فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

پژوهشگر بخش تحقیقات گیاه‎پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: بلوط سلاحی قدرتمند در مبارزه با عفونت سیستیت مثانه است.


حامد نظری در گفت‎وگو با ایسنا، بیان کرد: بلوط دارمازو یکی از مهمترین گونه‎های دارویی رشته‎کوه زاگرس است که از زمان‎های قدیم به‎عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده مورد توجه بوده است. وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی است؛ بررسی‎ها نشان می‎دهد در کشورهای عربی، ایران، هندوستان، مالزی و چین بعد از تولد نوزادان، مادران آنها با گیاه دارویی دارمازو به‎طور سنتی مورد درمان قرار می‎گرفتند تا از بیماری‎ها و آلودگی‎های پس از زایمان جلوگیری شود.نظری ادامه داد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی مثل ضدعفونی کنندگی، آنتی اکسیدانت، ضد دیابت، ضد ترمورین، دارای خواص بی‎هوشی موضعی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد لاروی و ضد التهابی است.این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی اظهار کرد: ترکیب عمده یافت شده در گال‎های این گونه(Q. infectoria)، تانن(50 تا 70 درصد) و مقادیر کمی از اسید گالیک و اسید الاجیک است. دیگر استفاده دارویی این گونه، ترشح ترکیبی قندی و شیرین به نام مان بوده که از برگ‎های Q. infectoria ترشح می‎شود.نظری تصریح کرد: قند د-مانوز(D-mannose) خیلی سریع به‎وسیله بدن جذب می‎شود و از طریق دستگاه گوارش به داخل سیستم گردش خون رفته و از کلیه‎ها به داخل مثانه می‌رسد. باکتریe-coli با D-mannose پیوند برقرار کرده که این پیوند اغلب از پیوند آنها با دیواره مثانه قوی‎تر است. کمپلکس تشکیل شده متحرک بوده و با ادرار کردن به‎سادگی از بدن دفع می‎شود. این یک سلاح قدرتمند در مبارزه با عفونت سیستیت مثانه است.این محقق بخش کشاورزی گفت: عصاره‎های خام این گیاه علیه پوسیدگی دندان دارای عملکرد مثبت هستند. پژوهش‎ها نشان داده، گال‎ها به‎طور بالقوه یک منبع غنی از عوامل ضد باکتری هستند که می‎توانند در کشف گروه‎های جدیدی از آنتی بیوتیک‎های شیمیایی نتیجه بدهند. این گروه‎های شیمیایی آنتی بیوتیک‎ها می‎توانند همانند عوامل انتخابی برای حفظ سلامتی انسان به خدمت گرفته شوند و همچنین ابزارهای بیوشیمیایی را برای مطالعه بیماری‎های عفونی تهیه می‎کنند.وی با بیان اینکه بلوط‎ها کمربند امنیت غذایی و پایداری کشاورزی هستند و مانع پدید آمدن روان‎آب و سبب نفوذ آب در خاک می‎شوند و تغذیه سفره‎های آب زیرزمینی که اصلی‎ترین منبع آبیاری گیاهان است را به‎همراه دارد، افزود: همچنین موجب کنترل فرسایش حاصل از روان‌آب‎ها در زمین‎های شیب‎دار می‎شوند؛ از طرف دیگر بیش از 500 نوع حشره بر روی بلوط‎ها تغذیه می‎کنند، اگر درخت بلوط حذف شود قطعاً طغیان آفات و حذف زراعت پیش خواهد آمد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.