فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


نشست خبری رئیس شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که در این نشست چمران در خصوص بوستان مادر، انتخابات هیأت رئیسه شورا و همچنین انتخابات آتی ریاست شورای‌عالی استان‌ها پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.
قطع ۴ هزار درخت در جنت آبادقطع ۴ هزار درخت در جنت آباد
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: مهدی چمران در نشست خبری خود که با حضور جمعی از خبرنگاران از رسانه‌های تصویری، مکتوب و شنیداری صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره مهمترین مسائل شهر تهران گفت: اولین مسئله مهم شهر تهران، شهرسازی است. البته ترافیک، وضعیت هوا و بافت فرسوده هم مهم است، اما دلیل اولیه همه این مشکلات، بحث شهرسازی ماست.

وی ادامه داد: ما می توانستیم در گذشته با شهرسازی خوب همه این مشکلات را حل و تنظیم کنیم و با اصلاح شهرسازی امروز نیز می توانیم دست‌ کم از گسترش این مشکلات در آینده جلوگیری کنیم. شهرسازی یعنی عدالت شهری؛ یعنی هر چیزی باید به اندازه خود و در جای خود باشد؛ خیابان، ترافیک، ساختمان، فضای سبز و ... همه در جای خود و به اندازه خود و حساب شده باشد، حتی کابل کشی برق و لوله کشی آب و گاز هم در شهرسازی باید دیده شود.

چمران افزود: علاوه بر این مسائل روانی و اجتماعی و فرهنگی نیز در شهرسازی باید لحاظ شود. این در کشورهای دیگر هم رعایت می شود و در کشور ما به ویژه با اعتقادات ما باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر نیز در شهرسازی پرداخته شود. اما ما در تهران چنین چیزی نداشتیم و از سال 49 طرح جامع نداشتیم و همه مشکلات به دلیل فقدان برنامه شهری ایجاد شده است.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: اولین دغدغه ما در بدو ورود به شورای شهر در سال 82 تهیه طرح جامع بود. آن زمان گفتند که وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان مسئول تهیه این طرح، بودجه مورد نیاز را در اختیار ندارد، اما ما گفتیم شهرداری بودجه این کار را تامین کند و هر زمان وزارت مسکن بودجه داشت، این پول را به شهرداری پس بدهد که در زمان وزارت سعیدی کیا، 12 میلیارد تومان هزینه‌ای که شهرداری برای تهیه طرح جامع پرداخته بود، به شهرداری پس داده شد.

وی در ادامه گفت: اکنون نیز مهمترین دغدغه ما اجرای صحیح طرح جامع و تفصیلی به عنوان اساسنامه و قانون اساسی شهر است. اگر هم این طرح اشتباهی دارد – که قطعا دارد و همین امروز در جلسه شورای عالی شهرسازی، 16 بند طرح تفصیلی نیازمند اصلاح تشخیص داده شد – باید اصلاح شود، ولی این طرح ملاک عمل باشد. چون اگر طرح تفصیلی نباشد، مشکلاتی که تهران اکنون با آنها دست به گریبان است، تشدید می شود.

چمران مشکل بعدی تهران را بحث ترافیک و حمل و نقل عمومی دانست و گفت: در بودجه 93 بودجه بالایی برای گسترش خطوط مترو و اتوبوس دیده شده است، اما دولت نیز باید سهمی از هزینه های این موضوع را بپردازد که متاسفانه تا کنون سهم خود را به تمامی پرداخت نکرده و امیدواریم امسال سهم دولت به شهرداری پرداخته شود.

وی تاکید کرد: با اصلاح حمل و نقل عمومی، مشکل آلودگی هوا نیز تا حد زیادی مرتفع می شود و با اقداماتی که سازمان محیط زیست و شهرداری در بحث فضای سبز انجام می دهند، این مشکل کمتر نیز خواهد شد.

رئیس شورای شهر در ادامه به مسئله بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر ما بافت های فرسوده است که خدا نکند زلزله ای داشته باشیم، چون این بافت ها فاجعه ایجاد می کنند. در سال های گذشته عدم دریافت عوارض ساخت و ساز از بافت های فرسوده را تصویب کردیم که بعدا مجلس 50 درصد تخفیف عوارض ساخت و ساز در بافت های فرسوده توسط شهرداری ها را برای کل کشور تصویب کرد، اما اکنون ما 100 درصد بخشودگی داریم. قرار بود مبلغ 50 درصد تخفیفی که شهرداری ها می دهند را دولت پرداخت کند، اما دولت در هیچ سالی هیچ رقمی به هیچ شهری نپرداخته که این آسیب های فراوانی به شهرداری ها زده است.

وی درباره احتمال جابجایی فرودگاه مهرآباد گفت: اکنون زمینه جابجایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد. باید زیرساخت های این مسئله در فرودگاه امام فراهم شود و بعد درباره آن تصمیم بگیریم. ضمن اینکه ما یک فرودگاه داخلی نیز لازم داریم که باید جانمایی و پیش بینی شود.

جلسات یکشنبه باز هم بدون خبرنگاران/ تهران خود را موظف به کمک به خرمشهر می‌داند

چمران در ادامه نشست خبری خود درباره شناسنامه فنی ساختمان گفت: ما شناسنامه فنی را در شورای دوم قبل از سازمان نظام مهندسی و شورای عالی شهرسازی تهیه کردیم و به این دو نهاد ارائه دادیم و آنها هم با اصلاحاتی جزئی آن را تصویب کردند، اما به آن گونه که ما انتظار داشتیم، عملی نشد.

وی ادامه داد: عملی کردن شناسنامه فنی تنها به دست شهرداری نیست، بلکه مالک و نظام مهندسی باید همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند. شناسنامه فنی باید برای همه ساختمان ها وجود داشته باشد و بدون آن، ساختمان ناقص است. آنچه اکنون انجام شده، به عقیده من کامل نیست و ما پیگیر عملی شدن این شناسنامه هستیم.

چمران درباره شبانه روزی شدن مساجد گفت: در حال حاضر نیز مساجد شبانه روزی هستند اما ما با شهرداری این بحث را داشتیم که مساجدی که سرویس های بهداشتی در آنها ساخته می شود، روزها باز باشند و مردم بتوانند از آنها استفاده کنند، اما تصمیم گیری در این زمینه بستگی به خود مساجد دارد.

وی همچنین درباره کمک رسانی شهرداری ها به یکدیگر در حوادث غیرمترقبه گفت: تهران از زمان جنگ، معین خرمشهر بوده و بر این اساس هنوز خود را موظف به کمک به بازسازی خرمشهر می داند. ما در شورای عالی استان ها حدود 3 ماه پیش بعد از یکی از این زلزله های اخیر مصوب کردیم که در حوادث غیرمترقبه به شرط درخواست کمک استان محل حادثه، شهرداری ها می توانند به کمک بروند و دیگر منتظر دستور دولت نباشند.

رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: این کار اکنون می تواند عملی شود، اما ما در متن مصوبه نوشتیم که اگر نیازی به دریافت مجوزی در این خصوص هست، شهرداری نسبت به کسب آن اقدام کند و همین امروز تماسی با وزارت کشور برقرار شد که اجازه دولت را نیز در این خصوص داشته باشیم.

چمران درباره علنی برگزار شدن جلسات یکشنبه شورای شهر گفت: در شورا تصمیم گرفته شد که به دلیل برخی مسائلی که در شورا مطرح می شود، جلسات یکشنبه بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود. البته این جلسه غیرعلنی نیست، بلکه مدعوین خاص دارد. خیلی وقت ها ما مصوبه ای نداریم و اعضای شورا تنها می خواهند بنشینند با همدیگر همفکری کنند، بنابراین بهتر است این جلسات به همان شیوه پیشین برگزار شود.

انتخاب شهردار توسط مردم مغایر قانون است/ شورای شهر نباید به باشگاه سیاسی تبدیل شود

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت توسط مردم، اظهار داشت: قطعا و یقیناً شوراها موافق این طرح نیستند و ما نیز دوستانه به دولت و وزارت کشور توصیه می‌کنیم که از این بند در قانون جدید بگذرند.

رئیس شورای عالی استان‌ها یادآور شد: شوراهای شهر برای انتخاب یک شهردار متخصص تشکیل شده‌اند و آن شهردار نباید تنها یک آدم محبوب و شناخته شده در زمینه‌های مختلف باشد بلکه باید یک مدیر و آشنا به شهر باشد.

چمران افزود: 1084 شهر در کشور داریم که در این شهرها، شهرداران توسط شورای شهر انتخاب می‌شوند و اگر شورا حق نظارت نداشته باشد، آن شورا باید منحل شود و اگر این نظارت را داشته باشد می‌تواند شهردار را در بازه زمانی مشخصی استیضاح و برکنار کند بنابراین مجددا باید انتخابات شهردار توسط وزارت کشور برگزار شود که این پروسه وظایف این وزارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: با انتخاب شهردار توسط مردم، پروسه پیچیده‌ای شکل می‌گیرد و مطمئناً این بند در طرح‌ جدید حساب نشده و فکر نشده تدوین شده است.

وی گفت: راه‌های رفته را نباید بازگردیم؛ باید به سمت تکامل پیش برویم در حال حاضر ما دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستیم.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: شهرداران توسط شوراها انتخاب می‌شوند و برای اداره شهر منابع مالی آن را تأمین می‌کنند که در حال حاضر آبادانی شهرها بیشتر از زمانی شده است که شهرها توسط دولت اداره می‌شد.

چمران خاطر نشان کرد: این طرح با اصل 44 قانون اساسی نیز مغایرت دارد و ما نیز رایزنی‌های خود را برای حذف این بند از طرح با دولت و وزارت کشور خواهیم داشت تا به مجلس نرود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان بدهی دولت به شهرداری‌ تهران خاطر نشان کرد: میزان دقیق این بدهی را در حال حاضر نمی‌دانم ولی بر اساس اعلام رحمت‌الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دولت 1600 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است ولی دولت نیز اعتقاد دارد بخشی از آن بدهی محسوب نمی‌شود.

وی درباره بدهی‌های شهرداری به مردم نیز اظهار داشت: این بدهی‌ها مشخص نیست ولی برای انجام پروژه‌ها در 4 سال گذشته شهرداری 35 هزار میلیارد تومان بدهکار بوده است.

چمران خاطر نشان کرد: بدهی به پیمانکاران نیز عمدتاً پرداخت شده است و در حدود 1000 تا 1200 میلیارد تومان چرخش دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها درباره انتخابات شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: اواخر دی ماه انتخابات دور دوم رئیس شورای عالی استان‌ها برگزار می‌شود.

وی در خصوص انتخابات شورایاری محله‌ها افزود: در این خصوص مکاتباتی با رحمانی فضلی وزیر کشور داشته‌ایم تا انتخابات با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شود. پیشنهاد داده‌ایم که نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان ناظر در انتخابات حضور داشته باشند.

چمران درباره اهمیت سلامت شهروندان در شورای شهر نیز اظهار داشت: سیاست ما در شورای شهر برای سلامت شهروندان سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و برای کاهش آلودگی هوا تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وی درباره پارازیت خاطر نشان کرد: در این خصوص در شورای امنیت کشور نیز حضور داشتم و این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است، در آنجا درباره پارازیت و ضررهای آن بحث شد و حتی گوشی‌ها نیز دارای پارازیت‌هایی هستند که برای انسان مضر است.

چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر تأثیر حضور هنرمندان و ورزشکاران در شورای شهر گفت: اینکه فردی ورزشکار باشد نمی‌توان گفت که تخصص لازم را برای اداره شهر ندارد. درست است که از برند ورزشکاری یا هنرمندی خود برای حضور در شورای شهر استفاده کرده است ولی مطمئناً تخصص لازم را به دست خواهد آورد؛ به عنوان مثال آقای خادم یکی از بهترین و متخصص‌ترین افرادی بود که در شورای شهر تهران با صداقت خدمت کرد و با تخصص کامل در کمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه حضور داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عنوان کرده‌اند شورای شهر به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده است، گفت: شورای شهر به یک باشگاه سیاسی تبدیل نشده است اگر چه در سالیان گذشته اینطور مطرح می‌شد. افرادی که در شورای شهر هستند تفکر سیاسی خاص خود را دارند ولی در مسائل شهری دیگر مسائل سیاسی دخالتی ندارد به عنوان مثال وقتی که باغی را از بین می‌برند، فرقی ندارد که چه سیاستی طرف مقابل دارد بلکه تمام تفکرات به حل مشکلات شهری است.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شهردار تهران در انتخاب شما به عنوان رئیس شورای شهر نقش مهمی داشتند، گفت: انتخابات به شکل علنی برگزار شده است و اگر اینطور مطرح می‌شود پس باید گفت در دوره‌های گذشته نیز افراد دیگری در انتخاب رئیس شورا نقش داشته‌اند ولی در کل اینطور نیست و بنده آقای شهردار را خیلی وقت است ندیده‌ بودم و در زمان ملاقات از مقام معظم رهبری با شهردار تهران گفت‌وگویی داشتم.

شهرداری در آتش سوزی خیابان جمهوری مقصر شناخته نشد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گزارش کامل آتش سوزی خیابان جمهوری به شورا ارائه شده، گفت: شهرداری در این حادثه مقصر شناخته نشد.

چمران در ادامه نشست خبری، درباره حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری گفت: حدود پنج ماه پیش گزارش مفصلی از این حادثه با همه جزئیات به شورا ارائه شد که در آن حادثه شهرداری مقصر فوت دو شهروند شناخته نشد.

وی در ادامه درباره مگس های سفید گفت: من با دیدن عسلک پنبه در بلوار کشاورز یاد کرخه کور افتادم که رودی است در جنوب که در تابستان از گرما پشه ندارد، ولی در زمستان پشه دارد و در دوران جنگ وقتی ما سوار قایق می شدیم، دهانمان را باز نمی کردیم، زیرا یک توده از این مگس ها وارد دهان ما می شد.

چمران افزود: آقای شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری برای شخص من توضیح داد که به علت کشت و کارهای جنوب تهران، این مگس ها با جریان باد می آیند و روی درخت ها می نشینند و یکی از دلایل افزایش جمعیت آنهاَ، کمبود آب و خشکسالی است. راه مبارزه با آنها هم شستشوی درختان است، زیرا امکان سم پاشی به دلیل مسمومیت شهر نیست. ما نیز از شهرداری همان موقع خواستیم با همان میزان اندک آب باقیمانده در چاه های خشک، این درختان را شستشو دهند.

رئیس شورای شهر درباره کمبود مدرسه در شهرک ها گفت: وقتی انبوه سازی می شود و حدود 400 واحد مسکونی ساخته می شود، باید مدرسه، مسجد و نمازخانه، درمانگاه، ورزشگاه و ... را نیز برای این مجموعه پیش بینی کنند. شهرداری این انبوه سازان را موظف به ساخت مدرسه می کند. اما برخی انبوه سازان از سال های قبل سر این موضوع با شهرداری درگیرند، زیرا شهرداری به دلیل عدم ساختن مدرسه به آنها پایان کار نمی دهد.

شهرداری در آتش سوزی خیابان جمهوری مقصر شناخته نشد

چمران درباره حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری گفت: حدود پنج ماه پیش گزارش مفصلی از این حادثه با همه جزئیات به شورا ارائه شد که در آن حادثه شهرداری مقصر فوت دو شهروند شناخته نشد.

وی در ادامه درباره مگس های سفید گفت: من با دیدن عسلک پنبه در بلوار کشاورز یاد کرخه کور افتادم که رودی است در جنوب که در تابستان از گرما پشه ندارد، ولی در زمستان پشه دارد و در دوران جنگ وقتی ما سوار قایق می شدیم، دهانمان را باز نمی کردیم، زیرا یک توده از این مگس ها وارد دهان ما می شد.

چمران افزود: آقای شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری برای شخص من توضیح داد که به علت کشت و کارهای جنوب تهران، این مگس ها با جریان باد می آیند و روی درخت ها می نشینند و یکی از دلایل افزایش جمعیت آنهاَ، کمبود آب و خشکسالی است. راه مبارزه با آنها هم شستشوی درختان است، زیرا امکان سم پاشی به دلیل مسمومیت شهر نیست. ما نیز از شهرداری همان موقع خواستیم با همان میزان اندک آب باقیمانده در چاه های خشک، این درختان را شستشو دهند.

رئیس شورای شهر درباره کمبود مدرسه در شهرک ها گفت: وقتی انبوه سازی می شود و حدود 400 واحد مسکونی ساخته می شود، باید مدرسه، مسجد و نمازخانه، درمانگاه، ورزشگاه و ... را نیز برای این مجموعه پیش بینی کنند. شهرداری این انبوه سازان را موظف به ساخت مدرسه می کند. اما برخی انبوه سازان از سال های قبل سر این موضوع با شهرداری درگیرند، زیرا شهرداری به دلیل نساختن مدرسه به آنها پایان کار نمی دهد.

ناجا سهم خود از بوستان ولایت را واگذار نکرده است/ اسم بوستان مادر را گوگل گذاشته!

چمران در ادامه نشست خبری خود درباره تعیین تکلیف بوستان ولایت گفت: بوستان ولایت متعلق به ناجا، ارتش و سازمان هواپیمایی کشوری بوده که ناجا هنوز سهم خود را از این پارک واگذار نکرده است. هواپیماها نیز قابلیت جابجایی ندارد.

وی ادامه داد: ما در شورا حتی بودجه تعیین کردیم که سهم ناجا خریداری شود، اما شهرداری و نیروی انتظامی به توافق نرسیدند و سهم یک سومی ناجا از پارک همان طور باقی مانده است. بنابراین اجازه ساخت و ساز در این پارک را نداریم.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: در نتیجه نباید بگوییم شهرداری این سهم را به فروش رسانده یا انتقال داده، بلکه وضعیت سابق همچنان در آنجا حاکم است. البته سازمان هواپیمایی کشوری هم با اینکه سهم خود را فروخته، اما هنوز نسبت به این واگذاری اعتراض دارد.

رئیس شورای شهر تهران درباره طرح موضعی بوستان ولایت، گفت: اینکه در این پارک چه اتفاقی بیفتد و چه چیزی ساخته شود، هنوز معلوم نیست و طرحی برای آن تهیه نشده،‌ بلکه مشاور در حال کار و مطالعه است. اما چیزی که مسلم است، اینکه کاربری غالب این بوستان، فضای سبز خواهد بود. البته خدمات نیز در آن مورد نیاز است، زیرا ساختن جنگلی که هیچ چیزی در آن نباشد، مشکلات امنیتی ایجاد می کند. بنابراین کاربری بوستان ولایت باید طبق طرح تفصیلی باشد.

وی درباره بوستان مادر نیز گفت: من اصلا نمی دانم چه کسی اسم این پروژه را بوستان مادر گذاشته، می گویند کار گوگل بوده است! پهنه این بوستان در طرح تفصیلی R و S است. در سال 72 چند صد درخت در این ملک قطع شده و قرار بوده تبدیل به پارک و دریاچه شود و در آن قایق بیندازند، اما سرمایه گذار منصرف شده و این کار انجام نشده است.

چمران اضافه کرد: شهرداری مدعی است ما بر اساس طرح تفصیلی کار کرده ایم، معترضان ساخت و ساز در این زمین نیز می گویند این زمین در طرح جامع در پهنه G بوده و شهرداری نمی توانسته تغییر پهنه بدهد. این اختلاف بین شورای عالی شهرسازی و شهرداری وجود دارد که پرونده آن به دادگاه رفته است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه درباره مغایرت های طرح جامع و تفصیلی گفت: مشاور از سال 80 روی طرح جامع شروع به کار کرده بود و در سال 85 این طرح به تصویب رسید و در سال 90 و 91 طرح تفصیلی به تصویب رسید. در این مدت تغییرات بسیاری در تهران رخ داده که باید تدقیق می شد، مثلا خط محدوده یا مرزهای شهری که از وسط خانه مردم رد می شد را باید برمی داشتیم و عوامل فیزیکی مشخص مثل نهر آب، خیابان، ریل راه آهن و ... به عنوان مرز تعیین شد. همچنین بسیاری از پهنه های مسکونی نیز به پهنه فضای سبز (G) تبدیل و این پهنه تقریبا دوبرابر شد. مقداری از پهنه های G نیز بر اساس ضوابط یا شرایط به R و S تبدیل شد. در جریان این تدقیق و تغییر مقیاس از مقیاس یک ده هزارم به یک دو هزارم، حدود 2000 مورد از این محدوده بندی های طرح تفصیلی تغییر کرد.

چمران در ادامه درباره قطع درخت توسط سازمان هواشناسی در منطقه 21 گفت: می گویند سازمان هواشناسی قصد اصلاح این زمین را دارد، اما متاسفانه درخت ها قطع شده و سازمان پارک ها شکایت رسمی از آنها کرده است. مسئولان هواشناسی دیروز به جلسه شورا آمدند و نقشه های طراحی شده خود را نشان دادند که قصد درخت کاشتن دارند، اما بی سلیقگی کرده اند که درخت قطع کنند و دوباره بکارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: مسئولان هواشناسی می گویند درخت ها نامناسب و خشک بوده، اما هر قطع درختی باید با اجازه شورا باشد و برخی از مالکان حتی برای قطع یک درخت هم به شورا می آیند و برایشان ورودی به نحوی طراحی می کنیم که یک درخت هم قطع نشود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در جنت آباد هم 4000 درخت سوزنی برگ که شهرداری آنها را می کارد، قطع شده است. در این مورد صاحب ملک رفته از دادگاه حکم گرفته و با حکم قاضی و حضور پلیس درخت ها را قطع کرده اند. در حکم هم عبارت «قلع و قمع درختان» ذکر شده است.

چمران افزود: در این مورد هم شهرداری اعتراض کرده و سازمان پارک ها به دادگستری شکایت کرده است. ما هم به دادگاه قضات شکایت کرده ایم که این قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت هم بوده که زیر پا گذاشته شده است.

وی درباره کاشت درخت در املاک لم یزرع توسط شهرداری گفت: شهرداری اجازه هر نوع آبادانی در شهر را دارد. وقتی زمینی خالی افتاده، شهرداری در آن درخت می کارد و کار خوبی می کند. اگر برخی ادعای مالکیت روی این زمین ها دارند، آن را بسازند، وگرنه آن را به صورت آشغالدانی و سگ دانی رها می کنند که خوب نیست.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: البته این درختکاری اکنون برای شهرداری ایجاد مشکل کرده، زیرا مالک می خواهد ملک خود را بسازد و در پهنه فضای سبز هم نیست. اما همسایگان مخالف هستند که فضای سبز از بین برود. بسیاری مواقع ما شهرداری را مکلف به خرید این املاک می کنیم تا از این قبیل مشکلات پیشگیری کنیم.

به گزارش فارس در انتهای این نشست، تصویر چاپ شده شهید چمران به مناسبت هفته دفاع مقدس به رسم یادبود از سوی سید نظام‌الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس به برادر این شهید اهدا شد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.