فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اگر که مواد چسبناک و شفافی روی گیاه یا روی ماشینتان میبینید، احتمالا با مشکل ترشح عسلک ( Honeydew ) در گیاهتان رو به رو هستید. در صورتی که این مواد چسبناک با پوشش سیاه دوده ای بر روی برگها همراه هستند، عسلک به کپک دوده ای ( sooty mold ) مربوط است. با داشتن آگاهی درباره علت ایجاد ترشحات و پاک کردن عسلک از روی گیاه، میتوانید آسیب وارد شده به گیاهتان را اصلاح کنید. چشم پوشی از ترشح عسلک و عامل آن یعنی کپک دوده ای، میتواند منجر به صدمه به گیاه و گسترش آفت شود.
توصیه هایی برای پاک کردن عسلک از روی گیاه
توصیه هایی برای پاک کردن عسلک از روی گیاه

اگر مواد چسبناک و شفافی روی گیاه یا روی ماشینتان میبینید، احتمالا با مشکل ترشح عسلک ( Honeydew ) در گیاهتان رو به رو هستید. در صورتی که این مواد چسبناک با پوشش سیاه دوده ای بر روی برگها همراه هستند، عسلک به کپک دوده ای ( sooty mold ) مربوط است. با داشتن آگاهی درباره علت ایجاد ترشحات عسلک و چگونگی پاک کردن عسلک از روی گیاه  ، میتوانید آسیب وارد شده به گیاهتان را اصلاح کنید. چشم پوشی از ترشح عسلک و عامل آن یعنی کپک دوده ای، میتواند منجر به صدمه به گیاه و گسترش آفت شود.


چه عواملی باعث ایجاد عسلک چسبناک میشوند؟

ترشح عسلک زمانی شروع میشود که گیاه مورد حمله انواع شته، شپشک آرد آلود، شپشک نرم تن و حشرات دیگری که از گیاه تغذیه میکنند، واقع میشود. ترشح چسبناک عسلک از حشرات تولید میشود و حشرات دیگر مانند زنبور عسل و مورچه ها را به گیاه جذب میکند.

پاک کردن عسلک از روی گیاه -پاک کردن عسلک از روی گیاه -

عسلک چیست؟

منشا عسلک از قند و مواد دیگر موجود در گیاه بوده و توسط حشراتی که از گیاه در حال تغذیه هستند، ترشح میشود. اگر چه خود ماده عسلک آسیبی به گیاه نمیرساند اما حشراتی که آن را ترشح میکنند و حشراتی که جذب آن میشوند، میتوانند خطرات جدی برای گیاه داشته باشند.

پاک کردن عسلک از روی گیاه - عسلک چیست؟پاک کردن عسلک از روی گیاه - عسلک چیست؟


چگونه عسلک را از بین ببریم؟

اولین قدم برای از بین بردن عسلک، رهایی از شر حشراتی است که آن را تولید میکنند. از اسپری مواد شیمیایی برای از بین بردن آن استفاده نکنید چرا که این مواد، شکارچیان طبیعی این حشرات مضر را نیز از بین میبرد. کفشدوزکها و زنبورهای بی عسل به سرعت شته ها را شکار میکنند و از بین میبرند. در برخی موارد پاشیدن آب با شدت، میتواند برای دور کردن این آفتها از گیاه مورد حمله، کارساز باشد و گیاه را از این مواد چسبناک خلاص کند.

روغن چریش، روغن سفید و صابون حشره کش مواد مفیدی برای از بین بردن حشرات تولید کننده عسلک و اثر آنها می باشد. این مواد طبیعی شته های نرم تن و آفتهای دیگری که عسلک تولید میکنند را از بین میبرد، بدون این که به شکارچیان سخت تن آنها صدمه بزند.

در صورتی که عسلک بر روی ماشینتان چکیده است، به سرعت با مواد شوینده مناسب و دستمال نرم و تمیز، آن را پاک کنید. دو قاشق غذا خوری سرکه را در یک گالن آب بریزید، این محلول برای ماشین و میز وصندلی فضای باز به خوبی عمل میکند.

اکنون که میدانید عسلک چیست و چه ضرری برای گیاه دارد، باید بدانید در صورتی که علائم ترشح عسلک را در گیاه مشاهده کردید، فورا اقدام کنید. پیش از این که حشرات تولید کننده عسلک فرصت اقدام داشته باشند، به گیاهتان رسیدگی کنید.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.