فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

سه عنصر ضروری که همه گیاهان به آنها نیاز دارند عبارتند از نیتروژن، فسفر و پتاسیم. نسبت این سه عنصر به صورت عددی بر روی بسته بندی نوشته شده است. برای مثال بر روی برچسب یک کود همه منظوره نوشته شده 20- 20- 20  (به ترتیب نیتروژن، فسفر و پتاسیم) به این معنی که از هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به یک اندازه ترکیب شده است و از نظر وزنی هر کدام 20 درصد از کل مواد را تشکیل میدهند (بنابراین 40 درصد باقی مانده از مواد خنثی و عناصر کم نیاز ( trace elements )   تشکیل شده است).

درصد عناصر به نسبتهای مختلف ارائه میشود تا نیازهای مختلف گیاهان را پوشش دهد. در صورتی که به دنبال افزایش تولید گل دهی هستید، میتوانید از ترکیب 15 30 15 استفاده کنید که در آن فسفر که گل دهی را افزایش میدهد، زیادتر است (عدد میانی فسفر است). در صورتی که فضای سبز خود را میخواهید سبزتر کنید، ترکیب 25 6 4 برایتان مناسب است چون از نظر نیتروژن غنی تر است. بسیاری از کودها برای گیاهان مشخصی طراحی شده است مثل کود رز یا سبزیجات. حتما برچسب روی کود و نسبت سه عنصر نامبرده را بخوانید چرا که ممکن است بتوانید از کود همه منظوره با درصد مواد مغذی نزدیک به مقدار مورد نظر اما قیمت پایینتر استفاده کنید.

بیشتر کودها علاوه بر عناصر نیتروژن، پتاسیم و فسفر، حاوی مقادیر کمی از عناصر مهم دیگر نیز می باشند. برخی از عناصر کم نیاز مهمتر از سایرین هستند اما هر کدام به روش خود گیاه را تغذیه میکنند. عناصر کم نیاز اصلی در کودها عبارتند از کلسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز، روی، مولیبدن، بور و سولفور (معمولا این مواد را میتوانید خودتان نیز خریداری کنید). در صورتی که هر یک از این عناصر در خاک گیاه وجود نداشته باشد، ممکن است گیاه علائم کمبود را به شکلی نشان دهد. مثلا کمبود آهن باعث کلروز میشود (برگهای زرد با رگه های سبز) که به راحتی با دوز آهن اصلاح میشود.

امروزه شماری از کودهای مختلف در دسترس است اعم از ارگانیک (گیاهی و حیوانی) و غیر ارگانیک (شیمیایی). اگر چه اکثر کودها غیر ارگانیک و شیمیایی هستند، گزینه های ارگانیک نیز وجود دارند. برخی افراد تنها به کودهای حیوانی و کمپوستها اتکا دارند که اگر چه ارگانیک بوده و برای بازسازی خاک خوب است اما حاوی مواد مغذی کمی می باشد. برای رشد گل و میوه، پودر استخوان با مقدار فسفر زیاد گزینه ارگانیک خوبی است و پودر خون نیز منبع خوبی برای نیتروژن می باشد.

چه نوع کودی انتخاب کنیم؟

دو نوع کود برای باغچه های خانگی در دسترس است: گرانولار و محلول در آب. هر نوع از اینها فواید و مزایای خود را دارد. کود گرانولار به تدریج و آهسته مواد غذایی را به گیاه میرساند اما مزیت آن مصرف بلند مدت است. از آنجایی که باید ذرات کود پیش از استفاده گیاه توسط آب خرد و تجزیه شوند، این کود به سرعت کودهای محلول در آب، از خاک خارج نمیشود. کودهای محلول در آب سریعتر عمل میکنند اما ناپایدار هستند و باید به دفعات بیشتری نسبت به کود گرانولار، استفاده شوند.

هر دو نوع کود موثر هستند بنابراین هر کدام را که میخواهید انتخاب کنید، بسته به این که میخواهید گیاه به سرعت مواد غذایی را دریافت کند اما به دفعات به آن کود بدهید یا کمتر کود بدهید و گیاه به تدریج غذا را دریافت کند. برای افرادی که به هر دلیلی نمیخواهند وقت زیادی صرف کود دهی کنند، برخی کودهای گرانولار تنها به یک مرتبه کود در هر شش تا نه ماه نیاز دارند.

از کود دادن در روزهای بارانی یا بادی پرهیز کنید. در این شرایط کود دادن به گیاه ناموثر بوده و کود زیادی در خاک گیاه قرار نمیگیرد.

به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از کود گرانولار، برگهای گیاه را از کود تمیز کنید تا نسوزند. هرگز کود گرانولار را در شرایطی که خاک به شدت خشک است به گیاه ندهید و پس از کود دهی کاملا به گیاه آب رسانی کنید تا مانع از سوختن گیاه شوید.

منبع

"FA" dir="RTL" style="font-size:14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height: 200%;font-family:"B Nazanin";mso-bidi-language:FA">

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.