فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


شفقنا زندگی- طب سنتی ایران،سلامتی را نتیجه تعادل و توازن مزاج می داند.سعي كنيد بيشتر از غذاهايي كه به حالت اعتدال نزديكترند، استفاده كنيد و در صورت ناپرهيزي و استفاده از غذاهاي نامناسب، بهتر است در اسرع وقت با استفاده از اغذيه‌اي با كيفيت متضاد، اين عدم تعادل را جبران نماييد. بهتر است از ميوه‌ها در فصل خود استفاده كنيد و مصرف ميوه‌ها در غير فصل خود را كاهش دهيد. ميوه‌هايي كه براي پرورش آنها از كودهاي شيميايي و همچنين سموم مختلف شيميايي استفاده شده است، در درازمدت موجب بروز علائم و ايجاد مشكل براي مصرف كننده خواهند شد.

خوردنی هایی که با حرف الف شروع می شود:

آب

به مقدار قابل توجهي سرد و از نظر رطوبت، بسيار تر است. افراد با مزاج رطوبي لازم است در مصرف آن دقت نمايند. اين افراد به صورت ناشتا و همچنين وسط غذا تا دوساعت پس از غذا، آب و مايعات ديگر مصرف نكنند. به ياد داشته باشيد كه آب درماني براي همه افراد مناسب نيست و در صورت لزوم بايد زير نظر پزشك حاذق انجام شود. بهتر است افرادي از رژيم آب درماني بهره بگيرند، كه حرارت بالا دارند.

 

آش

از غذاهاي سنتي ايران است و انواع و اقسام دارد. پخت و عمل آوري صحيح و جا افتادن آن احتياج به دانش و حوصله كافي دارد، به همين علت آشپز را «آش» پز گفته‌اند، زيرا اين شغل مهم شايسته كسي است كه دانش كافي درباره انواع و اقسام آن داشته باشد.

«آش رشته» سرد است و تحمل آن براي معده‌هاي ضعيف سخت است و آنان را دچار علائم ترش كردن و نفخ مي‌نمايد.

«آش برنج» هضمش آسان است و اكثر افراد مي‌توانند از آن استفاده كنند.

«آش جو» براي افراد گرم مزاج (به خصوص همراه با گشنيز يا چغندر) غذايي مناسب است.

«شوربا» آشي است كه در آن حبوبات و ادويه‌هاي گرم و همچنين گوشت وجود دارد و غذاي كاملي است كه متأسفانه رو به فراموشي مي‌رود.

«آش آبغوره» كه از نخود خيس كرده (كه آب آن چند بار عوض شده باشد) همراه با ماش، برنج و جو پوست كنده و سبزيجات فراوان به خصوص گشنيز و چغندر تهيه و در پايان با افزودن آبغوره مصرف مي‌شود، كبد و دستگاه گوارش را پاكسازي مي‌كند و براي افرادي كه دچار بيماري تخمه و پرخوري هستند، مفيد است. از اين آش مي‌توان هفته‌اي يك بار استفاده كرد و سلامت خود را بيمه نمود. بهتر است اين آش همراه نان مصرف نشود و براي جلوگيري از نفخ ناشي از خوردن آن (در افراد مستعد)، لازم است كمي پودر زيره يا زنيان يا رازيانه يا آويشن و يا گلپر روي آش ريخته شود.

 

آلبالو

سردي آن بيشتر از گيلاس است و برعكس گيلاس، خشك است. براي افراد گرم مزاج مناسب است و حرارت صفرا را فرو مي‌نشاند. براي افرادي كه در گرما حالت تهوع پيدا مي‌كنند، مناسب است و معده آنها را تقويت مي‌كند. افرادي كه سوزش ادرار بدون عفونت و يا علت ديگر دارند، با مصرف آلبالو بهبود پيدا مي‌كنند.

 

آلو

انواع و اقسام دارد، ولي انواع طبي آلو شمال آلو بخارا و آلوي سياه بزرگ است. مزاج آلو سرد و تر است و براي مزاج‌هاي سرد مناسب نيست. جوشانده آلو، مسهل صفرا و براي گرم مزاج‌ها مفيد است. دستور تهيه آن چنين است: صد گرم آلو را در يك ليوان بزرگ آب بجوشانيد تا به نصف برسد. صبح ناشتا بدون هسته ميل نماييد.

 

ازگيل

سرد و خشك و براي درمان اسهال مفيد است. اشتها را افزايش مي‌دهد. براي جگر و معده گرم مفيد است. در افراد سرد مزاج موجب دل درد و نفخ مي‌شود.

 

اسفناج

كمي سرد و تر و پاك كننده ريه و مجاري تنفسي است. حرارت و تشنگي افراد با مزاج گرم را فرو مي‌نشاند. ضماد خام آن جهت فرونشاندن التهاب زنبور گزيدگي و نيش حشرات مفيد است و ضماد پخته آن براي نرم كردن ورم‌هاي سفت استفاده مي‌شود.

 

انار

«انار شيرين» از نظر حرارت معتدل است و كمي رطوبت دارد. مصرف آن بر روي غذا موجب هضم آن مي‌شود. تصفيه كننده كبد و پوست است و كساني كه به زيبايي خود اهميت مي‌دهند، لازم است به سلامت اين دو عضو توجه خاص نمایند و انار شيرين را فراموش نكنند.

«انار ترش» (برعكس نوع شيرين) به مقدار قابل توجهي سرد و خشك است و زياده‌روي در مصرف آن، براي دستگاه گوارش مضر است و حتي مي‌تواند زخم ايجاد كند. انار ترش براي افراد گرم مزاج مفيد است ولي افراد بلغمي و سوداوي سعي كنند زياد انار ترش مصرف نكنند. دم كرده كمي از پوست آن و يا دانه‌هاي آب گرفته‌اش براي اسهال مزمن و زخم روده بزرگ مفيد است. خانم‌هاي باردار، هنگامي كه از خواب بر مي‌خيزند، براي درمان تهوع و استفراغ و تمايل به مواد ناپسند، كمي از رب انار ميخوش با نان سنگك ميل نمايند.

 

انبه

انبه رسيده زرد و شيرين، گرم و خشك است. ماليدن پودر هسته آن دندان‌ها را سفيد مي‌كند. در اين رابطه بهتر است با پودر هسته هليله زرد مخلوط شود.

 

انجير

گرم و تر است. قواي جسمي و جنسي را افزايش مي‌دهد. افرادي كه مي‌خواهند چاق شوند حتماً صبح ناشتا انجير بخورند. اگر انجير را در گلاب خيس نمايند و روزانه چند عدد بين وعده‌هاي غذايي كاملاً بجوند و فرو دهند، در درمان يبوست افراد سر مزاج مؤثر است. دليل اصلي آنكه خداوند متعال به انجير سوگند خورده است، معلوم نيست، ولي مي‌دانيم كه خواص بسياري دارد و هم غذاست و هم دوا! شايد هم انسان‌ها با توجه به انجير و خواص آن به عنوان يك آيه و نشانه الهي، توسعه و رشد معنوي خود را فراهم آورند. خيسانده انجير خشك (كه به انجير شيرازي معروف است)، اگر در سركه خوابانده و خورده شود، درد ناحيه طحال را آرام مي‌كند. بچه‌هايي كه هنگام دويدن و بازي كردن دچار درد ناحيه زير دنده چپ مي‌شوند،‌مي‌توانند براي تسكين درد از انجير با سركه بهره گيرند. همچنين اين بچه‌ها بهتر است از خوردن چيپس و كاكائو و سوسيس و كالباس به مقدار زياد خودداري كنند تا لكه‌هاي تيره چشم و پوست آنها نيز برطرف شود.

 

انگور

داستان انگور و عنب و اوزوم مولوي، معروف است و نشان دهنده توجه تمام ملل به اين ميوه بهشتي است. نام آن در قرآن كريم نيز آمده است.

اين ميوه، گرم و تر است و بيشترين حالت غذايي را در بين ميوه‌ها داراست. براي دفع سودا عالي است. افراد سوداوي مي‌توانند مدت كوتاهي رژيم انگور بگيرند و اثرات آن را مشاهده نمايند. گفته مي‌شود وقتي حضرت نوح عليه السلام به علت كج رفتاري قومش در دعوت الهي دچارغم و اندوه فراوان شد، خداوند مهربان او را به استفاده بيشتر از انگور راهنمايي فرمود. بهتر است انگور بلافاصله پس از چيدن مصرف نشود و حدود دو روز بماند و سپس مصرف شود. همچنين پس از مصرف آن، غذاي ديگري مصرف نشود. امروزه بيماري‌هاي سوداوي (مانند بواسير و واريس، التهاب‌هاي پوستي مزمن، افسردگي، خشكي پوست و تيره شدن پوست) به علت مصرف غيرمنطقي سوسيس و كالباس، پيتزا قارچ، بادمجان و انواع و اقسام كنسروها و غذاهاي مانده ويخ زده مشكل بزرگي را براي بشريت ايجاد كرده‌اند و انگور مي‌تواند به اين گونه بيماران كمك نمايد. شيره انگور، گرم و تر است و توليد خون صالح مي‌نمايد و مصرف آن با شير و بادام براي درمان لاغري شديد مفيد است. ماست و شيره و ارده شيره، دو غذا از غذاهاي محبوب و حساب شده ايراني محسوب مي‌شوند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.