فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

' ریحان' گل سرسبد سبزی های معطر است که این روزها، اکثر سفره های غذا را معطر کرده است. اما رایحه خوش، تنها ویژگی ریحان نیست زیرا خواص بی نظیر و متعددی بر سلامتی دارد که نمی توان به راحتی از آنها گذشت.

ریحان؛ سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها
به گزارش جوان ايراني ؛ ریحان حاوی آنتی اکسیدان های مختلف از جمله اسیدهای فنولوئیک و فلاونوئیدها و به خصوص اسید رومارینیک است. از نظر مواد معدنی نیز منبع غنی ویتامین K است که این ویتامین در روند انعقاد خون نقش اساسی دارد. همچنین سرشار از پروویتامین A، کلسیم و فسفر است.
درمان مشکلات گوارشی
مهم ترین شهرت ریحان به دلیل خواص گوارشی و ضد اسپاسم عضلات است. تین سبزی گوارش را بهبود می دهد، با گازهای روده ای مقابله می کند، گرفتگی معده و دیگر دردهای گوارشی را تسکین می دهد.
اگر هضم خوبی ندارید، روزانه یک قاشق سوپ خوری ریحان خرد شده را به عنوان چاشنی به غذای خود اضافه کنید. دم کرده این سبزی نیز مفید است که برای تهیه آن، چند برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش خیس کرده و 3 تا 4 بار در روز پس از هر وعده غذا میل کنید.
ریحان و دیگر فواید درمانی
- تسکین سرفه و دیگر دردهای گلو. برای درمان این ناراحتی ها، دم نوشی از ریحان،‌آویشن و رزماری تهیه کرده و یا این روغن این گیاه را میل کنید.
- کاهش التهابات ناشی از تحریکات پوستی یا نیش حشرات. برگ های تازه ریحان را در کمی آب گرم خیس کنید و به صورت مرهم روی موضع آسیب دیده بگذارید.
- برای مقابله با خستگی عصبی و شل شدن عضلات خسته. 10 قطره روغن ریحان را در وان حمام بریزید و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید.
- افزایش مقاومت در برابر خستگی و تحریک تمرکز( به خصوص پس از صرف غذای سنگین). هیچ چیز مانند دم نوش یا چند قطره روغن خوراکی ریحان نمی تواند در این باره مفید باشد.
- تحریک ترشح شیر در خانم های باردار و شیرده و همچنین تسکین کولیک نوزادان. برگ های ریحان را همراه با غذا یا دم نوش آن را میل کنید.
احتیاط و موارد منع مصرف ریحان
برگ های تازه ریحان ممکن است در افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند با واکنش هایی همراه باشد. در این صورت با پزشک مشورت کنید. همچنین باید بدانید که ریحان خیلی سریع اکسید و در برابر حرارت خراب می شود. برای حفظ عطر ریحان، آن را در دقایق آخر پخت به غذا اضافه کنید.
روغن ریحان در دوران بارداری، شیردهی و کودکان منع مصرف دارد. از آنجا که این روغن حاوی استراگول؛ ترکیبی سرطان زا در موارد مصرف بیش از حد است، به هیچ وجه توصیه نمی شود در مصرف این روغن افراط شود. همچنین دوره درمانی این روغن را بیشتر از سه هفته ادامه ندهید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.