فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

 کاکتوس‌ها که برای هزاران سال متمادی در بین سرخپوستان آمریکایی جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشت و بعد از چند دهه مثل اکثر نقاط دنیا در درمان بیماری‌ها با آغاز تمدن جدید و شروع دانش و تحقیقات مدرن پزشکی به فراموشی سپرده شده بود با مشاهده اثرات تخریبی داروهای شیمیایی بر بدن انسان نظر دوباره محققان را به خود جلب کرد، این گونه گیاهی ارزشمند دارای خاصیت‌های درمانی،زینتی، تأثیرات مثبت بر حالت روحی افراد و ضداشعه‌های مضر را در لیست فوائد خود گنجانده است ولی هم‌اکنون دست عوامل انسانی به جد جمعیت آن‌ها را با خطر انقراض روبه‌رو کرده است.

کاکتوس‌ها پنجمین گونه در معرض خطر

مطالعات بین‌المللی نشان داده که نزدیک به یک سوم کاکتوس های جهان با خطر انقراض رو به رو هستند.

گرو‌ه‌های حامی محیط زیست در این خصوص معتقدند: کاکتوس‌ها پنجمین گونه در معرض خطر فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(‌IUCN) هستند.

دلیل انقراض کاکتوس‌ها چیست؟

بررسی‌های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) نشان می‌دهد که این گیاهان تحت فشارهای بی‌سابقه ناشی از فعالیت‌های انسانی قرارا دارند.

انیگر اندرسن دبیر کل اتحادیه در این باره می‌گوید: نرخ تجارت غیرقانونی و فعالیت‌های انسانی در حیات وحش از جمله تجارت گیاهان موجب کاهش غیر منتظره این گونه گیاهی شده است.

حیات جانوران صحرایی وابسته کاکتوس است

کاکتوس‌ها با ذخیره کردن آب در ساقه خود قادر هستند در صحرا‌ها جان سالم به در ببرند وجود این گونه ارزشمند برای اکوسیستم‌های صحرایی بسیار حیاتی است.

کاکتوس ها از جمله تامین کنندهای اصلی آب دو غذا برای جانوران صحرایی هستند که این جانوران باعث پخش و پراکندگی دانه‌های گیاهان می‌شوند.

کاکتوس و خاصیت درمانی

در یک دوره پنج‌ساله، 1500 نوع کاکتوس توسط کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت مورد بررسی قرار گرفت که عمدتاًٌ در آمریکا بوده‌اند و ابتدا از این گوه و خاصیت درمانی آن سرخپوستان این ایالت طی هزاران سال متمادی طی کرده‌اند.

کیوان ادریسی کارشناس گیاه‌شناسی در این باره معتقد است: پیوت قدیمی‌ترین و پرکاربردترین کاکتوس در طب سنتی است که دارای 50 نوع ترکیب شیمیای مهم است که خاصیت پاک‌کنندگی ضدعفونی کنندگی آن حداقل عامل بازدارنده 18نوع باکتری مقاوم به پنی‌سیلین است.

ادریسی کارشناس گیاه شناسی در خصوص نتایج علمی بدست آمده از خاصیت درمانی کاکتوس می‌گوید: متخصصان و پژوهشگران علمی انجام تحقیقات خود متوجه شدند از پیوت می‌توانند برای درمان آنفولانزا، ورم مفاصل، دیابت، اختلالات روده، مار و عقرب گزیدگی، مسمومیت داتورا مبارزه با گرسنگی، تشنگی و رفع خستگی، تقویت و نظافت پوست و مو، درمان درد گوش کودکان، رنگ گوری، ضد عصبانیت، بی‌خوابی، آسم، نرم شدن مغز، کمک به نزدیک‌بینی و ضعف بینایی، استفراغ و شستشوی معده، محرک قلبی و ضد درد به عنوان بهترین داروی درمانی استفاده کنند.

کاکتوس و خاصیت ضداشعه آن

کاکتوس‌ها دارای خاصیت ضد اشعه‌های مضر هستند طوریکه اشعه‌هایی که از مونیتورها دستگاه‌های اشعه ایکس، موبایل، جاروبرقی و هرنوع وسیله الکتریکی که دارای سیم‌پیچی است خارج می‌شود را به راحتی دریافت کرده و مانع از پخش آن در فضا و رسیدن به انسان می‌شود.

تأثیر کاکتوس و حالت روحی افراد

خداوند در 1400سال پیش اشاره به نشاط انگیز بودن گیاهان کرده و تقریباً همه کسانی که در خود نوعی علاقه به گل‌ها را احساس می‌کنند و مشغول پرورش گل و گیاه هستند این مورد برایشان محسوس و ملموس است.

پروفسور ویلند جونز روانشناس دانشگاه روگرز دراین‌باره می‌گوید: نکته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحی‌-روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می‌تواند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگرداند طوریکه هر بار نگاه‌کردن به گل عاملی جهت ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

نقش مردم و مسئولین

در حفاظت از این گونه ارزشمندی که خواص دارویی و روحی‌ آن برای افراد جامعه با تحقیقات پژوهشگران برتر دنیا به اثبات رسیده و هم‌اکنون دست عوامل سودجو در تخریب کاکتوس‌ها به‌شدت نگرانی دوستداران جامعه گیاهی را برانگیخته است.

هم‌اکنون با الزام سازی قانونی از سوی مسئولان ذیربط و تلاش مردم برای احیاء و پرورش این گونه ارزشمند قطع به یقین می‌تواند از روند رو به رشد تخریب کاکتوس‌ها بکاهد.


مرجع خبر : خبر آنلاین
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.