فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

دولت بهار: رئیس شورای اسلامی بخش پادنا گفت: به منظور احیا و حفاظت از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض سمیرم چند نوع داروی گیاهی کمیاب و در حال انقراض شهرستان در روستای خینه سمیرم کشت شده است.
  

به گزارش دولت بهار، محمد عبدالی صبح امروز در حاشیه بازدید فرماندار و چندتن از مسئولان شهرستان سمیرم از روستای خینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کشت داروهای گیاهی با نظارت طرح بین‌المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس در روستای خینه سمیرم در حال اجراست.

وی با اشاره به زیرپوشش قرار دادن پنج هزار متر مربع از مراتع روستا برای این منظور افزود: این طرح در راستای احیا و حفاظت از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض شهرستان سمیرم اجرا می‌شود.

رئیس شورای اسلامی بخش پادنا به عنوان مجری این طرح، اذعان کرد: زرین گیاه، آویشن، موسیر، رازیانه و زرین گیاه از جمله گیاهان دارویی است که با همکاری منابع طبیعی در این روستا کشت شده است.

وی با اشاره به شرایط مطلوب آب و هوایی شهرستان سمیرم برای تولید گیاهان دارویی تصریح کرد: سمیرم به دلیل داشتن اقلیم مناسب محل خوبی برای تولید و توسعه کشت گیاهان دارویی است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان سمیرم ضمن تاکید بر لزوم ترویج استفاده از گیاهان دارویی ادامه داد: با توجه به اهمیت گیاهان دارویی در حوزه اقتصادی و سلامت، تولید و توسعه گیاهان دارویی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های توسعه پایدار شهرستان و استان جایگاهی شایسته داشته باشد و استفاده از این گیاهان باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

کشت گیاهان دارویی نادر در مراتع سمیرمکشت گیاهان دارویی نادر در مراتع سمیرم

*زرین گیاه و خواص آرامبخش آن

 زرین‌گیاه از گیاهان دارویی با ارزش شهرستان سمیرم است و به دلیل تاثیر درمانی در کاهش تب، درد مفاصل و روماتیسم از قدیم مورد توجه بوده است.

این گیاه خوش‌عطر و بو دارای اثرات درمانی دیگر از جمله تقویت حافظه، بالا برنده فشار خون، درمان سرگیجه، نیرو دهنده، رفع احساس صداهای مبهم در گوش، درمان سردرد، ضد بیماری‌های قلب، تقویت معده و کبد، رفع خستگی و ضد افسردگی، مفرح و نشاط آور، خوشبوکننده دهان، ضد تشنج و نیز دارای خاصیت ضد التهابی است.

کشت گیاهان دارویی نادر در مراتع سمیرمکشت گیاهان دارویی نادر در مراتع سمیرم

جوشانده یا شربت آن برای تقویت معده، کبد و تقویت هوش و همچنین برای تنگی نفس و استحکام لثه و دندان مفید است و سکسکه را آرام می‌کند و دم کرده گیاه تعریق بدن را افزایش می‌دهد که راه درمان سنتی سرماخوردگی‌های همراه با تب است و همچنین نوشیدن دم کرده زرین‌گیاه بعد از غذا به هضم آن کمک می‌کند.

این گیاه همانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند و به همین دلیل آرام‌بخش است.

روش مصرف این گیاه، روزی دو بار، هر بار حدود پنج گرم از برگ زرین‌گیاه را در قوری چینی ریخته، با یک لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه روی بخار دم کنید سپس تا گرم است آن را صاف کرده با کمی عسل یا نبات سفید یا نبات زعفرانی واقعی، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا بنوشید.

به گزارش فارس، روستای خینه از توابع بخش پادنای سمیرم در فاصله 80 کیلومتری جنوب سمیرم و در دامنه ارتفاعات دنا و زاگرس مرکزی قرار دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.