فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

از زمانی که شهرداری تهران مجبور به تامین هزینه های کلان نگهداری و توسعه این کلانشهر شد، باغهای تهران، هر روز آب می روند، فروش باغات و صدور مجوز تبدیل فضای سبز به برج و آپارتمان یکی از راه های درآمدزایی برای این نهاد شده. ظاهرا شورای شهر چهارم پایتخت، جلوی این روند را گرفته.

بررسی کارنامه یک سال اخیر شورای شهر تهران درباره حفظ باغات تهران نشان می دهد تمرکز بر یکی دو پرونده بزرگ درباره تغییر کاربری باغات تهران، توانست توجه شهروندان و مسئولان را جلب کند.

تغییر فضای سبز در اراضی باغ معنوی جمشیدیه و تبدیل آن به آپارتمان توسط یک بانک دولتی و صدور مجوز این کار توسط کمیسیون ماده 5 به ریاست شهردار تهران، اولین موردی بود که شهروندان تهرانی را هوشیار کرد؛ دارند ریه های تهران را خشک می کنند و به جای آن، برج می سازند.

با لغو مجوز ساخت و ساز در باغ معنوی، دومین پرونده بزرگ علیه تبدیل یک پارک عمومی به آپارتمان کلید خورد. پرونده بوستان مادر واقع در منطقه غرب تهران، در شورای شهر تهران با تذکر محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر کلید خورد.

با پیگیری اعضای شورای شهر، پرونده ساخت و ساز در بوستان مادر هم به شورای عالی شهرسازی و معماری رفت و کاشف به عمل آمد، هیچ مجوزی برای ساخت و ساز در این اراضی سبز، صادر نشده و تنها یک توافق نامه تک برگی، سرنوشت بوستان مادر را از فضای سبز به آپارتمان تغییر داده. این پرونده هنوز با وجود مخالفت وزیر راه و شهرسازی و معاونش، برای توقف عملیات ساخت و ساز، همچنان باز است و ماشینهای ساختمان سازی، کار می کنند.


17 پرونده فضای سبز در کمیته محیط زیست

مرکز رسیدگی به پرونده های قلع و قمع درختان و تغییر کاربری اراضی باغات به مسکونی، تجاری و اداری، کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر است. بررسی ها نشان می دهد این کمیته که با ریاست محمد حقانی برگزار می شود در طول یک سال ابتدای فعالیت خود، تاکنون 17 پرونده را در دستور کار قرار داده است.

حقانی درباره این پرونده ها به خبرآنلاین می گوید: عموما در بازدیدهای منطقه ای یا گزارش شهروندان، با مواردی برخورد می کنیم که نیاز است سریعا نمایندگان شورا ورود پیدا کنند و جلوی تغییر کاربری و قطع درختان و اشجار را بگیرند. پیش آمده که در بازدید سرزده ای مناطق، به مواردی برخوردیم که نیاز بود همان ساعت، عملیات ساخت و ساز در باغها متوقف می شد. ما فعالیتهایی از این دست را مستند می کنیم تا در صورت لزوم به اطلاع شهروندان برسانیم.

او درباره پرونده های فضای سبز در کمیته متبوع خود توضیح می دهد: بیشتر این پرونده ها درباره تغییر کاربری است و برخی نیز مربوط به قطع و خشکاندن اشجار می شود. برخی از این پرونده ها به ثمر رسیده و بعضی دیگر هنوز در مراحل اداری قرار دارند، ولی در اکثر این موارد، دستور توقف عملیات صادر شده و برای تعیین تکلیف منتظر تصمیمات مراجعی از جمله دادگاه ها هستیم.

حقانی، 17 مورد پرونده بررسی باغات و اشجار در کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران را به این قرار اعلام کرد:

مورد قابل بررسی

نشانی

منطقه

وضعیت فعلی

تغییر کابری باغ 7.1 هکتاری (بوستان مادر)

خیابان آیت الله کاشانی

5

صدور دستور توقف عملیات از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری

تغییر باغات فرحزاد

باغی واقع در خیابان صحرای شمالی

2

توقف عملیات

تغییر فضای سبز

جنت آباد- بلوار آزادگان

5

توقف عملیات و تذکر به شهرداری منطقه

بوستانهای شبنم و قرقاول

خیابان پاسداران

3

توقف عملیات و پیگیری پرونده

تغییر کاربری باغ خصوصی

خیابان شهید باهنر

1

توقف عملیات

خشکاندن باغ خصوصی

خیابان دربند-خیابان شکیبا

1

توقف عملیات و تذکر به شهرداری منطقه

خشک کردن تعمدی اشجار

خیابان محمودیه

1

جلوگیری از خشکاندن اشجار-تذکر به مالکان

قطع اشجار

محله درکه

2

جلوگیری از قطع اشجار

تغییر کاربری باغ خصوصی

بزرگراه ارتش نرسیده به مینی سیتی

1

توقف عملیات- پرونده همچنان باز است

تغییر باغ خصوصی

خیابان 32 منشعب از خیابان فیضیه

1

توقف عملیات

قطع اشجار و سوزاندن درختان

ارتفعات وردیج

22

جلوگیری از قطع اشجار-تشکیل پرونده و بررسی مورد

تخریب باغات خصوصی

منطقه طرشت

2

جلوگیری از تخریب- تذکر به منطقه

تغییر باغ خصوصی

محله اسکندری جنوبی

11

بررسی مورد و تشکیل پرونده

تغییر باغ خصوصی

خیابان سعادت آباد- خیابان عنصری دوم

2

توقف عملیات- تشکیل پرونده

تغییر کاربری باغ خصوصی

کلیومتر 9 جاده مخصوص کرج

21

توقف عملیات- تشکیل پرونده

تغییر کاربری باغ خصوصی- خشکاندن اشجار

خیابان بسیج- زمین ورزشی شهدای گمنام

20

بررسی مورد- گفتگو با اهالی- تذکر به منطقه

تغییر کاربری بوستان جبهه

محله الهیه

1

تشکیل پرونده

تغییر کاربری باغات خصوصی

محله کن

5

توقف عملیات- تشکیل پرونده و ارجاع به کمیته

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.