فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  


گلخانه هوشمند؛ راه حلی برای کشاورزی در بیابانگلخانه هوشمند؛ راه حلی برای کشاورزی در بیابان

محققان آمریکایی گلخانه‌ی هوشمندی طراحی کرده‌اند که قادر است آب مصرفی گیاهان را تنها از طریق رطوبت اندک هوای بیابان تامین کند.

به گزارش جی پلاس، با توجه به گستردگی بیابان‌های جهان و کاهش میزان بارش باران، کشاورزی در این مناطق امری غیرممکن تلقی می‌شود. از این رو استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی این مناطق مثل رطوبت هوا می‌تواند نیاز به آب گیاهان را در فضای گلخانه تامین کند.

در ساخت سیستم گلخانه‌ای هوشمند Roots Up از مواد با پایه طبیعی و ساده استفاده می‌شود. به گفته محققان، ورق‌های پلی‌کربنات نقش دیواره اصلی این گلخانه را به عهده دارند و برای ساخت قیف جمع‌آوری آب از پلاستیک طبیعی استفاده شده است.

در این سیستم، تولید آب تنها از طریق به دام انداختن هوای گرم و مرطوب در روز حاصل می‌شود که پس از کاهش دما در هنگام غروب، قسمت بالای گلخانه باز شده و از طریق اختلاف دمای داخل و محیط اطراف، رطوبت هوا به صورت شبنم از طریق قیف مرکزی جمع‌آوری می‌شود.

به کمک این سیستم گلخانه‌ای می‌توان روزانه به نسبت درصد رطوبت هوا تا حداکثر ۲۰۰ لیتر آب تولید کرد که این مقدار نه تنها می‌تواند نیاز روزانه گیاهان را تامین کند، بلکه می‌توان از آن بعنوان آب شرب نیز استفاده کرد.

محققان بدنبال جمع‌آوری بودجه برای تولید نمونه اولیه گلخانه هوشمند Roots Up هستند؛ هدف نهایی محققان ساخت ۱۰ گلخانه تا ماه نوامبر (آبان ماه) برای استفاده در مناطقی از اتیوپی است.

منبع: ایسنا

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.