فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹         
  

خبرگزاري آريا- در فرهنگ امروزي غربي از اسپند به دليل خاصيت قوي آن در مهار مونوآمين اکسيداز، استفاده مي شود.

در ترکيه، قسمت هايي از آن را خشک مي کنند و براي رفع «چشم زخم» در خانه و خودروهاي خود آويزان مي کنند. در ايران، آن را مي سوزانند و از دود آن براي پالايش هوا و همچنين، ذهن استفاده مي کنند. قرن هاست که در خاورميانه از آن به عنوان يک دارو استفاده مي شود.

کاربرد اسپند در طب سنتي گياهي ايران

اسپند مي تواند جنون را درمان کند. دود اسپند براي رفع دندان درد مناسب است. اسپند براي ترک اعتياد، درمان سرفه و تصفيه خون مفيد است. دود اسپند حساسيت را برطرف مي کند. اگر از آن طبق دستور العمل استفاده شود، به درمان آسم کمک مي کند. اسپند براي درمان اِدِم (تورم ناشي از جمع شدن مايعات اضافي در بافت هاي بدن) و درد سياتيک مفيد است. دانه هاي اسپند خواب آور هستند، باعث عرق کردن مي شوند، ضد کرم هستند و قاعدگي را تنظيم مي کنند.

اسپند خلط آور است؛ اسپند شير مادر را افزايش مي دهد، ادرارآور و بادشکن است. خوردن دانه هاي اسپند براي درمان صرع، جنون و ديگر بيماري هاي عصبي و رواني مفيد است.    

خوردن دانه هاي اسپند خيس شده در آب، براي هضم مواد ايجاد کننده اگزما، تصفيه خون و دفع خلط مفيد است.

37 گرم از دانه هاي اسپند را در 150 گرم آب بجوشانيد، سپس محلول بدست آمده را صاف کنيد و آن را با 100 گرم عسل و 70 گرم کنجد مخلوط کنيد؛ خوردن اين ترکيب براي آسم و درمان سرفه هاي خشک و  سرفه هاي خلطي مفيد است.

مقدار کمي از دانه هاي اسپند را با 30 برابر آب انگور ترکيب کنيد و آن را تا حدي بجوشانيد که ¼ از مايع باقي بماند؛ نوشيدن روزانه 10 گرم از اين ترکيب به مدت 30 روز، براي درمان تشنج بسيار مؤثر است.

براي کساني که درد سياتيک دارند، خوردن روزانه 7٫5 گرم از دانه هاي اسپند به مدت 15 روز، مؤثر خواهد بود. 

ترکيب دانه هاي اسپند، بذر کتان و عسل براي آسم تجويز مي شود.

اسپند براي درمان زودانزالي و احتلام (انزال منى در خواب) مفيد است.

هشدار: از مصرف بيش از 5-10 گرم از اسپند به شدت خودداري کنيد زيرا مصرف بيشتر از اين حد مي تواند سمي باشد.

Peganum_harmala_Baikonur_10Peganum_harmala_Baikonur_10

ترکيب شيميايي اسپند

اسپند حاوي آلکانوئيدهايي همچون هارمين، هارمالين و هارمال است. از لحاظ پزشکي، هارمالين دستگاه عصبي مرکزي را تقويت مي کند.

خواص درماني 

اسپند ضد باکتري، افزايش دهنده شير، تنظيم کننده قاعدگي، بادشکن، ادرارآور، از بين برنده کرم کدو است؛ براي بيماري هاي عصبي، صرع، جنون، فراموشي مفيد است؛ به درمان اِدِم و تسکين  درد سياتيک کمک مي کند و تصفيه کننده خون است.

عصاره اسپند براي ترس، فلج، صرع و انقباض ناگهاني ماهيچه اي مفيد است و به تسکين کمردرد و سياتيک کمک مي کند و براي کليه و رحم بلغمي مزاج (سرد و تر) نيز مفيد است. دانه اسپند ضددرد و براي معده درد مفيد است؛ اسپند تب بر نيز مي باشد.

نحوه استفاده

  • پودر اسفند: مصرف 5 تا 7٫5 گرم از اسپند کوبيده شده به مدت 15 شب، درد سياتيک را تسکين مي دهد. ترکيب پودر اسپند با بذر کتان و عسل نيز براي بيماران مبتلا به آسم مفيد است.
  • پودر دانه هاي اسپند: براي جلوگيري از نفخ، 10 گرم از دانه هاي اسپند را بکوبيد، 250 گرم عسل به آن اضافه کنيد و روزانه 3 قاشق چاي خوري از آن بخوريد. براي کنترل صرع، دانه هاي اسپند را بکوبيد و به مدت دوماه، عصرها، دو گرم از آن بخوريد.
  • ترکيب دانه هاي اسپند با گياهان ديگر: براي درمان خشکي صدا، 5 گرم اسپند را با 10 گرم زوفا و 25 گرم عسل ترکيب کنيد و روزي سه قاشق چاي خوري از آن بخوريد.
  • شربت ضد آسم: دو گرم اسپند را بکوبيد و با دو گرم پوره مخلوط کنيد. يک فنجان عسل و جوشانده ختمي، رازيانه، بنفشه و 30 گرم انجير به آن اضافه کنيد. اين شربت يک داروي ضد آسم بسيار مؤثر است.
  • جوشانده برگ هاي اسپند: اين جوشانده براي درمان جراحت مؤثر است.
  • اسپند خيس خورده: براي تصفيه خون و رفع اگزما مفيد است.
  • جوشانده اسپند و آب انگور: 450 گرم اسپند را با 15 کيلوگرم آب انگور بجوشانيد و بگذاريد ¾ مايع بخار شود؛ مصرف روزانه دو گرم از اين ترکيب به مدت يک ماه، براي درمان سردرد مزمن و کنترل سرع مفيد است.
  • دم کرده گياه اسپند: براي جلوگيري از ضعف ماهيچه ها، دم کرده اسپند را روي آنها بماليد. مصرف دم کرده اسپند به همراه روغن کنجد، به درمان بيماري هاي ريوي و کبد کمک مي کند.

syrian-rue-peganum-harmalasyrian-rue-peganum-harmala

  • ترکيب ماساژي: 5 گرم اسفند را با 15 گرم شويد، 15 گرم دارچين، 10 گرم دانه شبدر زرد شيرين و 5 گرم خسرودار (ريشه جوز) بجوشانيد. پس از سرد شدن، آن را روي آن قسمت از بدن که دچار تشنج شده است، بريزيد و ماساژ دهيد.
  • ترکيب ماساژي: 50 گرم دانه اسپند را کمي بکوبيد طوري که کاملا پودر نشود و آن را به آب در حال جوشيدن اضافه کنيد. بگذاريد نيمي از مايع بخار شود. ترکيب باقي مانده را با 200 گرم روغن کنجد مخلوط کنيد و آن را روي قسمت هاي فلج بدن بيمار بماليد.
  • مرهم دانه هاي اسپند: براي تسکين درد مفاصل، 10 گرم دانه اسپند را با 10 گرم مرزنجوش، 10 گرم دارچين و 10 گرم دانه شبدر زرد شيرين ترکيب کنيد و بکوبيد. با اضافه کردن کمي روغن، مرهم آماده مي شود.
  • عصاره اسپند:  ماساژ با اين عصاره براي ترس، ضعف، صرع و گرفتگي ناگهاني عضلات مفيد است.
  • حمام گياهي: اگر قسمتي از بدن لمس شده است، ميزان برابري از دانه هاي اسپند، مرزنجوش، دارچين، برگ هاي پرتقال تلخ، سُداب، اسطوخودوس، بادرنجبويه، برگ هاي گل ختمي را با هم ترکيب کنيد و بجوشانيد؛ پس از سرد شدن از بيمار بخواهيد که در آن بنشيند. اين حمام گياهي براي بيماران فلج مفيد است.
  • ترکيب شوينده: جوشانده ريشه اسپند براي از بين بردن شپش کاربرد دارد.
  • داروي مؤثر براي اعصاب: براي کنترل خستگي ذهني  و فيزيکي و بازيابي انرژي جواني، 5 گرم از پودر اسپند را با 5 گرم زنجبيل، 5 گرم ميخک، 15 گرم دانه ريحان، 10 گرم بادرنجبويه و 5 گرم هل ترکيب کنيد و بکوبيد. آن را با 250 گرم عسل مخلوط کنيد و روزي سه قاشق چاي خوري از آن بخوريد.     

79276-236807-140231159479276-236807-1402311594

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.