فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

همه غذاهای چرب شما را چاق نمیکنند. اگر چه رژیم غذایی متداول غذاهای چرب مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ شده و همبرگر میتوانند در افزایش وزن و تضعیف سلامتی نقش داشته باشند، اما نه فقط چربیهای اشباع شده بلکه کل محتوای این غذاها مسئول این امر است. تحقیقات پنجاه سال پیش نشان داده اند که اسیدهای چرب اشباع (نوعی چربی که با هیدروژن اشباع شده و معمولا در دمای اتاق جامد است)، کلسترول بد (ال دی ال) خون را افزایش میدهد. اما ارزیابی مجدد این تحقیقات نشان داده اند که این مواد کلسترول خوب را نیز بالا میبرند بنابراین ممکن است از بدن در مقابل کلسترول بد و ناسالم و بیماریهای قلبی محافظت نمایند.

بنابراین  باید به جای این که هر ماده غذایی چرب را از رژیم غذایی حذف کنیم و آن را بد به حساب بیاوریم، به میزان کالری کلی و نیز کیفیت و ارزش غذایی آن توجه کنیم.

بیشتر چربیهایی که میخورید به ویژه اگر میخواهید وزن کم کنید، باید از منابع چربی های غیر اشباع باشند (هم اشباع نشده تک پیوندی و هم اشباع نشده چند پیوندی). این غذاهای مفید (مانند ماهی، مغزها و تخمه ها، سبزیجات برگی، روغن زیتون و البته آووکادو) سرشار از مواد مغذی هستند. چربیهای غیر اشباع علاوه بر حذف کلسترول بد از عروق و تقویت سلامت قلب، به بدن در سوزاندن چربیها کمک میکنند. مطالعه ای در سال 2009 در British Journal of Nutrition منتشر شد که نشان داد شرکت کنندگانی که اسیدهای چرب اشباع نشده بیشتری مصرف میکردند، شاخص توده بدنی کمتری داشتند و چربی اطراف شکم در آنها کمتر از افرادی بود که کمتر از این چربیها مصرف میکردند. چون منابع چربیهای اشباع نشده غذاهای با ارزش غذایی بالاتر و بهتری هستند.

چربی، چربی میسوزاند

بدن برای تامین انرژی به سه درشت مغذی نیاز دارد: کربوهیدراتها، پروتئین و چربی. یک گرم چربی بیش از دو برابر دو گزینه دیگر انرژی دارد. وقتی در رژیم غذایی تان چربی وجود نداشته باشد، انگار بدنتان سوخت ندارد که کالری بسوزاند. بدن نیاز به انرژی دارد تا عملکرد متابولیسم خود را به خوبی انجام دهد. مطالعه ای در سال 2007 که در نشریه American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد نشان داد مصرف اسیدهای چرب میتواند سلامت متابولیک را افزایش دهد.

چربیهایی که سالهاست در بافتهای محیطی بدن (اطراف شکم، رانها یا باسن) ذخیره شده اند، بدون چربی جدید به خوبی سوزانده نمیشوند چون چربی به این فرایند چربی سوزی کمک میکند. چربیهای غذایی با فعال سازی PPAR آلفا ( Peroxisome proliferator-activated receptor ) و مسیرهای چربی سوزی از طریق کبد، به تجزیه چربیهای موجود در بدن کمک میکنند.

چربی شما را سیر نگه میدارد

هضم چربی ساده نیست بنابراین در دستگاه گوارش مدت زیادی باقی می ماند. چربیهای اشباع نشده تک پیوندی به تثبیت قند خون کمک میکنند. این به این معنی است که مدت بیشتری سیر می مانید و کمتر احساس گرسنگی و خالی بودن شکم که شما را وادار به باز کردن در یخچال میکند، خواهید داشت.

در واقع طبق  پژوهشی که در سال 2008 صورت گرفت، رژیم غذایی مملو از اسیدهای چرب امگا 3 هم بلافاصله پس از مصرف و هم تا دو ساعت پس از آن، احساس سیری بیشتری به شما میدهد. جای تعجب نیست که افرادی که در رژيم لاغری به سر میبرند و مقدار چربی در حد متوسط مصرف میکنند، در مقایسه با افرادی که چربی کمی مصرف میکنند، بیشتر احتمال دارد که به رژیم خود پایبند باشند.

چربی شما را شاد میکند

تحقیقات اخیر دانشگاه Purdue نشان میدهد که جوانه های چشایی میتوانند چربی غذا را شناسایی کنند بنابراین به همین علت غذاهای کم چرب میل به چربی را فرو نمینشانند. طبق این تحقیقات، چربی طعم کاملا متفاوتی با چهار طعم شناخته شده شور، شیرین، تلخ و ترش دارد. اسیدهای چرب امگا 3 میتوانند میزان سروتونین در مغز را افزایش دهند که این امر به بهبود خلق و افزایش انگیزه کمک کرده و مانع میشوند مقدار زیادی پیتزا را با ولع میل کنید. طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان امریکا، 3.5 درصد از زنان و 2 درصد از مردان از اختلالات پرخوری افراطی رنج میبرند، در حالی که میلیونها نفر گهگاهی به صورت هیجانی غذا میخورند.

چربی خوب، عضله سازی میکند

مصرف چربیهای خوب همراه با برنامه ورزشی منظم میتواند عضله سازی کند. افزایش حجم عضلات برای افزایش متابولیسم و کالری سوزی لازم است. در مطالعه ای در سال 2011 که در Clinical Science منتشر شد، محققان تاثیر هشت هفته مصرف چربیهای اشباع نشده چند پیوندی در بزرگسالان 25 تا 45 ساله را بررسی کردند و دریافتند چربی، غلظت پروتئین و اندازه سلولهای عضلات در بدن را افزایش میدهد. مطالعات پیشین نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 سنتز پروتئین عضلات را در بزرگسالان مسن تحریک کرده و میتوانند کاهش حجم عضله به علت افزایش سن را کاهش دهند.

چربی، فواید غذا را برایتان موثرتر میکند

بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین آ، دی، ای و کا محلول در چربی هستند به این معنی که بدن نمیتواند آنها را بدون چربی جذب کند. اگر بدنتان به درستی مواد مغذی را جذب نکند، ممکن است به کمبود ویتامین دچار شود.

این ویتامینها کلید حفظ انرژی، تمرکز و سلامت عضلات هستند که همه اینها در وزن سالم نقش دارند. مثلا ویتامین ای آنتی اکسیدان قدرتمندی است که به حفظ متابولیسم کمک میکند. سطح ویتامین دی بدن توانایی از دست دادن چربی به خصوص در ناحیه شکم را پیش بینی میکند. بنابراین اگر چه ممکن است سالاد خود را مملو از مواد مغذی و مقوی کنید اما باید روغن زیتون را نیز به آن اضافه کنید تا در کنار هم بیشترین فایده را برای شما داشته باشند.

منبع

"RTL"> 557726 -eat-fat-to-burn-fat /

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.