فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا-زنجفيل داراي طبيعت بسيار گرم بوده و به عنوان فرآورده اي گياهي، محرک و معرق مي باشد. 

زنجفيل يا زنجبيل قسمت زيرزميني(ريزوم) گياهي با نام علمي Zingiber officinalis و با نام عمومي Ginger است که از زمان باستان به عنوان دارو و غذا مورد استفاده بوده است.

زنجفيل داراي طبيعت بسيار گرم بوده و به عنوان فرآورده اي گياهي، محرک و معرق مي باشد.

اين خواص به همراه اثرات خوب ضد ميکروب و ضد درد آن، باعث شده که در تسکين و درمان سرماخوردگيبسيار مفيد باشد.

زنجفيل داراي خواص ديگري از جمله ضد تهوع و استفراغ در موارد حاملگي، ماشيني شدن و شيمي درمانياست و داراي اثر کاهش تورم مفاصل در آرتروز و دردهاي دست، پا، کمر و گردن مي باشد.

زنجفيل هم چنين داراي خاصيت ضد آلزايمر و کاهش غلظت خون است. اين خواص باعث شده اند تا صنايع داروسازي زيادي فرآورده هاي متنوعي از آن را به بازار عرضه کنند.

جديدا قطره اي از زنجفيل به نام آرومين(Arheumin) در ايران توليد شده که در آينده نزديک در داروخانه ها توزيع مي گردد و بدون نسخه در اختيار مصرف کنندگان قرار مي گيرد.

 

نعناع  نيز گياهي خوراکي و دارويي با نام علمي Menttha piperita است که در ايران به نام نعناع فلفليمشهور است. اين گونه نعناع در جهان به نام(mint) و يا(Pepper mint) ناميده مي شود.

اسانس نعناع داراي خاصيت ضد ميکروب قوي، ضد درد، ضد احتقان(گرفتگي بيني)، هضم کننده ي غذا، آرام بخش، ضد تهوع، ضد نفخ و اسپاسم مي باشد.

منتولمنتول

از نعناع دو نوع فرآورده در بازار دنيا وجود دارد؛ نوعي که به صورت خوراکي مصرف مي شود و داراي خاصيت ضد نفخ، درد و اسپاسم است و دوم، فرآورده هاي موضعي که به صورت لوسيون هاي پوستي و تنفسي مي باشند.

از فرآورده هاي موضعي موجود در بازار قطره منتول(Menthol) مي باشد که در داروخانه ها، بدون نسخه عرضه مي شود و براي عوارض سرماخوردگي بسيار اثربخش است.

موارد استفاده ي منتول که از اسانس نعناع تهيه شده است در سردرد، دردهاي اسکلتي، سرفه، گرفتگي بيني، کوفتگي و دردهاي حاصل از سرماخوردگي و تنگي نفس حاصل از آسم و يا حساسيت ها مي باشد.

اين محصول مي تواند به شکل بخور براي فضاهاي بسته با دستگاه بخور و يا بدون وجود دستگاه مورد استفاده قرار گيرد که در اين حالت گذشته از ضدعفوني کردن محيط، براي برطرف نمودن عوارض سرماخوردگي در محيط هاي جمعي بسيار مفيد است.

وي ادامه داد:

آويشن  گياهي با نام علمي Thymus vulgaris مي باشد که در جهان به نام Thyme مشهور است. اين گونه گياه در ايران به نام آويشن باغي مشهور است.

آويشن به علت وجود اسانس، حاوي ترکيبات فنلي با خاصيت بسيار قوي ضد ميکروب به خصوص ميکروب هاي تنفسي مي باشد.

آويشن از قديم به عنوان دارويي براي تسکين و درمان علايم و عوارض سرماخوردگي مصرف مي شده و در سال هاي اخير به شکل شربت آويش مصرف مي شود.

از طرفي، عسل داراي خاصيت ضد سرفه و خلط آور خوبي بوده و براي رفع گرفتگي صدا بسيار مفيد است. تحقيقات نشان داده اند که مخلوط آويشن و عسل، اثرات يکديگر را تقويت مي کنند و به همين دليل جديداً شربتي از مخلوط اين دو در ايران توليد شده و به نام هاني تيم (honeythyme) نامگذاري شده است. اين شربت داراي خاصيت خلط آور، ضد سرفه و رفع گرفتگي صدا مي باشد. توزيع اين شربت از آينده نزديک در داروخانه ها شروع خواهد شد.

دکتر صالحي افزود:

شلغمشلغم

شلغم  گياهي است با نام علمي Brassica napus و نام عمومي turnip از خانواده شب بو. قسمت مورد استفاده ي شلغم، ريشه ي متورم آن است که در ايران به نام شلغم مشهور مي باشد.

اين گياه داراي واريته هاي مختلف است که واريته Esculentha از آن، خوراکي مي باشد.

شلغم داراي خواص فراواني از جمله مُدر بودن، حل کننده ي بعضي سنگ هاي ادراري، ضد التهاب مثانه و ضد نقرس مي باشد.

بعضي از گياهان خانواده ي شب بو و از جمله شلغم داراي ترکيبات گوگردي هستند و به همين دليل داراي خاصيت ضد ميکروب و ويروس مي باشند، لذا پختن شلغم در مناطق سربسته باعث تبخير مواد گوگردي آن و در نتيجه کاهش ميکروارگانيزم هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا مي شود.

ضمن اين که مصرف خوراکي آن در زمستان مي تواند در جلوگيري و درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا موثر باشد.

همچنين مي توان از شلغم محصولي تهيه نمود که به عنوان ضد سرفه و خلط آور مفيد باشد براي اين کار شلغم را رنده مي کنند و با هم وزنش عسل، در ظرفي ريخته و مي پزند. از اين مخلوط مي توان روزي چندين نوبت و هر نوبت يک قاشق غذاخوري مصرف نمود. اين مخلوط براي کودکان نيز مفيد مي باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.