فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: وجود گیاه قره داغ در کویر میقان، راهی مطمئن برای جلوگیری از ایجاد فرسایش در کویر میقان است.

یوسف یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، بیان کرد: در شمال شرقی اراک و در منطقه فراهان درياچه‌ای فصلی قرار دارد كه در فصل بارندگی پر آب است و در فصول خشک به صورت باتلاق و نمکزار در می‌آيد كه به كوير و درياچه ميقان شهرت دارد.

وی افزود: درياچه ميقان آخرين حلقه اکولوژيک حوزه آبريز دشت اراک است که آب‌هاى سطحى مسيل‌هاى فصلى را جذب مى‌‌کند و گياهان دشتى اطراف درياچه ميقان از گونه خشکى پسند و شورپسند هستند.

یوسفی بیان کرد: مساحت درياچه ميقان با توجه به آب‌هاى ورودى آن از حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کيلومترمربع متغير است و اين محدوده از نظر اقليمى زمستان‌هاى معتدل دارد و به جهت همين ويژگى، توقفگاه گروه‌هاى بزرگى از پرندگان مهاجر است که از نواحى سردسير شمال به سرزمين‌هاى گرمسير جنوب کوچ مى‌کنند.

این مقام مسوول عنوان کرد: در كوير و اطراف درياچه، نوعی گياه شوره‌زاری می‌رويد كه به قره داغ معروف است که اين گياه، بومی منطقه بوده و شاخ و برگهای چتر مانند خود را در تپه‌های ماسه‌ای نفوذ می‌دهد.

یوسفی عنوان کرد: وجود گیاه قره داغ در کویر میقان که حدود 39 هزار هکتار اطراف این کویر را پوشانده است، نقش مهمی را در تثبیت ماسه های روان و جلوگیری از ایجاد فرسایش را ایفا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پایان گفت: درياچه کویر میقان در فصل پاييز و زمستان زيستگاه پرندگان مهاجری از قبيل درنا، لک لک ،اردک وغازوحشی است كه از نواحی سرد سير كوچ كرده و مدتی در اين درياچه توقف می‌كنند که این امر نقش و جایگاه این تالاب را بیش از پیش حساس می‌کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.