فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین میرزایی ندوشن امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اعلام كرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان در زمینه گیاهان دارویی، سهم ایران از تجارت گیاهان دارویی تنها 60 میلیون دلار است.
رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع كشور افزود: در حالی كه سهم تجارت جهانی گیاهان دارویی 100 میلیارد دلار بوده و تا سال 2050 به 5 تریلیون دلار می‌رسد.
میرزایی افزود: ایران با داشتن 10 هزار گونه از نظر تنوع گیاهی در دنیا برتری دارد كه این رقم معادل كل گونه گیاهی منطقه اروپا است.
وی افزود: 2 هزار گونه گیاهان دارویی در كشور معرفی شده و مواد موثره 400 گونه آن استخراج شده است.
میرزایی گفت: خاستگاه گونه‌های مختلف گیاهی، ایران است و این فرصت خوبی برای محققان كشور است.
وی خاطرنشان كرد: گیاهان دارویی كشور از نظر اقتصادی می‌توانند برای كشور تحول ایجاد كنند و لازم است در این مورد برنامه‌ریزی شود.
میرزایی تصریح كرد: 9 رقم جدید گل محمدی پر محصول با اسانس بالا و دوره گلدهی طولانی معرفی شده كه منشاء تحول بزرگی در داروهای گیاهی خواهد بود.

*مقابله با خشكیدگی بلوط


رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع كشور افزود: دوچوب‌خوار كه از عوامل موثر در خشكیدگی جنگلهای بلوط كشور است شناسایی شده است، اما عامل اصلی مرگ تغییر شرایط اقلیمی است كه طی سالهای گذشته 1.3 درجه سانتی‌گراد دمای كره زمین افزایش پیدا كرده است.

وی افزود: همچنین به دنبال آن افزایش دوره رویش و به تناسب آن كاهش جذب رطوبت و نیز مهمتر از همه عوامل اجتماعی و فرهنگی از دلایل عمده مرگ بلوط بوده است، به طوریكه كشاورزان با شخم زمین‌های پایین دست جنگل‌ها و در برخی موارد رها كردن آن به خشكیدگی بیشتر جنگل‌ها دامن می‌زنند.
وی در پاسخ به سؤال خبرگار فارس كه چرا تحقیقات شما بعد از وقوع اتفاق انجام می‌شود در حالی كه رسالت ذاتی تحقیقات باید پیش دارنده باشد، گفت: تحقیقات ما در كشور حالت بازدارندگی دارد اما اعتبارات كافی برای اجرای تمام پروژه‌های تحقیقاتی وجود ندارد.
میرزایی تصریح كرد: از سوی دیگر كاربردی شدن نتایج تحقیقاتی نیازمند همكاری دستگاه‌های اجرایی هم هست.
وی با اشاره به اعتبار این مؤسسه گفت: در بودجه سالانه تنها 12 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده اگر چه نسبت به سال‌های قبل رشد داشته اما اصلا كافی نیست.

*مراتع كشور بیمه می‌شوند


وی ادامه داد: 8 میلیارد تومان برای بیمه مراتع كشور درخواست شده كه دستور بررسی داده شده است.

میرزایی گفت: حق طبیعی مرتع‌داران است كه در صورت بروز خشكسالی و یا اتفاقات دیگر خسارت وارده به آنها تأمین شود.

*طرح صنوبر كاری در وسعت 500 هزار هكتار


میرزایی گفت: ارقام جدیدی از صنوبر با عملكرد بالا معرفی شده و طی 10 سال در 500 هزار هكتار از زمین‌های كشور كاشته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر وسعت كشت این محصول 240 هزار هكتار است كه با افزاش كشت نیاز كشور نیازی به واردات خمیر چوب و بافت‌های سلولزی نخواهد بود.
میرزایی گفت: در این زمینه طرح استفاده از آبهای غیر متعارف و فاضلاب و نیز زمینه‌های قابل كشت انجام شده است.
وی تصریح كرد: به متقاضیان كشت برای هر هكتار 3 میلیون تومان وام داده می‌شود.

*تحقیقات جنگلها استانی می‌شود


میرزایی گفت: به خاطر اینكه گونه‌های گیاهی و مرتعی خاص هر استان است، بنابراین تحقیقات جنگل و مرتع به صورت استانی انجام می‌شود و بدین منظور 9 باغ گیاهشناسی اقماری در استان‌های مختلف كشور ایجاد شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر فارس كه شهرك‌سازی شمال باغ گیاهشناسی ملی تهدیدی برای این باغ است آیا طرحی برای مقابله ندارید، گفت: شهرك‌سازی 160 هزار نفری در شمال این باغ تهدید جدی است اما توان مقابله نداریم زیرا دستور اجرایی صادر شده است اما حریمی تعیین شده تا بیشتر از آن پیشروی نكنند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.