گفت: برگزاری سمینارهای علمی و پژوهشی از این دست کمک فراوانی به ارتقاء سطح خدمات درمانی در خصوص بیماران سرطانی خواهد کرد.

 

گفتنی است، سمینار علمی «سرطان‌های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین با حضور اساتید برجسته متخصص کلینیکال انکولوژی، رادیولوژی، روانپزشکی، پرستاری و غیره در محل هتل هما2 مشهد در حال برگزاری است.

 

در حاشیه این سمینار دو کارگاه تخصصی با عناوین «ملاحظات پرستاری در شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال» و «شیمی‌درمانی در شرایط بالینی خاص» برگزار و تازه‌های تشخیص، درمان، آسیب‌شناسی، جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی ارائه خواهد شد.

مواد نگهدارنده‌ در غذاهای کنسروی ابتلا به سرطان را افزایش می‎دهد
مواد نگهدارنده‌ در غذاهای کنسروی ابتلا به سرطان را افزایش می‎دهد

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.