فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

خبرگزاري آريا- فوايد و خواص گياه رزماري براي بدن انسان,درمان استرس، پيشگيري از زوال عقل و سرطان و جلوگيري از طاسي از جمله فوايد رزماري هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا،رزماري گياه شناخته شده‌اي است که به طور معمول در آشپزي و براي معطر کردن مواد خوراکي مصرف مي‌شود.
رزماري به طور طبيعي در مناطقي با آب و هواي گرم و آفتابي آسيا و مديترانه رشد مي‌کند. برگ‌هاي رزماري به طور معمول به عنوان ادويه و چاشني مواد خوراکي استفاده مي‌شوند چرا که طعم شيرين و معطر دارند.
گياه رزماري علاوه بر داشتن کاربرد در آشپزي داراي خواص بيشماري براي سلامتي است که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
رايحه درماني: گاهي اوقات افراد براي دور کردن استرس از خود نياز دارند بوي مطبوعي را استشمام کنند. روغن رزماري اغلب در رايحه درماني استفاده مي‌شود و در پاکسازي ذهن و آرام ساختن آن موثر است.
بررسي انجام شده روي 20 فرد بزرگسال نشان داد استشمام بوي روغن رزماري مي‌تواند فعاليت‌هاي امواج مغز را افزايش دهد، احساس گيجي را کاهش داده و حتي حس و حال فرد را بهبود بخشد
نتيجه يک بررسي ديگر حاکي از آن است که عصاره برگ گياه رزماري در درمان و پيشگيري از زوال عقل و بهبود عملکرد شناختي مغز در ميان افراد بزرگسال موثر است.
خاصيت ضدسرطاني: علاوه بر تاثير رزماري بر وضعيت رواني،‌ اين گياه مي‌تواند براي مقابله با بيماري جسمي نيز مورد استفاده قرار گيرد.
طبق مطالعه انجام شده روي موش‌ها رزماري مي‌تواند با قابليت کاهش گسترش سلول‌هاي سرطاني براي درمان سرطان پوست استفاده شود. همچنين عصاره اين گياه در متوقف ساختن رشد سلول‌هاي سرطاني از قبيل تومور ريه کاربرد دارد.
تاثير ضدطاسي: اين بيماري موجب از دست رفتن موها مي‌شود که براي اکثر افراد قابل تحمل نيست.
هر چند نتايج به دست آمده از يک بررسي نشان مي‌دهد رزماري مي‌تواند در درمان اين بيماري موثر باشد.
در مطالعه انجام شده روي 43 فرد مبتلا به طاسي از آنان درخواست شد تا کف سر خود را با روغن رزماري، آويشن، اسطوخودوس و سدر براي مدت هفت ماه ماساژ دهند که در نيمي از آنان مشاهده شد موهايشان رشد کرده است.
استفاده دارويي از رزماري در اکثر نقاط جهان شناخته شده است. در آلمان استفاده از روغن اين گياه براي رفع مشکلات گردش خون و درد مفصل مورد تاييد قرار گرفته است.
همچنين استفاده از برگ‌هاي آن براي درمان مشکلات گوارشي توصيه مي‌شود.
در حالي که گياه رزماري براي سلامتي مفيد است نمي‌توان مصرف آن را براي همه افراد توصيه کرد. اين گياه بايد به ميزان پايين مصرف شود. مصرف اين گياه براي زنان باردار و افراد مبتلا به فشارخون توصيه نمي‌شود.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.