فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

 
حال که زمستان از راه رسیده، اگر به قدر کافی مراقب نباشید ممکن است گل و گیاهتان را با سرمای هوا از دست بدهید. پس نکته‌هایی را که در پی آمده بخوانید تا راه و رسم آن را یاد بگیرید.
به گزارش گروه اجتماعی ندای انقلاب ، زمستان برخلاف آنکه مرگ طبیعت نام دارد، فرصت خوبی است تا علاوه‌ بر تقویت خاک، کمی به باغچه و گلدانتان استراحت دهید و علف‌های هرز و جانوران موذی آن از بین ببرید. رطوبت هوا در زمستان فرصت خوبی برای رشد قارچ ها است. بنابراین با رسیدگی بیشتر به خاک می توانید آن را برای بهاری که در پیش است بیشتر آماده کنید.

قلمه‌های رز، گل بنفشه، رزماری، یاس، گل های کلم و … در برابر سرما مقاوم هستند، در روزهای سرد زمستان این گل ها را در باغچه بکارید و از زیبایی آنها لذت ببرید.

اگر در باغچه‌تان گیاهی دارید که نمی‌توانید آن را جابه‌جا کنید در زمستان گیاه را با پارچه‌ای پشمی یا نایلون بپوشانید یا با استفاده از چند قطعه شیشه یک محافظ امن برای آن بسازید.

سطح باغچه را با خرده سنگ بپوشانید تا در روزهای بارانی آب لابه‌لای سنگ‌ها نفوذ کرده و دیرتر به خاک برسد.

علف‌های هرز را با دقت از داخل خاک خارج کنید و مراقب باشید که هیچ ریشه‌ای داخل خاک باقی نماند. ریشه‌ها جای مناسبی برای جمع شدن زالوها، پشه‌ها و حشرات موذی هستند.

خاک باغچه را به صورت نامنظم بکنید و مقداری علف‌کش در سطح باغچه پخش کنید تا ریشه های باقی مانده از علف های هرز از بین برود.

باغچه شما در زمستان باید تازه شود. بنابراین بعد از پاشیدن علف کش‌ها و سموم، مقداری کود شیمیایی یا گیاهی به خاک اضافه کنید و بعد، باغچه را پر از خاک کنید. مراقب باشید در کود دادن باغچه زیاده روی نکنید تا باغچه مورد هجوم باکتری‌ها و قارچ‌ها قرار نگیرد.

خاک باغچه را زهکشی کنید تا آب داخل خاک حرکت کند و فقط در یک نقطه جمع نشود. جمع شدن آب در یک گوشه باغچه باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاهان شما می شود.

در روزهایی که باغچه تان خشک و خالی است، با قرار دادن چــــند کـنده چوب یا خانه های چوبی و فلزی پرندگان، باغچه‌تان را زیبا کنید.

اگر می‌خواهید گیاهی را در هوای باز و داخل گلدان نگه دارید بهتر است گیاه در برابر سرما مقاوم باشد و قبل از ریختن خاک یک لایه عایق گرما از داخل گلدان کشیده و بعد خاک بریزید تا ریشه‌هاگرم بماند. برای عایق خارجی می‌توانید دور تا دور گلدان را با گونی بپوشانید و به کمک سیم یا طناب آن را محکم کنید.

به استقبال بهار بروید

برای اینکه گلهایی مثل لاله و سنبل در اوایل بهار برویند، باید پیازشان را در دی ماه بکارید. این گل ها، برای گلدهی به سه ماه وقت احتیاج دارند. بنابراین همین روزها سری به گل فروشی بزنید و با مشاوره گرفتن از باغبان درباره گیاهان مناسب برای آب و هوای محل سکونتتان، پیاز گیاهان بهاری را خریداری کنید و در باغچه بکارید. بعضی از گل‌های نشایی مانند میمون، بنفشه و شب بوی زعفرانی هم گل‌هایی هستند که می توانید در این روزهای ابتدایی زمستان بکارید و منتظر روییدنشان در نزدیکی بهار باشید.

برای این کار، در یکی از روزهای آفتابی هفته کمی کود پوسیده حیوانی یا خاکبرگ از گل فروشی بخرید و روی باغچه تان بریزید. سپس خاک باغچه را با بیلچه زیر و رو کنید. دو سه روز بعد زمین را صاف و یکنواخت کنید و گل‌ها را (چه به صورت نشا و یا پیاز) به خاک بنشانید.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید هم یک جعبه مناسب تهیه کنید و درست عین یک باغچه، آن را گلکاری کنید. باید کف جعبه قدری شن بریزید و به قطر سه سانتی متر روی آن را با ذغال بپوشانید. سپس ارتفاع ۵ سانتی متر از این جعبه باید به وسیله خاک پر شود. خاک مناسب مخلوطی است از خاک باغچه، ماسه و کود برگ. برای کاشت گل‌های پیازی بهتر است از ماسه بیشتر و کود برگ کمتری استفاده کنید. این جعبه را روی تراس یا هر محل آفتابگیر دیگری در خارج از ساختمان قرار دهید.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.